Світовий досвід розробки та експлуатації програмного забезпечення для електронної охорони здоров’я показав, що, як виробники автоматизованих систем управління для лікувально-профілактичних установ (ЛПУ) у складі eHealth, так і розробники програмного забезпечення для окремих ЛПУ мають вирішувати цілий спектр завдань, притаманний закладам охорони здоров’я, а саме:
- проводити комплексний аналіз діяльності клінічних підрозділів (розрахунок реальної собівартості наданої медичної допомоги, оцінка якості роботи клінічних підрозділів відповідно до розроблених критеріїв, прогнозування розвитку обсягів медичної допомоги тощо);
- прогнозувати потреби у медичній допомозі на підставі прогнозних значень показників, сприяти підготовці рішень щодо управління ресурсами;
- планувати витрати на надання запланованих обсягів медичної допомоги відповідно до стандартів якості із застосуванням методик розрахунку вартості медичних послуг та накопиченої інформації з випадків лікування;
- проводити комплексний аналіз впливу прийнятих управлінських рішень на діяльність клінічних підрозділів, перевіряти їх забезпеченість ресурсами;
- проводити збір та аналіз даних медичної статистики, аналітичних та оперативних даних, забезпечувати своєчасне та наочне інформування керівників;
- проводити оцінку ефективності витрачання ресурсів;
- забезпечувати контроль за наданням медичних послуг, обігом лікарських засобів та препаратів із урахуванням медичних та медико-економічних стандартів;
- забезпечувати оптимізацію закупівель витратних матеріалів та комплектуючих, моніторинг завантаженості високотехнологічного медичного обладнання;
- проводити моніторинг кадрового забезпечення та кадрових потреб клінічних підрозділів, планувати обсяги підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації медичних працівників;
- керувати потоками пацієнтів, забезпечувати можливості гарантованого відвідування необхідного спеціаліста, планувати запис на прийом до лікаря, підтримувати процес ведення черги на госпіталізацію.
В останні роки країни з розвинутою системою цифрової медицини все більш застосовують класифікаційний розподіл адміністративного програмного забезпечення на системи адміністрування пацієнтів та інші адміністративні та фінансові системи.
Системи адміністрування пацієнтів підтримують процеси прийому, виписки та переводу пацієнтів у лікарні та зберігають базову інформацію про пацієнтів (ідентифікаційні номери медичних записів, вік пацієнтів, їх паспортні данні, контактну інформацію), яка може бути передана в інші медичні системи загальної системи охорони здоров’я.
Розглянемо детальніше категорію програмного забезпечення під назвою «Інші» адміністративні системи, що знайшли своє втілення у країнах із розвинутою цифровою медициною.
Загалом, до таких медичних інформаційних систем (МІС) належать:
-системи управлінського обліку (управління ліжко-місцями у лікарнях);
-управління персоналом та управління ланцюгом постачання;
-системи планування (витрат на надання запланованих обсягів медичної допомоги відповідно до стандартів якості, часу і відвідуваності персоналу тощо);
-системи бухгалтерського обліку або фінансово-господарські системи (кредиторська заборгованість; головна бухгалтерська книга; розрахунок заробітної плати).
Використання таких систем дозволяє ліквідувати неузгодженість у діях лікарів, знизити відсоток лікарських помилок, раціоналізувати працю медперсоналу і т.д.
Традиційно, згадані вище системи реалізуються такими модулями МІС:
-кредиторська заборгованість;
-головна бухгалтерська книга;
-управління персоналом;
-управління ланцюгом постачання;
-розрахунок заробітної плати;
-планування персоналу, час і відвідуваність персоналу.
Кредиторська заборгованість (AccountPayable, AP).
Грошовий потік, кредитні рейтинги та відносини з постачальниками – це невід’ємна складова закладів охорони здоров’я. Своєчасна оплата рахунків відіграє важливу роль у всіх цих факторах. Пропущені або несвоєчасні платежі можуть завдати шкоди грошовим потокам, призвести до комісії за прострочення виплат, потенційно призупинивши потік товарів і послуг, необхідних для надання медичної допомоги. Отже, наявність добре керованої системи кредиторської заборгованості є необхідною складовою для забезпечення піклування про пацієнтів, а застосування МІС для керування процесами кредиторської заборгованості лікувальних закладів сприяє захисту фінансових даних, заощадженню грошей та отриманню від кожної транзакції максимальної користі.
Головна книга (General Ledger).
Головна книга - зведений документ, в якому представлені підсумкові дані по рахункам та бухгалтерським звітам. Вона ведеться на підставі бухгалтерських книг і містить всю інформацію про фінансове становище організації. Бухгалтерська книга є офіційним документом, в якому відображаються статті балансу, товари, що купуються і продаються, джерела доходів і витрат.
Програмне забезпечення головної бухгалтерської книги - це тип платформи, яка миттєво розробляє фінансові звіти на основі агрегованих транзакцій різними бізнес-об'єктами.
Управління персоналом (Personnel Management)
Програмні продукти, призначені для управління персоналом в системі охорони здоров’я дозволяють створювати оптимальні розклади медичних змін для працівників закладу. За умови розробки програмного забезпечення для конкретного закладу «з нуля», можна отримати вузькоспеціалізовані налаштовані функції управління персоналом, що дозволяють:
-домогтися оптимального розподілу робочого часу медичного персоналу;
-керувати часовими проміжками для відвідування лікаря пацієнтами;
-визначити кадрову потребу та дефіцит окремих категорій медичних працівників та спеціалістів;
-підтримувати цілодобовий доступ до графіків роботи та розкладу для медичного персоналу;
-забезпечити працівникам закладу одержання відпустки за їх бажанням, дозволити їм мінятися змінами, керувати лікарняними та декретними відпустками, а також, у централізований спосіб, сприяти безлічі інших сценаріїв для запобігання втраті будь-якої деталі виробничого процесу;
-правильно розраховувати робочий час для розрахунку заробітної платні медичних працівників.
Управління ланцюгом постачання (Supply ChainManagement).
Цифрова трансформація є пусковим механізмом, який спонукає компанії покращувати свої послуги за допомогою новітніх технологій і рішень. Галузь охорони здоров'я не є винятком.
За останні роки суттєво перетворюся та вдосконалюється кожен аспект бізнесу, зокрема, управління ланцюгом поставок й програмне забезпечення для його реалізації.
Управління ланцюгом постачання (УЛП) (англ. Supply Chain Management (SCM)) — це управлінська концепція та організаційна стратегія, що полягає в інтегрованому підході до планування та управління всім потоком інформації про сировину, матеріали, продукти, послуги, що виникають і змінюються під час логістичних і виробничих процесів підприємства та є орієнтованими на сукупний економічний ефект.
Одним із найважливіших факторів ефективності медустанови є оптимізація УЛП (у сфері охорони здоров'я – це процес регулювання потоку медичних засобів і послуг від виробника до пацієнта, що включає планування та контроль над пошуком, купівлею, логістикою та використанням).
Варто зазначити, що лише один з елементів УЛП – менеджмент запасів визначає великі витрати компанії та великі збитки. Так, у популярному підручнику з фінансового менеджменту наводяться розрахунки за витратами, пов'язаними з підтримкою запасів Міністерства торгівлі США для середньої виробничої фірми, що оцінювалася як мінімум у 28,5%. Ці питання є актуальними й для медичних організацій. Якщо розглядати витрати по всій галузі охорони здоров'я країни, то за такими статтями, як придбання медикаментів та перев'язувальних матеріалів, продуктів харчування і т.д. вони становлять близько 28% усіх витрат.
З погляду УЛП експерти виділяють два варіанти рішення проблеми: рішення на рівні держави та рішення на рівні окремої медичної організації.
На державному рівні актуальними є зусилля країн зі стандартизації інфраструктури охорони здоров'я як важливого чинника УЛП через підвищення прозорості та безпеки.
На рівні медичної організації інструментарій УЛП є дуже широким й містить стандартизацію постачання, кооперацію між лікарнями для збільшення купівельної активності в економічних, екологічних та етичних цілях, придбання багаторазових продуктів тощо.
ІТ-рішення щодо УЛП для закладів охорони здоров’я (SCMS software), — це тип програмного забезпечення, яке координує та інтегрує процеси, які керують потоками фінансів, даних і товарів та контролюють їх під час руху продукту або послуги від точки виробництва до точки споживання. Іншими словами, це програмне забезпечення, яке оптимізує розподіл медичних товарів, нагляд за запасами та контроль витрат.
Програмне забезпечення для УЛП допомагає компаніям зменшити численні помилки, зменшуючи непотрібні витрати на їх усунення. Існують різні типи УЛП, оскільки жоден продукт не містить усіх функцій.
Найпоширенішими типами УЛП є:
-Обробка замовлень.
-Склад.
-Пошук і закупівля.
-Інвентар.
-Доставка.
Застосування УЛП дозволяє зменшити витрати за рахунок скорочення часу виготовлення та доставки продукції, запобігти старінню продуцкції, зменшити дефіцит ліків і пристроїв, покращити безпеку за рахунок ускладнення потрапляння підроблених товарів у ланцюг постачання та зменшення людських та фінансових втрати від помилок у лікуванні.
Розрахунок заробітної плати (Payroll)
Нарахування заробітної плати працівникові є однією з найскладніших задач в бухгалтерії та одним з найзатребуваніших напрямків автоматизації.
Основними задачами функціоналу є:
-щомісячний розрахунок заробітної плати (у два етапи – аванс і остаточний розрахунок заробітної плати);
-терміновий розрахунок заробітної плати і невикористаної відпустки звільненого співробітника;
-розрахунок всіх лікарняних днів;
-розрахунок всіх відпусток та інших днів відсутності;
-обробка всіх необхідних платежів працівникам, включаючи розрахунок податків і відрахувань;
-підготовка банківських документів, необхідних для переказу коштів;
-складання всіх обов’язкових форм звітів;
-повний спектр послуг з нарахування заробітної плати, необхідний клієнту.
Сучасне програмне забезпечення дозволяє збирати та зберігати всю необхідну за законом документацію про співробітників; використання неповного робочого часу; складності графіків робочих змін й т.п.
Планування персоналу (Staff Scheduling)
«Планування персоналу» (ПП) або «автоматичне планування» — це спосіб використання штучного інтелекту для створення оптимального графіка роботи для персоналу медичного закладу. Застосування програмного забезпечення цього типу допомагає обмежити ймовірність людської помилки, уникнути незадоволення та розчарування працівників, оптимізувати спілкування лікарів з пацієнтами.
Перевагами автоматизації планування медичного персоналу є можливість:
-оптимізації роботи закладу у цілому за рахунок дотримання загальних інструкцій в усіх підрозділах для формування єдиного робочого процесу.
-проведення моніторингу понаднормової роботи, відстеження відпрацювання робочого часу та рівню неявок на робоче місце;
-покращення економічної ефективності закладу за рахунок моніторингу впливу варіантів планування на фінансові показники;
-контролю дотримання законодавства про працю.
Наприклад, програмне забезпечення ПП ByteBloc вже понад 30 років застосовується в Канаді, США та інших країнах для підбору персоналу закладів охорони здоров’я, планування роботи лікарів та планування надання екстреної медичної допомоги.
Час і відвідуваність персоналу (Staff Time and attendance).
Автоматизована система обліку робочого часу та відвідуваності — це хмарне програмне забезпечення або мобільний додаток, який відстежує відпрацьовані години працівників і передає цю інформацію для розрахунків заробітної плати. Програмні продукти обліку робочого часу та відвідуваності надають також також керівникам та відділу кадрів звіти в режимі реального часу, що є особливо актуальним при роботі працівника у дистанційний спосіб. Серед іншого, автоматизована система обліку робочого часу є інструментом, який допомагає роботодавцям створювати графіки роботи та керувати запитами на відпустку.
Загалом, автоматизована система обліку робочого часу та відвідуваності реалізує три основні функції: управління часом, відстеження відвідуваності та планування.
Список літератури:
1. Електронний ресурс: https://www.oracle.com/middleeast/scm/what-is-supply-chain-management/#:~:text=At%20the%20most%20fundamental%20level,product%20at%20its%20final%20destination.
2. Електронний ресурс: https://www.investopedia.com/terms/s/scm.asp
3. Електронний ресурс: https://www.ibm.com/topics/supply-chain-management
4. Електронний ресурс: https://clockify.me/time-attendance-software
5. Електронний ресурс: https://www.spica.com/time-attendance
6. Електронний ресурс: https://www.workforcehub.com/glossary/time-and-attendance/
|