В умовах динамічних змін виникає особлива увага до принципів, яких потрібно дотримуватися підприємствам при виході на зовнішній ринок. Така потреба зумовлена формуванням непередбачуваних зовнішніх факторів, які впливають на можливість розширення діяльності підприємства на європейському ринку.
Аналізування літературних джерел (Чернобай, 2023; Полковниченко, 2021) дає можливість виділити наступні принципи, яких підприємству необхідно дотримуватися при виході на зовнішній ринок: цілеспрямованості, адаптивності, гласності, достовірності, економічності, безперервності тощо. Принцип цілеспрямованості передбачає формування цілей, які є основою при побудові стратегії розвитку діяльності підприємства на зовнішньому ринку. Поряд із визначенням цілей (короткострокових, середньострокових і довгострокових) важливим є визначення мети та встановлення завдань при виході на зовнішній ринок. Принцип адаптивності передбачає систематичний моніторинг внутрішніх та зовнішніх чинників з метою швидкого реагування на їх дію. Принцип гласності передбачає залучення експертів з метою виявлення переваг та недоліків методів виходу підприємства на зовнішній ринок.
Вихід підприємства на зовнішній ринок повинен здійснюватися на основі дотримання принципу достовірності інформаційного забезпечення, який передбачає використання інформації, яку можна отримати на основі аналізування діяльності підприємства (дані бухгалтерського та управлінського обліку; статистична звітність підприємства; проведення опитувань працівників підприємства тощо). Принцип економічності передбачає забезпечення ефективного процесу під час виходу підприємства на зовнішній ринок на основі балансування доходів і витрат. Дотримання принципу безперервності передбачає систематичний моніторинг методів виходу підприємства на зовнішній ринок, а також аналізування динаміки зміни внутрішніх і зовнішніх факторів з метою їх удосконалення.
Отже, формування основних принципів при виході підприємства на зовнішній ринок, особливо для малого та середнього бізнесу, слугуватиме важливим інструментом управління підприємством та орієнтиром майбутньої стратегії розвитку діяльності. З огляду на це, дотримання вище зазначених принципів є необхідною умовою ефективного процесу виходу підприємства на зовнішній ринок. При зміні діяльності підприємства чи середовища перелік принципів може змінюватися чи доповнюватися.
Література:
1.Зорій, Р.І., Чернобай, Л.І., Лема, Г.В. та Михайлишин, Л.І. (2023). Особливості виходу вітчизняних промислових підприємств на зовнішній ринок. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ РЕГІОНУ : науковий журнал. Івано-Франківськ : Вид-во Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Вип. 19. Т. 1. 342 с. – с. 54-61;
2.Полковниченко, С.О. та Єльчищева, І.А. (2021). Стратегія виходу підприємства на зовнішній ринок в умовах посилення євроінтеграційних процесів. Проблеми і перспективи економіки та управління, 3(19), с. 089–098. Режим доступу: http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/195637.