У всі сфери життя українців війна внесла свої корективи і освітній процес не став виключенням та зазнав значних змін. Викладачі Національного медичного університету вже мали достатній досвід викладання в дистанційному форматі в період пандемії covid-19, але зіштовхнулись і з іншими викликами: загроза безпеці, надмірне психологічне навантаження, страх за своє життя та життя своїх близьких. Проте викладачі та студенти адаптувались до нових реалій життя та продовжили освітній процес. Спочатку в дистанційному, пізніше - у змішаному форматі.
Відповідно до наказів про організацію освітнього процесу в НМУ імені О.О. Богомольця у 2022-2023 та в осінньо-зимовому семестрі 2023-2024 навчальному році організована аудиторна форма навчання, а також дистанційна (змішана) форма навчання для окремих категорій студентів за заявою (студентів, які не змогли з різних причин прибути на навчання в університет).
Цифровізація освіти, яка стрімко почала розвиватись ще до періоду пандемії, зумовлена розвитком країн світу, і охоплює практично всі різновиди освіти, за виключенням дошкільної [1]. Паралельно розвивалось і цифрове навчальне середовище Національного медичного університету імені О.О. Богомольця.
Платформа дистанційного навчання LIKAR_NMU [2] наповнювалась лекційними матеріалами (як у вигляді презентацій, так і у вигляді відеолекцій), методичними розробками для підготовки до практичних та семінарських занять, завданнями для самостійних та контрольних робіт, тестовими завданнями та іншими необхідними для опанування дисциплін матеріалами. Аналітична хімія відноситься до дисциплін, що входять до єдиного державного кваліфікаційного іспиту (ЄДКІ) для здобувачів ступеня вищої освіти магістр за спеціальностями галузі знань «22 Охорона здоров’я», тому в наповненні платформи дистанційного навчання з цієї дисципліни особлива увага приділялась тестовим завданням з бази ЄДКІ як українською, так і англійською мовами. Оскільки певний час для всіх студентів, а пізніше для деяких категорій студентів була і залишається неможливою присутність в аудиторіях університету, для якісної підготовки до ЄДКІ на платформі LIKAR_NMU створювались тренувальні тестування як по окремим темам, так і з усієї дисципліни, та забезпечувались умови їх проходження, що найбільше наближені до умов проведення самого іспиту. Для підготовки студентів викладачами кафедри аналітичної, фізичної та колоїдної хімії НМУ розроблено методичні посібники з поясненнями правильних відповідей на тестові завдання, а тренувальні тестування розроблені таким чином, щоб студент відразу бачив, чи вірну відповідь він дав на дане питання і одразу з’являється вірна відповідь, якщо студент помилився.
Аналітична хімія відноситься до тих дисциплін, де практичні (лабораторні) роботи відіграють дуже велику роль, оскільки для запам’ятовування такої великої кількості інформації з якісного аналізу краще один раз провести дослід та побачити аналітичний ефект, аніж декілька разів прочитати. Студентам при дистанційній формі навчання ніде проводити такі досліди, тому викладачі записали відео кожної якісної реакції та кожного методу кількісного та інструментального аналізу та завантажили на платформу дистанційної освіти.
Використовуючи програму для організації відеоконференцій Zoom або Google meet проводяться усні опитування та пояснення нового матеріалу, лабораторні роботи демонструються з платформи LIKAR_NMU, коментуються та обговорюються спостереження. Контроль початкового рівня знань та контроль засвоєння студентами кожної теми проводиться на платформі у вигляді самостійної роботи та рішення тестових завдань.
Звичайно, впровадження змішаного (дистанціного) навчання аналітичної хімії потребувало величезних зусиль та ресурсів професорсько-викладацького складу кафедри аналітичної, фізичної та колоїдної хімії, працівники якої постійно підвищують свою кваліфікацію та відвідують майстер-класи з використання цифрових інструментів для організації освітнього процесу. Дистанційне (змішане) навчання ніколи не замінить аудиторного, але у випадках, коли інакше неможливо, дає змогу отримати якісні знання.
Список використаних джерел
1.Ашиток Н., Галь Ю. Проблеми впровадження цифрових технологій в дистанційне навчання у вищій школі. Молодь і ринок. 2021, №11 (197). с.33–38.
2.Платформа дистанційного навчання LIKAR_NMU. URL: https://likar.nmu.kiev.ua/
|