Арт-терапевтичні практики є одним з дієвих методів у подоланні психотравматичних розладів різного походження. З метою релаксації, реабілітації та зниження емоційної напруги в конфліктних ситуаціях ефективно використовуються різноманітні мистецькі практики: музика, танець, театр, образотворче мистецтво тощо. Одним із дієвих методів в цьому напрямку є психодрама, де класичні п’єси чи універсальні історії можна використовувати або адаптувати в процесі подолання психологічних проблем. Британська актриса, режисерка, член Королівської Шекспірівської трупи та засновниця лондонського театру «Флейта» Келлі Хантер розробила власний метод для роботи з дітьми на основі драматургії Шекспіра.
У 2002 році вона заснувала театральну трупу Touchstone Shakespeare Theatre і сфокусувала свої зусилля на роботі з дітьми, які мають порушення мовленнєвих здібностей аутичного спектра. У результаті було розроблено спеціальну методику Hunter Heartbeat Method (Метод серцебиття Хантер). Цей метод базується на використанні сенсорних ігор в рибалок, піратів та творів Шекспіра, на особливостях ритму ямбічного пентаметра його текстів. Цей віршований текст складається з п’яти двоскладових доль та подібний до серцебиття. Такий ритм заспокоює і створює дружнє середовище для ігор, що дозволяє безпечно, комфортно розуміти навколишній світ, знімати комунікативні блоки та мовленнєві обмеження у дітей з аутичними розладами. Це техніка психодрами, яка полягає у груповому відтворенні різних емоцій упоєднанні з ритмічною жестикуляцією.
Вперше випробування даної методики Келлі Хантер змогла реалізувати у 2010 році завдяки партнерству Королівської Шекспірівської компанії та Університету штату Огайо. Усі ігри проводились у великому колі, окресленому на підлозі, навколо якого діти й дорослі сиділи разом пліч-о-пліч. На початку заняття Келлі Хантер та діти синхронно постукувалипо центру підлоги і повторювали «Hello» в ритмі серцебиття з різними інтонаціями (радості, смутку, сумніву і т. д.), встановлюючи зоровий контакт з іншими учасниками. Роблячи це, діти не тільки практикують зоровий контакт, але й заспокоюються ритмом. Потім актори та діти переходять до яскравих героїв п’єси Шекспіра «Буря» та починають грати в ігри які складаються з трьох етапів: демонстрація, гра та обмін. Спочатку актори демонструють гру всередині кола, а діти спостерігають. Далі всі встають на ноги і актори об’єднуються в пари з дітьми, розподіляючись по кімнаті, щоб грати парами або невеликими групами. Нарешті всі повертаються до кола, і кожна пара або невелика група ділиться своєю грою, щоб інші могли спостерігати. Таким чином діти досліджують людські рухи, емоції, крім того, вони вчаться розрізняти реакції та емоції оточуючих.
На першому пробному курсі за методикою Хантер брали участь 14 дітей віком від 10 до 14 років. Всі учасники були розділені на дві групи, за якими закріпили волонтерів та акторів. Дослідження методу Хантер тривало десять тижнів. По його завершенню діти продемонстрували серйозні поліпшення у володінні повсякденними життєвими навичками, а також в соціалізації та комунікації. Покращення спостерігалися також і у сфері прагматичної мови. Одна з учасниць програми згадувала: «Коли мені було 2 роки, у мого брата діагностували важку форму аутизму, і почалася моя подорож, щоб зрозуміти його, але Келлі Хантер знайшла цей шлях. Немає більш ефективного способу навчити соціальним навичкам та пробудити душу, ніж метод Хантер "Серцебиття". Програма змінила моє життя, вона змінила життя сотень людей» [6].
У 2014 році Келлі Хантер випустила книгу з викладенням власної методики Shakespeare’s Heartbeat: Drama games for children with autism («Шекспірівське серцебиття: драматичні ігри для дітей з аутизмом»), де розписані вправи та методика викладання,що допомагає родичам дітей з аутизмом займатися не тільки у групі, а також і вдома. У цьому ж році Келлі Хантер заснувала театральну, мандрівну компанію «Флейта», яка спеціалізується на інноваційних постановках за п’єсами Вільяма Шекспіра т.ч. здійснює спеціалізовані постановки, які призначені для аудиторії з різними потребами (люди з аутизмом, переселенці або біженці). Вистави «Буря», «Сон літньої ночі», «Перикл» та «Дванадцята ніч» (прем'єра якої запланована на грудень 2023 року) мають зазвичай два варіанти – репертуарний з професійними виконавцями та арт-терапевтичний на основі «методу серцебиття» з дітьми та підлітками.
Про свою роботу у театрі «Флейта» Келлі Хантер розповідає наступне: «Я створила "Флейту", щоб продовжити свою роботу з дітьми та підлітками з аутизмом, а також для того, щоб створювати вистави за Шекспіром для аудиторії, яка не має доступу до мистецтва. Я хотіла прибрати помпезність і церемоніальність, щоб розкрити суть п'єс... Все почалося близько 15 років тому, коли я працювала у Королівській Шекспірівській компанії і побачила щось інше у силі шекспірівської мови. Тоді я почала працювати у спеціальних школах. Спочатку мені казали, що мені не можна працювати з конкретними дітьми, але врешті-решт я переконала їх спробувати, і результати були вражаючими» [5].
Вистава «Буря» – перша арт-терапевтична постановка в театрі «Флейта», яка була зроблена Келлі Хантер для Королівської Шекспірівської компанії та Університету штату Огайо й була спеціально призначена для аудиторії з аутизмом. Після першої прем'єри вона була адаптована для виконання по всьому світу різними мовами, в т.ч. каталонською, іспанською, румунською, українською, японською. У квітні 2023 році Хантер вирішила зробити із цього матеріалу драматичну виставу, яку зіграли в Національному театрі імені Маріна Сореску в Крайові (Румунія) в рамках святкування Національним театром 400-річчя першого видання Шекспіра.
«Перикл» – одна з нових вистав режисерки для людей з аутизмом та їхніх родин. Близько дванадцяти людей, сидячи з сімома акторами в колі на сцені, на початку вистави виконують наживо музику для того, щоб знайти певний контакт між акторами та учасниками дійства. Члени їхніх сімей, опікуни також можуть приєднатися до кола або сидіти трохи позаду, щоб спостерігати. Коли актори налагодили контакт, вони запрошують учасників пережити історію Шекспіра через сенсорні ігри в рибалок, піратів і шторми. В ці ігри всі грають разом, що допомагає учасникам виразити свої власні відчуття та свою ідентичність. Один з батьків учасника цієї програми розповідав: «Те як актори пристосувалися до емоцій та переживань мого сина, щоб включити їх у виставу й те, як він спілкувався своєю поведінкою, захоплювало дух... Вони увійшли в його світ, а не вимагали, щоб він увійшов у їхній... Я міг розслабитися, тому що мій син був з людьми, які дійсно "розуміли" його і розуміли, як працювати з аутизмом» [8].
Ця робота є живою практикою, яка постійно адаптується під учасників. Вистава так само як і «Буря» гралася на англійській, польській, румунській, каталонській, іспанській та шведській мовах. Театр прагне донести виставу «Перикл» до аудиторії будь-де, незалежно від того, якою мовою вона розмовляють, і незважаючи на обставини, якими б складними вони не були: «Ми грали з сім'ями, які пережили пожежу в Гренфеллі у 2017 році, і протягом моєї довгої кар'єри я адаптувала Шекспіра для тих, хто не має доступу до мистецтва через ув’язнення, аутизм, бездомність або бідність. Минулого року ми поставили "Перикла" для людей з аутизмом та їхніх родин паралельно з основною постановкою, прем'єра якої відбулася в Румунії у 2022 році. Протягом багатьох років я хотіла зробити версію цієї п'єси для біженців, третій спосіб використання Шекспіра, який дозволяє мові літати за допомогою живого перекладу під час вистави» [3].
У травні 2022 року за ініціативою британської режисерки актори театру «Флейта» провели низку інклюзивних заходів для української молодіу Софії. Ці заходи були спрямовані на підтримку молоді, яка пережила війну, переселення та адаптацію в новому середовищі. П'єса «Перикл» Шекспіра дійсно є однією з маловідомих і малопопулярних творів автора. Проте, її сюжет про тих, хто втікає від тиранії, ризикуючи своїм життям на маленьких човнах під час штормів і втрачаючи своїх близьких на морі, розповідає про розлуку і бажання знову знайти одне одного.
Постановка «Перикла» для біженців – це важлива і чутлива ініціатива, яка може надати учасникам можливість виразити свої власні переживання та долі через театральне мистецтво. Вистава створила надзвичайно сприятливу та теплу атмосферу для батьків і дітей, де вони мали можливість виразити свої емоції та навчитися справлятися з травмами, не втрачаючи надії та дивлячись вперед на майбутнє. «Використовуючи наш двадцятирічний досвід роботи з людьми з аутизмом по всьому світу, ми змогли залучити до проєкту дітей-біженців з різними нейророзладами, а також тих, хто бореться з горем і травмами, пов'язаними з вимушеним переселенням з рідних домівок», -стверджують учасники театру «Флкйта» [4].
У жовтні 2022 р. Український Шекспірівський центр, Хортицька національна академія, Ситуаційний центр «Відчинені двері для України» у співпраці з Софійським університетом «Св. Климент Охридський» у Софії (Болгарія) реалізували проєкт «Перикл для України» запросивши до співпраці театр «Флейта». Учасниками цього заходу стали психологи, арт-терапевти, соціальні педагоги, театральні діячі та батьки дітей з особливими потребами з різних куточків світу. Проєкт складався з лекцій в онлайн та офлайн форматах, театральних ігрових практик, які використовуються в театрі «Флейта», онлайн зустріч із авторкою методики – Келлі Хантер та показом вистави «Перикл» з українськими дітьми-переселенцями та їх батьками.
Отже, можна сказати, що «Hunter Heartbeat Method», який використовує потужний потенціал мови Вільяма Шекспіра та спеціальні терапевтичні ігри для подолання комунікативних труднощів, упродовж 10 років розширює свої первинні можливості та географію. Він ефективний та дієвий як для роботи з людьми з аутизмом, а також й для подолання наслідків психологічних травм, в тому числі у роботі з дітьми та підлітками, які пережили досвід війни.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.В Україні тривають заходи в рамках театрально-терапевтичного проєкту, організовані шекспірівським центром ЗНУ. Запорізький національний університет. URL: https://sites.znu.edu.ua/cms/index.php?action=news/view_details&news_id=56920&lang=ukr&news_code=v-ukrayini-trivayut-zakhodi-v-ramkakh-teatralno-terapevtichnogo-pro--ktu--organizovani-shekspirivskim-tsentrom-znu (дата звернення:10.09.223).
2.Майстер-класи «Театрально-терапевтична Методика Келлі Хантер». Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти.URL: https://www.dnmczkmo.org.ua/2022/09/majster-klasy-teatralno-terapevtychna-metodyka-kelli-hanter/ (дата звернення: 10.09.2023).
3.Flute Theatre at NDRC. Notre Dame Refugee Centre. URL:https://www.notredamerc.org.uk/post/flute-theatre-at-ndrc (дата звернення: 2.09.2023).
4.Flute Theatre change the lives of refugee families and autistic individuals displaced by war. Indiegogo. URL: https://www.indiegogo.com/projects/pericles-for-ukraine#/ (дата звернення: 10.09.2023).
5.Flute Theatre. URL:https://www.flutetheatre.co.uk/shows/main-stage (дата звернення: 25.08.20023).
6.Kelly Hunter MBEdirector, writer, actor. URL:https://kellyhunter.co.uk/shakespeares-heartbeat/ (дата звернення: 25.08.2023).
7.Pericles adapted by Kelly Hunter. Flute Theatre. URL:https://sekspirfestival.org/wp-content/uploads/2023/06/Flute-Theatre.-Pericles-Tour-Pack-2023_removed.pdf
8.Pericles for autistic individuals. Brighton Fringe. URL:https://www.brightonfringe.org/events/pericles-for-autistic-individuals/ (дата звернення: 2.09.2023).
9.Performance-based drama therapy: autobiographical performance as a therapeutic intervention. ResearchGate. URL:https://www.researchgate.net/publication/357504970_PERFORMANCE-BASED_DRAMA_THERAPY_AUTOBIOGRAPHICAL_PERFORMANCE_AS_A_
THERAPEUTIC_INTERVENTION (дата звернення: 5.09.2023).
10.Shakespeare's Heartbeat Drama games for children with autism By Kelly Hunter. London, New York. : Routledge, 2015. 249 p.
___________________________________________________________
Науковий керівник: Партола Яна Вікторівна, кандидат мистецтвознавства, доцент, Харківський національний університет мистецтв імені. І.П. Котляревського
|