Постановка проблеми. Найважливішим завданням в Україні на сьогоднішній день є залучення спеціалістів з фізичного виховання, які володіють багатогранним арсеналом знань, умінь та навичок, необхідних для підвищення рівня здоров’я та запобігання захворюваності дітей дошкільного віку в умовах війни. В останнє десятиліття в Україні було затверджено велику кількість комплексних програм з фізичного виховання дітей дошкільного віку в умовах закладів дошкільної освіти, але нажаль вони не враховують весь потужний потенціал сучасних інноваційних міжнародних методів і технологій по навчанню дітей дошкільного віку плаванню.
Важливо надати визначення поняттю «плавання» – це вид спорту, мета якого якнайшвидше проплисти зазначену відстань, не порушуючи при цьому техніки способу плавання, який використовується. Протягом століть плавання перетворилося з навичок виживання в рекреаційну діяльність, а зрештою – у дуже важливий змагальний вид спорту [2].
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Плавання в Австралії у країні, де 90% населення живе біля океану, вода має велике значення рекреаційна діяльність і частина австралійської ідентичності, для того щоб зменшити випадки випадкового потоплення дітей, були розроблені програми для дітей до п’яти років (Langend Orfer, 1990).
Важливими є дослідження – ефективності підтримувальних засобів та технічних пристроїв для освоєння структури спортивної техніки плавання дітей дошкільного віку (G. Baum, 1991) [4]; дослідження участі дітей дошкільного віку у комерційних уроках плавання через соціальні детермінанти здоров’я (S. Willcox-Pidgeon, A. Peden, J. Scarr, 2020) [7]; вплив обладнання та навколишнього середовища на навчання дітей і підлітків водним навичкам (T. van Duijn, J. Leo Ng, C. Burnay, N. Anderson, L. Uehara, K. Cocker, C. Button, 2021) [5]; дослідження важливості базових водних навичок, таких як контроль плавучості, ступання по воді, зміна орієнтації, контроль дихання та рух над і під поверхнею води, необхідні для безпечного плавання дітей (Asher et al., 1995; Stallman et al, 2008; Hulteen, 2018).
Більшість українських досліджень присвячені методичним та організаційним питанням навчання плавання дітей молодшого віку, з постійним використанням ігор для ефективної адаптації з водним середовищем, подолання страху води та початкового опанування елементів техніки плавання (Л. Шейко, 2021). Для навчання дітей дошкільного віку плавання В Україні розроблено та обґрунтовано різні методики проведення занять (І. Гончар, 2005; Т. Круцевич, 2003; І. Сергієнко, 2016), відомі українські науковці Ю. Бріскін, С. Смирновський, С. Смирновська, О. Слімаковський якісно описали існуючу методику навчання плаванню дітей дошкільного віку з використанням інноваційних засобів (2022) [1, c. 44]/
Також сучасні українські науковці В. Сусла, Н. Степанчук, Г. Мордвінцев (2023) зазначають, що в навчанні плаванню дошкільників можуть бути активно використані сучасні інноваційні міжнародні методи і технології, загальнорозвиваючі або танцювальні музично-ритмічні вправи у воді, також важливо розвивати художню гімнастику, що включає в себе перші елементи синхронного плавання, сприяє формуванню правильної постави [3, c. 206].
Однак аналіз наукової та психоло-педагогічної дає змогу констатувати, що питання використання сучасних методик навчання плаванню дітей дошкільного віку з використанням передового міжнародного досвіду висвітлено недостатньо. Разом з тим, багаторічна практика навчання дітей дошкільного віку плаванню показала, що ефект від використання цих методик є індивідуальним, що пов’язано із труднощами їх засвоєння, саме тому впровадження передових міжнародних методик навчання дітей дошкільного віку плаванню адаптованих під українську реальність є актуальною.
Метою дослідження є опис міжнародних методик з плавання для зміцнення організму дитини дошкільного віку, передумов до навчання плавання, та комплекс ігрових прийомів, що забезпечують навчання основним руховим навичкам.
Виклад основного матеріалу. На сьогоднішній день важливою умовою успішного навчання дітей дошкільного віку плаванню є послідовність вивчення рухів: від простого пересування дном до розучування певних плавальних рухів (ковзання, плавання з дошкою у руках або полегшеним способом тощо). Якщо дитина з раннього віку зможе якісно та швидко опанувати прості плавальні рухи, то в подальшому зможе засвоїти більш складні прийоми плавання: від занурення по пояс до повноцінного виконання вправ на більшій глибині та дистанції. Більшість міжнародних науковців одностайні в опануванні техніки спортивних способів плавання, тому сучасні інноваційні методи навчання плаванню дітей дошкільного віку розробляються в рамках новітніх водних дисциплін (аквааеробіка, гідроаеробіка, гідропластика, фанк-аеробіка).
Особливостями аквааеробіки є виконання простих вправ у горизонтальному та вертикальному положеннях на мілкій та глибокій воді; гідроаеробіка в свою чергу передбачає виконання відносно складних вправ у воді під музику з елементами плавання, які доповнені елементами з гімнастики або хореографії; вправи, які використовують в гідропластиці відзначаються більш повільним, плавним і ритмічним виконанням, що позитивно впливає на психо-емоційний стан дитини дошкільного віку; у фанк-аеробіці послідовно й безперервно виконуються різні танцювальні рухи помірної інтенсивності – пружна ходьба, пластичні рухи руками, хвилеподібні рухи корпусу.
Також важливо наголосити, що навчати дітей дошкільного віку елементам плавання можна з допомогою допоміжного обладнання (кікборди, ласти, водяні крила або нарукавні пов’язки, ручні весла, буї для басейну та рятувальні жилети або особисті плавучі пристрої), які використовуються для сприяння розвитку водних навичок і навчанню (Chusaini et al., 2020). Додатковим аргументом на користь використання допоміжного плавучого обладнання є те, що діти дошкільного віку часто більш зацікавлені та впевнені в таких пристроях і що вони можуть значно підвищити їх впевненість (Parker et al., 1999). Такі погляди узгоджуються з системою «Challenge poin»t для моторного навчання дітей плаванню (Guadagnoli and Lee, 2004).
Останнім часом у світі відеотехнології стали легко доступними завдяки збільшенню функціональності та використання мобільних пристроїв, таких як телефони та планшети. Це призвело до збільшення використання відеозворотного зв’язку як у змагальному плаванні, так і в якості навчального інструменту в програмах навчання плаванню (Kretschmann, 2017). Два дослідження, проведені в 1970-х роках, розглядали вплив відеозвороту на навчання дітей навичкам плавання. Перше дослідження не показало жодного ефекту відеозвороту на продуктивність дітей 3-6 років у плаванні (Neufeld and Neufeld, 1972 ). Друге дослідження показало, що діти віком 6-8 років отримали користь від відеозворотного зв’язку під час вивчення удару помаху, але жодного ефекту не спостерігалося у дітей молодшого віку (4-6 років) (Bunker et al., 1976). Багатообіцяюче недавнє дослідження Araiza-Alba et al. (2021) припускає, що віртуальна реальність може стати потужним інструментом для навчання дітей дошкільного віку тому, як визначати ризики у відкритих водоймах, таких як розриви на пляжі (Araiza-Alba et al., 2021). Існує потреба в подальших дослідженнях щодо використання нових і все більш доступних технологій, таких як водонепроникні камери та віртуальна реальність, у навчанні дітей водним навичкам [5].
На основі аналізу сучасних міжнародних наукових розвідок виокремлюємо, що програма «Swim and Survive» (Австралія) має багато позитивних характеристик, які можна адаптувати під українські реалії, та на її основі можна ефективно проводити навчання дітей дошкільного віку урокам плавання. Австралійська програма «Swim and Survive» – це програма з плавання та безпеки на воді, яка передбачає прогрес учасників у складі «Wonder» (6-36 місяців), «Courage» (3-5 років) та «Active» (5-14 років), яка охоплює 18 рівнів. Програма має на меті надати дітям необхідні навички для безпечного та активного життя у воді, на воді та навколо неї. Незалежно від рівня досвіду програма «Swim and Survive» доступна для всіх, хто має будь-яку здатність навчитися цим основним навичкам. Комплексна та збалансована навчальна програма буде направляти навчання поступовими кроками, надаючи можливість осягнути фундаментальні навички до переходу до більш складних навичок, що підвищують витривалість і складність.
Переваги програма «Swim and Survive»:
-ретельно досліджується та регулярно переглядається, щоб
підтримувати його в актуальному стані та узгоджений з Національною структурою безпеки плавання та води;
-найкращий шлях для досягнення національних стандартів безпеки
плавання та води;
-ваучерні схеми: існує кілька схем, які допомагають оплатити уроки
плавання, зокрема субсидовані державою програми, такі як інтенсивне плавання в семестрі або «Vacswim» під час канікул, батькам/опікунам рекомендується використовувати ці ваучери для уроків плавання та безпеки на воді;
-без податку на товари та послуги, оскільки відповідає критеріям
особистих навичок виживання у воді[6].
Висновки. Можливість перенесення результатів у контексти України, відмінні від Австралії, може бути обмеженою. Однак, незважаючи на те, що досвід навчання дітей дошкільного віку плавання може відрізнятися в усьому світі, проблема негативного водного досвіду, швидше за все, буде універсальною. Також рекомендуємо лонгітюдні дослідження, щоб визначити постійний вплив цих негативних попередніх водних переживань на дітей у міру їхнього росту.
Список використаних джерел:
1.Бріскін Ю. А., Смирновський С. Б., Смирновська С. Б., Слімаковський О. В. (2022).
Навчання плаванню дітей дошкільного віку з використанням інноваційних засобів. Наук. часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Вип.10 (155). С.44-47.
2.Плавання (вид спорту). [Електронний ресурс] – Режим доступу:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%
D0%BD%D1%8F_(%D0%B2%D0%B8%D0%B4_%D1%81%D0%BF%D0%BE%
D1%80%D1%82%D1%83)
3.Степанчук Н., Мордвінцев Г., Сусла В. (2023). Використання сучасних
інноваційних методів і технологій при навчанні плаванню дітей дошкільного віку. Наук. вісник Ужгородського університете, Серія «Педагогіка. Соціальна робота», Випуск 1 (52). С. 206-209.
4.Baum G. (1991). Aquatic working out in water the natural fitness program.
London. 243 p.
5.Duijn T. van, J. Leo Ng, C. Burnay, N. Anderson, L. Uehara, K. Cocker,
C. Button, (2021). The Influence of Equipment and Environment on Children and Young Adults Learning Aquatic Skills. Front. Psychol., Sec. Movement Science and Sport Psychology, Volume 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.733489
6.Royal Life Saving Society-Australia Swim and Survive Program. Available
online: https://www.royallifesaving.com.au/programs/swim-and-survive
7.Willcox-Pidgeon S.M., Peden A.E., Scarr J. (2020). Exploring children’s
participation in commercial swimming lessons through the social determinants of health. Health Promot. J. Aust.
|