Багатогранність творчості цього відомого українського композитора, у свій час, наймолодшого члена Національної Спілки композиторів України, відома музикантам і робить цікавим кожне заглиблення в її різноманітність. Ігор Наумович Шамо (1925 - 1982), заслужений дiяч мистецтв, народний артист України, лауреат Державної премiї iм. Тараса Шевченка та М. Островського, ордена Дружби народiв, «Знак пошани», почесний громадянин Києва тощо… Не має музиканта, котрий би не чув про нього. У своїй творчості він виспівував рідну українську землю, хоч і не був етнічним українцем. У здобутку Ігоря Шамо понад 300 пісень – улюблений гатунок творчості цього композитора. Він є автором пісні Києве мій, що стала гімном міста Києва, нашої столиці. «Як тебе не любити, Києве мій»… Хто з українців та прихильників української пісні у світі, чи народної чи складеної композиторами України, не підспівував цей рефрен?
У репертуарі багатьох українських співаків є присутня принаймні одна пісня цього відомого композитора.
Пісня про Україну, Дніпровський вальс, Впали дві зірниці, Біля річки, біля озера, Ой, вербиченько, Проводжала мати, Шуміла ковила, Осіннє золото, Не шуми, калинонька, Три поради, Києве мій…
Вчитаємося в назви пісен авторства Ігоря Шамо. В них - вираження його життєвого кредо, повнота світосприйняття та громадська позиція патріота. Композитор співпрацював із такими відомими поетами як В. Курінський, Ю. Рибчинський, М. Ткач, В. Юхимович та іншими.
Але не можливо окреслити Ігоря Шамо тільки як композитора-пісняра, обмежуючи його творчість цим музичним жанром. Згадаємо цілу низку симфонічних та камерних творів: десять романсiв на вiршi Тараса Шевченка, дванадцять концертних п’єс для бандури, сюїти «Українська класична», глибоко народнi «Гуцульськi акварелi», хорова опера «Ятранські ігри» на вірші В. Юхимовича, музика до кінофільмів і театральних вистав тощо.
Розглянемо його твір Український квартет як приклад камерного жанру. Це квартет для дерев’яних духових інструментів у 6 частинах, виданий у 1960 році. Кожна частина має свою назву: На полонині, Чабарашки, Співаночки, Гагілка, Гірський потік, Гуцулка.
Твір є класичним за інструментарієм дерев’яного духового квартету флейта, гобой, кларнет, фагот. За мелосом – це стилізація неповторної народної мелодики. Композитор, натхнений фольклором мешканців Карпат, багатоголоссям українського мелосу, тонко відчув саму природу українського фольклору. Навіть назви частин занурюють нас у світ цієї самобутньої культури.
У частині Чабарашка Шамо використовує жанр народного українського танцю чабарашки, близького до козачка – жвавого і жартівливого. Але, на відміну від фольклорного варіанту, у не типовому для цього танцю розмірі: замість дводольного – чотирьох. У частинах На полонині та Гірський потік композитор малює природу Карпат за допомогою характерних для дерев’яних духових інструментів тембрів та технічних можливостей. Гагілка – ще одна частина, приклад компонування у жанрі народно-обрядового кола, у цьому випадку, веснянки. Співаночки відсилають нас до пісенної української традиції, за вказівкою автора, у характері пасторалі. Фінал цього твору (Гуцулка) знову є подібним до козачка, і має характер танка. Цього разу у характерному для танка розмірі. Це ніби підсумок, верхівка усього твору, радісний погляд з гори на рідний край.
Виконання цього твору вимагає від виконавців високого рівня майстерності, володіння широким спектром характерних для конкретного інструменту прийомів звукодобування, що імітують автентичні народні інструменти. Виконання твору з такою складною фактурою з елементами поліфонії потребує високого рівня ансамблевої гри та індивідуальної віртуозності.
Список використаних джерел
1.Зоя Єгорова, ст. «Ігор Шамо. Увічнений у пісні. До 95-річчя композитора Ігоря Наумовича Шамо»: ГОЛОС УКРАЇНИ, газета Верховної ради України ,опб.21.02.2020;
2.Тамара Невінчана, ст. «Ігор Шамо»: «Наша Парафія», орган Парафії святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів, опб. 09.01.2012, НСКУ IgorShamo.de;
3.Світлана Максімець, ст. «Творець гімну Києва: як працював Ігор Шамо»: Вікенд, Місто, опб. 20.02. 2020;
4.Ноти: Ігор Шамо, Український квартет для дерев’яних духових інструментів, Музфонд СРСР, Українська республіка, Філія, Київ - 1960
|