Зміни в освітній системі, викликані війною в Україні стали об’єктом уваги дослідників ще до повномасштабного вторгнення російських військ на територію України, тобто, з 2014 року, коли були захоплені регіони Східної України та Кримський півострів. . У перші дні війни освітню систему, як і чи не всі сфери життя країни, охопив ступор, дезорієнтованість і невизначеність щодо подальших кроків та заходів зі збереження студентсько-викладацького й адміністративного контингенту вишів та водночас продовження освітнього процесу в умовах воєнного стану в дистанційному форматі. Варто звернути увагу, що за даними ООН ̶ 6,5 мільйонів українців вимушено стали внутрішніми переселенцями, 3,2 мільйона людей виїхало за кордон, тож освітня криза назріла дуже гостро. Тому, зараз перед вищою освітою в Україні стоїть завдання зберегти активний освітній процес усіма можливими інструментами та формами взаємодії.
Адаптація студентів до навчання в умовах воєнного стану досліджується не так давно і разом з тим, вже існує ряд досліджень у цій тематиці. Зокрема, Савчук Б., Шолохон Л., Федонюк Л. та інші, вивчали емоційний інтелект як чинник збереження психічного здоров'я та адаптації студентської молоді до кризових ситуацій [3].
Психологічні чинники життєздатності студентів у роки війни в Україні вивчали Вешека Т., Паламар Б., Сафир Т. та ін.. На основі дослідження цих науковців можна зробити висновок, що людям із високим рівнем життєстійкості властиві: виражений оптимізм, осмисленість життя, використання адаптивних копінг-стратегій, а це в свою чергу сприяє швидкій адаптації студентів до навчання [5].
Щоб дослідити особливості процесу адаптації студентів до навчання в умовах воєнного стану, ми провели опитування в онлайн формі (квітень, 2022 рік). Вибірка складала 62 респонденти, а саме: 9 юнаків та 53 дівчини. Це студенти вищих навчальних закладів (міста Києва, Харкова та Кропивницького).
Досліджуючи рівень навчальної мотивації студентів до початку війни, варто зазначити, що у переважної більшості респондентів спостерігався середній рівень навчальної мотивації (32%), вище середнього (29%) та високий рівень (22%). Ми вважаємо, що це можна пояснити тим, що попередньо студенти вже як 2 роки навчалися онлайн і це могло вплинути на їх готовність до навчання.
Щодо мотивації студентів до навчання в період війни, варто відмітити, що більшість респондентів мають низький рівень мотивації (33%), середній (27%) та нижче середнього рівня (21%). Можна припустити, що у студентів погіршилось психічне здоров’я після початку війни, а відповідно і знизилася мотивація навчатися (Див. Рис.1).
Рис. 1. Рівень навчальної мотивації студентів до навчання до початку війни та під час війни
Досліджуючи рівень студентської активності на заняттях до початку війни, слід зазначити, що у більшості респондентів спостерігався рівень вище середнього (43%), високий (24%) та середній рівень (23%). Ми бачимо, що дані результати говорять нам про досить високу активність студентів на заняттях до початку війни.
Аналізуючи рівень студентської активності на заняттях у період війни, бачимо, що переважна частина респондентів має низький рівень (41%), середній (27%) та нижче середнього рівня (17%). За даними результатами, ми можемо побачити наскільки знизився рівень активності студентів на заняттях після початку війни. Це можна пояснити тим, що більшість студентів ще не адаптувались до навчання в умовах воєнного стану (Див. Рис.2).
Рис. 4. Рівень активності студентів на заняттях у період війни
Отже, можна зробити висновок, що значна кількість студентів має труднощі в адаптації до навчання в умовах воєнного стану. У студентів спостерігається переважно низький рівень психологічної готовності, навчальної мотивації та активності на заняттях. У студентів погіршилось психічне здоров’я після початку війни, а відповідно і психологічна готовність до навчання, тому, перспективою подальших досліджень є вивчення психологічного стану студентів вищих навчальних закладів в умовах воєнного стану.
Список використаних джерел:
1.Красілова Ю.М., Максимова, Н.Ю. Вплив воєнного стану на інформаційне навантаження особи. Науковий журнал "Габітус". 2023. № 47. С.121 – 126.
2.Красілова Ю.М., Пракапас Р.А., Коломицева І.В.(2023). Адаптація студентів до навчання в умовах воєнного стану / Науковий журнал "Габітус", № 51. 2023. С.82 ‒ 87.
3.Savchuk, B. P., Borys, U. Z., Sholohon, L. I., Lemko, H. І., Fedchyshyn, N. O., Fedoniuk, L. Y., & Bilavych, H. V. Emotional Intelligence as a Factor of Preserving Mental Health and Adaptation of Student Youth to Crisis Situations. Wiadomosci Lekarskie, 2022. 75(12). 3018–3024.
4.Shevchenko V. V. The reform of the higher education of Ukraine in the conditions of the military-political crisis. International Journal of Educational Development. 2019. Vol. 65. P. 237–253.
5.Vasheka, T. V., Lych, O. M., Palamar, B. I., Palamar, S. P., Zhelanova, V. V., Safir, T. Y., & Kurdil, N. V. Psychological Factors of Students’ Vitality during the War in Ukraine. Wiadomosci Lekarskie, 76 (5 pt 2), 2023. Р.1279–1284.
|