Немає сумніву в тому, що надання молоді можливості розвивати свої таланти і отримувати підтримку у перетворенні своїх креативних ідей на бізнес-плани має багато потенційних переваг.
Молодіжне підприємництво не може розглядатись як універсальний засіб вирішення проблем безробіття серед молоді чи для вирішення всіх соціальних проблем суспільства. Це головним чином пов’язано з тим, що лише обмежена кількість молодих людей має необхідні навички і мотивацію для створення власних підприємств [3].
Активність молодих людей в підприємництві сприяє їхній стійкості, оскільки вона підштовхує їх до пошуку нових, альтернативних рішень в умовах ринку, що стрімко змінюється [3].
Досвід, набутий під час створення бізнесу та в ролі підприємця, допомагає молоді нагромаджувати людський капітал, розширюючи навички, які можуть бути корисними в різних аспектах життя.
Європейська Комісія широко визнає важливість стимулювання підприємницького мислення серед молоді та підтримку інноваційних бізнес-стартапів в контексті сприяння підприємницькій культурі [7].
Відмітимо, що, незважаючи на низький рівень самозайнятих серед молоді в Європі, існує значна зацікавленість серед молоді в підприємництві як можливому кар'єрному виборі: 49% молодих осіб вважають цю опцію бажаною, і 41% розглядають її як можливу. Навіть якщо ці показники менше, ніж у країнах, таких як Бразилія і Китай, це свідчить про потенційний розвиток підприємництва серед європейської молоді і важливість підтримки та створення умов для розвитку підприємницького потенціалу [6].
Звісно, безробіття серед молоді залишається проблемою в багатьох країнах Південної та Східної Європи. Молоді люди з неблагополучних верств населення та мігранти можуть стикатися зі значними труднощами у доступі до якісної освіти та працевлаштування. Пандемія COVID-19 ще більше погіршила ситуацію для молоді, оскільки багато з них були вимушені припиняти навчання або втратили можливості працевлаштування. Це підкреслює необхідність подальших зусиль у сфері політики зайнятості та освіти для підтримки молоді та зменшення безробіття серед них [2].
Дослідження в Європі підтверджують, що молодь виявляє значний інтерес до самозайнятості. Недавні опитування свідчать про те, що майже половина молодих осіб вважає працювати як самозайнятих бажаним варіантом у порівнянні з роботою на найманому місці [2; 6, с. 46].
Дані Євростату на жовтень 2021 року свідчать, що рівень безробіття в країнах Європейського Союзу становив 6,7%. Кількість безробітних молодих осіб, які не досягли 25-річного віку, зменшилася і складала 2,9 мільйона осіб, що на 165 тисяч менше, ніж у жовтні 2020 року [8]. Це свідчить про загальний позитивний тренд у зниженні рівня безробіття серед молоді. Зазвичай високий рівень безробіття серед молоді спостерігається в країнах Південної Європи, зокрема в Іспанії, Італії та Греції, де рівень становить до 15%. У Північній Європі: Швеція та Фінляндія, цей показник також вищий, і складає відповідно 8,7% і 7,5% [2].
Європейська політика підтримки молоді спрямована на надання молодим людям необхідних навичок та знань для успішної кар'єри на ринку праці, підтримку їхньої соціальної інтеграції та забезпечення рівних можливостей.
Ці цілі досягаються через розвиток освіти та професійної підготовки, запобігання соціальній ізоляції серед молоді та зменшення рівня безробіття. Важливим аспектом молодіжної політики є залученість молоді до процесів прийняття рішень [2].
Європейський Союз активно працює над забезпеченням молодим людям кращих можливостей для успіху в житті та створення сприятливого середовища для їхнього розвитку в якості громадян та учасників суспільства.
Це досягається через розробку та реалізацію різноманітних ініціатив і програм, спрямованих на підтримку молоді в різних аспектах життя [1]. Такі програми можуть включати в себе фінансову допомогу для освіти, стажування, підтримку молодих підприємців, створення можливостей для громадянської участі та інші ініціативи, спрямовані на поліпшення якості життя та перспектив молоді в Європейському Союзі [5].
Також ЄС створює та підтримує Консультативні центри для молоді. Вони також надають важливу підтримку молодим людям. Ці центри надають інформацію та допомогу щодо освіти, навчання, працевлаштування та інших питань. Також у цих центрах проводять курси та заходи, які допомагають молоді розвивати свої навички та кар’єру [4].
Європейський Союз робить значні інвестиції в молодь, щоб забезпечити їй найкращі можливості для успішного майбутнього. Європейські програми та ініціативи допомагають молодим людям розвиватися особисто та професійно, а також сприяють їхній соціальній та економічній інтеграції. Розуміння особливостей підтримки молодіжного підприємництва у ЄС надасть змогу розвивати та підтримувати молодих людей і молодіжне підприємництво в Україні. Викладений матеріал також може спонукати до подальших досліджень роботи молодіжного підприємництва в Україні.
Список літератури:
1.Баханов О. Відповідність цілей молодіжної стратегії ЄС на 2019 – 2027 роки глобальним цілям сталого розвитку (ЦСР) на 2015 – 2030 роки в контексті сфер соціального впливу на суспільство і молодь. Вісн. НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2021. Т. 1. № 1. С. 8–13
2.Дзяд О., Кокора А. Сучасні орієнтири молодіжної політики ЄС. Актуальні проблеми європейської та євроатлантичної інтеграції України : матеріали ХХ наук.-практ. конф, м. Дніпро, 17 трав. 2023 р. Дніпро, 2023. С. 17–19.
3.Chigunta F. Youth entrepreneurship: Meeting the key policy challenges. 2002. Oxford: Oxford
4.Council of Europe. Як молодіжні центри зі знаком якості ради європи досліджують потреби молодих людей: короткі історії однієї зустрічі - офіс ради європи в україні - www.coe.int. Офіс Ради Європи в Україні. URL: https://www.coe.int/uk/web/kyiv/-/how-youth-centres-with-the-council-of-europe-quality-label-assess-the-needs-of-young-people-short-stories-of-one-meeting (дата звернення: 17.10.2023).
5.Education. European Commission. URL: https://commission.europa.eu/education_en (дата звернення: 17.10.2023).
6.OECD/European Commission (2021), “Youth self-employment and entrepreneurship activities”, in The Missing Entrepreneurs 2021: Policies for Inclusive Entrepreneurship and Self-Employment, OECD Publishing, Paris.
7.The European Union Youth Strategy 2019-2027. European Union, 2018. 36 с. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=OJ:C:2018:456:FULL (дата звернення: 17.10.2023).
8.Unemployment by sex and age – monthly data. Language selection. European Commission, 2022
___________________________________
Науковий керівник: Самофалова Тетяна Олександрівна, кандидат наук з державного управління, доцент, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
|