У сучасному світі існують актуальні економічні питання. Сьогодні, в період економічної кризи, їх потрібно вирішувати шляхом нововведень в онлайн маркетингу готельно-ресторанного бізнесу.
Український ринок сфери послуг є одним із дуже великих і важливих напрямків економіки. Упродовж багатьох років виробилася стійка динаміка росту, яка могла б бути кращою, якби в Україні місцеві підприємства не стикалися з постійною необхідністю вирішувати ряд маркетингових проблем.
Високі витрати на рекламу, посилене регулювання, зміни у смаках і вимогах споживачів. Але основна проблема – конкуренція.
Нові ресторани, готелі, курорти створюються, але через деякий час частина з них не витримує і виходить із бізнесу. Конкуренція – сильна стимул-реакція для поліпшення роботи.
Через відсутність належної інформації та навчання компанії можуть розраховувати лише на власний досвід та креативність.
Для того, щоб підприємства готельно-ресторанного бізнесу мали можливість для успішного розвитку в майбутньому, потрібно розробити комплексну маркетингову стратегію.
У сфері послуг оф-лайн реклама має дуже низький коефіцієнт ефективності. Роздача листівок, банери та інша зовнішня реклама відходять на задній план. Сучасність вимагає нових рішень. Правильно налаштована таргетована реклама в Instagram або Facebook дасть можливість великій кількості потенційних гостей побачити фото та відео страв, напоїв, відчути атмосферу і навіть познайомитися з персоналом.
За допомогою створення мітки в Google maps можна легко дістатися до бажаного закладу, дізнатися, які місця є поблизу, знайти номер телефону, або зрозуміти чи підходить місце по концепту.
Важливим аспектом розвитку цієї галузі є оптимізація збору зворотного зв'язку й моніторинг відгуків. Необхідно спростити цей процес для клієнтів, щоб вони могли легко залишати свої коментарі.
Це мають бути відкриті соціальні мережі, доступні для коментарів веб сайти, а саме: TripAdvisor або Google Reviews, що допоможуть залучити більше відгуків і розширити видимість.
Також обов’язковим є постійний аналіз відгуків, ретельне відслідковування, як позитивних, так і негативних коментарів, із врахуванням яких розробляється план внесення подальших змін в роботі підприємства.
Менеджери знають, що вплив від неопрацьованих негативних відгуків у майбутньому призводить до втрати не тільки одного гостя, а також членів його сім’ї та близьких друзів, яким розкажуть про негативний досвід.
Для отримання більшої ефективності потрібно виділити ресурси на опрацювання відгуків, щоб не втрачати потенційні прибутки від незадоволених гостей.
З цим і пов'язаний останній етап – звітність і вдосконалення. На цьому етапі опрацьовані всі негативні аспекти, введені покращення щодо роботи закладу. Через врахування побажань створене більш приємне й індивідуалізоване обслуговування, виявлені проблеми, які шкодять закладу, створені нові можливості для оптимізації та покращення робочих процесів. Дослідження показують, що незадоволені клієнти готові піти в заклад наступного разу, якщо до них прислухаються і врахують їхні зауваження.
Така лояльність підприємств готельно-ресторанної галузі дає можливість здобути й зберегти більше постійних клієнтів, ніж організації, які уникають процесу оптимізації зворотного зв'язку.
У маркетинговій діяльності важливим є здійснення сегментації ринку, за допомогою якої реалізується головний принцип маркетингу – орієнтація на споживача.
Для сегментації використовуються наступні методи:
-географічний – для визначення походження клієнтів;
-демографічний – визначає вік, стать, сімейний стан;
-психографічний – описує стиль життя туристів;
-соціально-економічний – відображає рівень доходу, освіти;
-поведінкові методи – з’ясовують, чого прагнуть туристи, їхні мотиви, побажання щодо обслуговування.
Після використання вище наведених методів бізнес отримує можливість вибору перспективного цільового ринку. допомагає краще задовольняти запити, сприяє оптимізації витрат на маркетинг, підвищує конкурентоздатність підприємства і дозволяє знизити ризики при проведенні маркетингових кампаній.
Готельно-ресторанна галузь – це велика частина економіки України, яка має перспективу на розвиток. Для підвищення ефективності маркетингового менеджменту туристичного підприємства необхідно постійно проводити дослідження ринку туристичних послуг, визначати ситуацію на ринку, виділяти прибуткові сегменти. Ефективно організована маркетингова діяльність дає можливість покращити ефективність роботи й поліпшити власну конкурентоспроможність.
Список використаних джерел:
1. Цвілий С.М., Кукліна Т.С., Зайцева В.М. «МАРКЕТИНГ В ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОМУ ГОСПОДАРСТВІ». 2023 http://eir.zntu.edu.ua/bitstream /123456789/9584/1/NP_Tsviliy.pdf
2. БОВШ , Л., БОСОВСЬКА , М., & РАСУЛОВА , А. «Стратегії диджитал-маркетингу в ресторанному бізнесі». 2022 http://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/1569/1494
3. How to Get Customer Feedback in Restaurants https://www.reviewtrackers.com/blog/get-customer-feedback-restaurant/
4. Янчук Т. В., Любінчак К. Р, Вовколуп А. Ю. «ЕФЕКТИВНІСТЬ УПРОВАДЖЕННЯ МАРКЕТИНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ» 2020 http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/29_2020ua/37.pdf
___________________________________________________________________
Науковий керівник: Годя Іван Михайлович, кандидат економічних наук, доцент, Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет»
|