Ребрендинг завжди є ризиком для підприємства, важкість якого в передбаченні, як споживачі здатні будуть сприйняти радикальні зміни логотипу, який вони вже полюбили, до того ж зміни можуть свідчити про те, що підприємством переглядаються різні засоби ведення бізнесу. Проведення великого ребрендингу є затратною справою, далеко не з очевидним результатом. В даному процесі важливим є не очікування миттєвих результатів, оскільки це не стратегія, а довгострокова перспектива.
Головною тенденцією сучасного ребрендингу є спрощення. Від значної кількості різних факторів залежатиме успіх ребрендингу, головним з яких є управлінський [2, с.145]. Вдалий ребрендинг повинен бути стратегічно важливим, своєчасним та ефективним, при цьому є засобом вдосконалення корпоративного іміджу в цілому, де поєднується історія, репутація, професіоналізм, якість, стабільність, успіх, що дає можливість вийти на новий рівень розвитку не тільки підприємств які проводять ребрендинг, а і для їх партнерів.
В теперішній час увага приділяється питанням ребрендингу як у практичній літературі та тематичних розділах брендингових агентств, так і в теоретичній літературі та наукових дослідженнях [5, с.50].
З одного боку, питання розглядається в основному з позиції сучасних тенденцій ребрендингу та успішних прикладів (кейсів) реалізованих кампаній з ребрендингу. З іншого боку, питання вивчає теоретичну базу, поділяючи такі поняття як ребрендинг, рестайлінг та редизайн та виділяючи основні етапи, фактори та показники реалізації такого заходу.
Кожною стороною виділяється, що сучасний світ має тенденцію до високої швидкості мінливості і сучасним підприємствам необхідно чуйно стежити за змінами ринку та оперативно адаптувати під них свою бізнес-діяльність, товари та послуги.
Отже, бренди, які на певному етапі розвитку підприємства стали популярними, можуть втрачати свою актуальність і відповідно втрачати позиції на ринку. У результаті виникає потреба в організації ребрендинга [1, с.159]. У кожного підприємства є індивідуальні причини у проведенні ребредингу, умови та особливості розвитку бренду одного підприємства в одній галузі можуть відрізнятися від особливостей розвитку бренду іншого підприємства. Зараз існує ряд передумов, які вказують на те, що підприємству слід провести ребрединг [4]:
1. Не виконання завдань, покладених на бренд.
У кожного бренду є завдання, які сприяють підтримці та зростанню показників підприємства щодо іміджу та капіталізації. Ситуація, коли бренд починає втрачати свої позиції на ринку протягом кількох років, а також лояльність та інтерес споживачів, говорить про те, що топ-менеджерам підприємства слід задуматися про ребрендінг.
2. Об'єднання кількох підприємств в одне, фінансові поглинання тощо.
Розширення підприємства за рахунок злиття часто потребує ребрендингу, нового погляду на бізнес та позиціонування бренду.
3. Зміни ринкових умов та потреб цільової аудиторії.
Поява на ринку нових продуктів, нових віянь моди, нових видів упаковки та пакувальних матеріалів – все це відбивається на діяльності кожного з гравців ринку.
Якщо бренд перестав відповідати умовам ринку, що змінилися, ребрендинг стає для підприємства в даному випадку «рятівним колом».
4. Зміна діяльності підприємства чи охоплення нової сфери.
Під час війни йдеться про ситуації, коли підприємства починають виробляти ширшу номенклатуру, чи змінюють сферу діяльності.
Підприємством може змінитися не тільки візуалізація, а й зміст, розширення спектру послуг: збільшення пасажиропотоку, відкриття нових маршрутів, мобільних програм та інших нововведень.
5. Реформування.
В даному випадку якісні зміни продукту стають причиною ребрендингу, коли основним завданням бренду є здатність відображення і донесення до цільової аудиторії неповторних властивостей продукції.
6. Інформаційний привід.
Часто ребрендинг стає лише чудовим приводом нагадати про себе та привернути увагу до бренду.
7. Мотивація працівників.
Ребрендинг повинен стати ще й унікальним інструментом побудови корпоративної культури. Зміни привертають увагу клієнтів та співробітників підприємства. Реалізація даної програми дозволить не тільки освіжити ідеї бренду, а й підняти ефективність результатів колективної роботи, або виростити співробітників, прихильних до бренду.
8. Рефокусування.
Часто в процесі розвитку бізнесу керівництво підприємства вирішує провести рефокусування та змінити цільову аудиторію бренду на нову.
Вузька спеціалізація вважається більш запам'ятовуючою та ефективною.
9. Присутність на ринку сильного конкурента або поява нового цікавішого бренду.
У сегменті ринку з’являється сильний конкурент зі схожими характеристиками товарів і номенклатурою, або конкуренти, які займають сильніші позиції і мають набагато вищий попит.
Отже, слід зазначити, що деякі бренд-фахівці виділяють основні сигнали, що свідчать про необхідність омолодження бренду [3, с. 8]: падіння продажу, зниження привабливості бренду, ланцюгова реакція відмов, втрата статусу бренду, погроза повної загибелі.
Внаслідок прояву вищевказаних факторів відбувається втрата привабливості іміджу підприємства та падає індекс ринкової сили бренду. Підприємство поступово втрачає зв'язок із ринком, який перебуває у постійній динаміці, отже, бренд втрачає свою споживчу цінність.
З метою контролю всіх цих факторів необхідно регулярно проводити аудит стану бренду, який передбачає аналіз комунікацій зі споживачем, пропозицій бренду та його цілей на предмет відповідності поточним запитам цільової аудиторії. Слід зазначити, що образ бренду включає безліч факторів, таких як: сировина, яка використовується для виробництва продукту, якість дизайну, канали комунікації, реклама і безліч інших моментів.
За підсумками дослідження можна визначити поточне становище бренду на ринку та прийняти правильні рішення щодо його подальшої долі.
Список використаних джерел:
1. Аналіз закордонного досвіду проведення ребрендингу в умовах сучасного ринку. / К.А. Чернова. – Збірник публікацій ХХXVII International Scientific and Practical Conference: «Modern ways ofsolving the latest problemsin science», Varna, Bulgaria, – 2022. – С. 157-162. URL: https://isg-konf.com/modern-ways-of-solving-the-latestproblems-in-science/ (дата звернення: 10.09.2023).
2. Махнуша С. М., Олійник О. В. Ребрендинг як засіб тривалого існування компанії на ринку. Маркетинг і менеджмент інновацій, Суми, 2021, – № 3, Т. 2. – С. 143-150.
3. Ткачук Л. М., Кавуненко О. М., Ребрендинг як напрям маркетингової стратегії підприємства. Ефективна економіка. Дніпро, – 2019. – (№ 4). – С. 5-13.
4. Ребрендинг. Як обновити бренд. 2021. URL: https://edin.ua/rebrending-kak-obnovit-brend/ (дата звернення: 22.09.2023).
5. Чернова К. А. Ребрендинг як інструмент зміцнення бренду. / Журнал «Наукові перспективи», Київ, випуск № 12(12) 2022, – С. 47-57. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/nts/issue/view/91/146 (дата звернення: 10.09.2023).