У період кризи багато компаній йдуть з ринку через втрату фінансової стійкості. Щоб зберегти свої позиції та зміцнити своє становище, підприємства вдаються до застосування антикризового управління, тобто управління в умовах високого ризику. Тому надзвичайна увага приділяється розробці ефективної антикризової маркетингової стратегії, що базується на маркетингових дослідженнях. Вони допомагають діагностувати можливості та позиції компанії на ринку, оцінити її сильні та слабкі сторони, а також виявити можливі загрози.
Проблематиці формування та функціонування маркетингу в системі антикризового управління підприємством присвячено наукові праці таких учених: Л.М. Курбацька, М.С. Трайніна, Ф. Котлер, Д.В. Райко та інші [1, c.3].
Маркетингові можливості організації оцінюються через аналіз цін, попиту та пропозицій. Ці показники відображають вплив законів економіки на ринку та їхні наслідки для організації. Основною задачею маркетингу в антикризовому управлінні є дослідження зовнішнього ринкового середовища організації, а також стану мікросередовища: постачальників, партнерів і конкурентів [2, c.3]. Від їх надійності дуже багато залежить, особливо коли організація в кризовому стані. Необхідно аналізувати наявні зв’язки і взаємини, формувати нові, більш вигідні умови взаємодії.
Роль маркетингу в системі антикризового управління полягає у: 1. Аналізі ринку і мікросередовища: Маркетинг допомагає вивчити вплив зовнішніх чинників (конкурентів, постачальників, споживачів тощо) на діяльність підприємства. Це дозволяє визначити можливості та загрози, що виникають в кризових умовах. 2. Розробці антикризових маркетингових стратегій: На основі аналізу маркетингових даних та зовнішнього середовища, маркетинговий відділ спільно з управлінням розробляє стратегії, спрямовані на забезпечення стабільності та відновлення бізнесу. 3. Реагуванні на зміни в попиті та споживчих уподобаннях: У кризових умовах попит та уподобання споживачів можуть змінитися. Маркетинговий відділ повинен вчасно виявити ці зміни та адаптувати продуктову лінійку та маркетингові стратегії. 4. Ефективному використанні маркетингових ресурсів: В умовах кризи важливо оптимізувати витрати, включаючи маркетингові. Маркетинговий відділ повинен ретельно аналізувати та обирати найбільш ефективні інструменти та канали просування. 5. Підтримці і побудові відносин з клієнтами: Важливо забезпечити високий рівень обслуговування для існуючих клієнтів, щоб зберегти їхню лояльність, а також залучити нових клієнтів. 6. Моніторингу та аналізі результатів: Маркетинг вимагає постійного моніторингу ефективності проведених заходів та аналізу їх впливу на фінансові показники підприємства. 7. Створенні позитивного іміджу та комунікації: Важливо підтримувати позитивний імідж підприємства в очах споживачів та партнерів. Ефективна комунікація важлива для збереження довіри та підтримки клієнтів.
Отже, роль маркетингу в антикризовій діяльності підприємства виявляється в ретельному вивченні тенденцій ринку, залученні нових клієнтів, підтриманні позитивного іміджу компанії та у збільшенні обсягу, що сприяє стабілізації ринкової ситуації, підвищенню конкурентоспроможності підприємства та його продукції, покращанню ефективності його функціонування, виходу з фінансово-економічної кризи та усуненню її негативних наслідків.
Список використаних джерел
1.Бараннікова Н. Маректингові інструменти антикризового управління підприємством в сучасному науково-технічному середовищі. URL: https://core.ac.uk/reader/60843410
2.Кузнецова К. Роль маркетинга в антикризовому управлінні підприємством. Інноваційний розвиток та безпека підприємств в умовах неоіндустріального суспільства. 2020, с. 109-111.
_______________________________________________________________
Науковий керівник: Кудельський Віталій Едуардович, кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту, фінансів, банківської справи та страхування, Хмельницький університет управління та права ім. Л.Юзькова
|