:: ECONOMY :: СУТНІСТЬ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ :: ECONOMY :: СУТНІСТЬ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ
:: ECONOMY :: СУТНІСТЬ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

СУТНІСТЬ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ

 
24.10.2023 17:04
Автор: Охріменко Анастасія Євгеніївна, магістр, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»; Клевака Леся Петрівна, кандидат педагогічних наук, доцент, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»
[4. Психологічні науки;]

Емоційний інтелект є вирішальним елементом успіху як в особистому, так і в професійному контексті. Це стосується здатності розпізнавати власні емоції та керувати ними, а також емоції інших. Розвинений емоційний інтелект відіграє важливу роль у покращенні стосунків людини із навколишнім світом та з самим собою, допомагає у навчанні та сприяє конкурентоспроможності в роботі.

Емоційний інтелект – це концепція, яка останнім часом привернула значну увагу. Це визначається як здатність розпізнавати, розуміти та керувати власними емоціями, а також емоціями інших людей. Емоційний інтелект відіграє життєво важливу роль в особистому та професійному житті. В особистих умовах це допомагає людям підтримувати здорові стосунки з родиною та друзями. У професійному середовищі лідерам важливо керувати своїми емоціями та ефективно спілкуватися з членами команди. 

Для розуміння поняття емоційного інтелекту перш за все варто розглянути терміни «емоції» і «інтелект».

Емоції являють собою відображення мозком людини якоїсь актуальної потреби та ймовірності (або можливості) її задоволення. Вони проявляються в переживанні ставлення людини до подразників, що її оточують, та її внутрішнього стану [6, с. 21]. 

Основними підходами до тлумачення терміну «інтелект» є наступні:

- феноменологічний: особлива форма змісту свідомості, охоплює сферу розумових здібностей людини [2, с. 33]; 

- генетичний: результат адаптації до навколишнього середовища; здатність раціонально мислити, розумно діяти та добре справлятися з життєвими обставинами [7, с. 13]; 

- процесуально-діяльнісний: особлива форма людської діяльності, що має процесуальний характер [3, с. 11]; 

- освітній: результат цілеспрямованого навчання,  ступінь здатності людини розв’язувати проблеми та завдання відповідної складності [8, с. 15]; 

- інформаційний: сукупність елементарних детермінованих нейрофізіологічними механізмами процесів обробки інформації [1, с. 111] та інші. 

Сьогодні більшість психологів дотримується генетичного та освітнього підходу до розуміння інтелекту.  Так, наприклад Р. Бар-Он поєднав ці два підходи до тлумачення інтелекту в своєму визначенні емоційного інтелекту, трактуючи його як усі «некогнітивні здібності, знання й компетентність, що дають людині можливість успішно справлятися з різними життєвими ситуаціями» [9, с. 12]. 

Вперше ж термін «емоційний інтелект» був запроваджений у 1989 році П. Селові та Дж. Меєром, які трактували його як «комплекс індивідуальних здатностей чи рис, які відповідають за те, наскільки вплив емоційних явищ виявиться конструктивним чи деструктивним для поведінки людини» [10, с. 186].  

Широкої популярності емоційний інтелект набув у 1995 році завдяки дослідженням Д. Гоулмана, який продемонстрував важливість уміння людини контролювати свої почуття, розуміти не тільки власні емоції, а й емоції інших людей, доказав вплив інтелекту на успішність людини. Він визначив емоційний інтелект як «здатність людини усвідомлювати свої емоції та емоції інших, щоб добре керувати ними наодинці із самим собою та в процесі взаємодії з іншими людьми» [4, с. 32]. 

Сучасні визначення поняття емоційного інтелекту дуже схожі на трактовку Д. Гоулмана. Наприклад, Ю. Приходько тлумачить його як «здатність розуміти відносини особистості, репрезентовані в емоціях, і управляти емоційною сферою на основі інтелектуального аналізу і синтезу» [5, с. 62]. 

Таким чином, можна зробити висновок, що визначення емоційного інтелекту Д. Гоулмана є найбільш досконалим.

Список літератури:

1.Айзенк Г. Ю. Інтелект: новий погляд. Запитання психології. 1995. № 1. С. 111-131.

2.Антонова О. Є. До проблеми співвідношення інтелекту та креативності у структурі обдарованості. Креативна педагогіка. 2017. № 12. С. 33-40.

3.Брушлінський A. B. Комплексне вивчення людини. Вісник РДНФ. 1996. № 3. С. 11-14.

4.Гоулман Д. Емоційний інтелект / пер з англ. С.-Л. Гумецької. Харків : Віват, 2020. 512 с. 

5.Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2020. 418 c.

6.Саржевський С. Н. Психологія та патологія емоцій, волі, уваги : навчально-методичний посібник. Запоріжжя, 2017. 72 с.

7.Стрельников В. Ю., Методики оцінювання інтелекту та критерії творчої особистості. Київ : Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. 128 с.

8.Яковенко О. В. Інтелект та мислення. Психологічний практикум : методичний посібник. Київ : ТОВ «НВП ІНТЕРСЕРВІС», 2017. 48 с.

9.Bar-On R. Emotional Quotient Inventory (EQ-i) : Technical Manual. Toronto : Multi-Health Systems, 1997. 232 р. 

10.Salovey P., Mayer J. D. Emotional intelligence. Imagination, cognition, and personality. 1989. № 3. Р. 185-211.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОСНОВНІ НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ АГРЕСИВНОСТІ У ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
24.10.2023 22:20
СПЕЦИФІКА СТАНОВЛЕННЯ САМОООЦІНКИ ДІТЕЙ У МОЛОДШОМУ ШКІЛЬНОМУ ВІЦІ
24.10.2023 21:48
СПЕЦИФІКА РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
24.10.2023 21:33
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ
24.10.2023 19:56
СОЦІАЛЬНА ТРИВОЖНІСТЬ ЯК ЧИННИК УСПІШНОСТІ У НАВЧАННІ СТУДЕНТІВ
24.10.2023 11:56
COMPETENCE APPROACH IN THE FORMATION OF THE FUTURE SPECIALIST'S PERSONALITY IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION
14.10.2023 15:03




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.313 сек. / Mysql: 1599 (0.25 сек.)