Емоційний інтелект є вирішальним елементом успіху як в особистому, так і в професійному контексті. Це стосується здатності розпізнавати власні емоції та керувати ними, а також емоції інших. Розвинений емоційний інтелект відіграє важливу роль у покращенні стосунків людини із навколишнім світом та з самим собою, допомагає у навчанні та сприяє конкурентоспроможності в роботі.
Емоційний інтелект – це концепція, яка останнім часом привернула значну увагу. Це визначається як здатність розпізнавати, розуміти та керувати власними емоціями, а також емоціями інших людей. Емоційний інтелект відіграє життєво важливу роль в особистому та професійному житті. В особистих умовах це допомагає людям підтримувати здорові стосунки з родиною та друзями. У професійному середовищі лідерам важливо керувати своїми емоціями та ефективно спілкуватися з членами команди.
Для розуміння поняття емоційного інтелекту перш за все варто розглянути терміни «емоції» і «інтелект».
Емоції являють собою відображення мозком людини якоїсь актуальної потреби та ймовірності (або можливості) її задоволення. Вони проявляються в переживанні ставлення людини до подразників, що її оточують, та її внутрішнього стану [6, с. 21].
Основними підходами до тлумачення терміну «інтелект» є наступні:
- феноменологічний: особлива форма змісту свідомості, охоплює сферу розумових здібностей людини [2, с. 33];
- генетичний: результат адаптації до навколишнього середовища; здатність раціонально мислити, розумно діяти та добре справлятися з життєвими обставинами [7, с. 13];
- процесуально-діяльнісний: особлива форма людської діяльності, що має процесуальний характер [3, с. 11];
- освітній: результат цілеспрямованого навчання, ступінь здатності людини розв’язувати проблеми та завдання відповідної складності [8, с. 15];
- інформаційний: сукупність елементарних детермінованих нейрофізіологічними механізмами процесів обробки інформації [1, с. 111] та інші.
Сьогодні більшість психологів дотримується генетичного та освітнього підходу до розуміння інтелекту. Так, наприклад Р. Бар-Он поєднав ці два підходи до тлумачення інтелекту в своєму визначенні емоційного інтелекту, трактуючи його як усі «некогнітивні здібності, знання й компетентність, що дають людині можливість успішно справлятися з різними життєвими ситуаціями» [9, с. 12].
Вперше ж термін «емоційний інтелект» був запроваджений у 1989 році П. Селові та Дж. Меєром, які трактували його як «комплекс індивідуальних здатностей чи рис, які відповідають за те, наскільки вплив емоційних явищ виявиться конструктивним чи деструктивним для поведінки людини» [10, с. 186].
Широкої популярності емоційний інтелект набув у 1995 році завдяки дослідженням Д. Гоулмана, який продемонстрував важливість уміння людини контролювати свої почуття, розуміти не тільки власні емоції, а й емоції інших людей, доказав вплив інтелекту на успішність людини. Він визначив емоційний інтелект як «здатність людини усвідомлювати свої емоції та емоції інших, щоб добре керувати ними наодинці із самим собою та в процесі взаємодії з іншими людьми» [4, с. 32].
Сучасні визначення поняття емоційного інтелекту дуже схожі на трактовку Д. Гоулмана. Наприклад, Ю. Приходько тлумачить його як «здатність розуміти відносини особистості, репрезентовані в емоціях, і управляти емоційною сферою на основі інтелектуального аналізу і синтезу» [5, с. 62].
Таким чином, можна зробити висновок, що визначення емоційного інтелекту Д. Гоулмана є найбільш досконалим.
Список літератури:
1.Айзенк Г. Ю. Інтелект: новий погляд. Запитання психології. 1995. № 1. С. 111-131.
2.Антонова О. Є. До проблеми співвідношення інтелекту та креативності у структурі обдарованості. Креативна педагогіка. 2017. № 12. С. 33-40.
3.Брушлінський A. B. Комплексне вивчення людини. Вісник РДНФ. 1996. № 3. С. 11-14.
4.Гоулман Д. Емоційний інтелект / пер з англ. С.-Л. Гумецької. Харків : Віват, 2020. 512 с.
5.Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2020. 418 c.
6.Саржевський С. Н. Психологія та патологія емоцій, волі, уваги : навчально-методичний посібник. Запоріжжя, 2017. 72 с.
7.Стрельников В. Ю., Методики оцінювання інтелекту та критерії творчої особистості. Київ : Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. 128 с.
8.Яковенко О. В. Інтелект та мислення. Психологічний практикум : методичний посібник. Київ : ТОВ «НВП ІНТЕРСЕРВІС», 2017. 48 с.
9.Bar-On R. Emotional Quotient Inventory (EQ-i) : Technical Manual. Toronto : Multi-Health Systems, 1997. 232 р.
10.Salovey P., Mayer J. D. Emotional intelligence. Imagination, cognition, and personality. 1989. № 3. Р. 185-211.
|