Концепція педагогічної практики глибоко вкорінена в прагненні підготувати компетентних і професійних учителів. Організація педагогічної практики в школі – це процес стажування, який має на меті озброїти студента-педагога необхідними практичними навичками викладання. Як зазначає Стеблюк С. В., «сучасним закладам освіти необхідні педагоги, які апробують й реалізують традиційні й інноваційні технології навчання, виявляють здатність до саморозвитку, креативності. Значне місце у формуванні складових професійної компетентності майбутніх фахівців займає практична підготовка» [2, 269].
Педагогічна практика передбачає застосування на практиці теоретичних знань, отриманих в аудиторії. Вона є центральним елементом професійної підготовки майбутніх вчителів, оскільки знаменує собою перехід від навчання з аудиторії до практики в шкільному середовищі.
Відповідно до Концепції розвитку педагогічної освіти України, безперервна педагогічна практика є обов’язковою складовою освітнього процесу підготовки здобувача вищої освіти педагогічної професії [1].
На педагогічній практиці студенти вчаться взаємодіяти з усіма учасниками освітнього процесу, що сприяє підвищенню їхньої впевненості, досвіду, комунікативних навичок і розвитку професійної компетентності. Педагогічна практика пропонує студентам-педагогам можливість розкрити свій потенціал у сфері викладання. За допомогою супервізії з боку досвідчених вчителів та викладачів університету вони отримують рекомендації та консультації для покращення свого викладання.
Для деяких студентів-педагогів практика в школі є можливістю розпочати свою карʼєру в професії вчителя і визначити, чи на своєму вони місці, чи ні. Під час практики студенти стикаються з різним досвідом, викликами та можливостями, сильними й слабкими сторонами, підвищують свою обізнаність та стійкість до професійної діяльності.
Реформування системи загальної середньої освіти передбачає, що всі вчителі мають володіти знаннями про специфіку навчання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами, тому для майбутніх педагогів спеціальної та інклюзивної освіти, педагогічна практика – це можливість дослідити власний потенціал щодо роботи зі здобувачами освіти з ООП.
Наразі існує очевидна потреба у висококваліфікованих спеціальних педагогах у системі освіти. Педагогічна практика, це саме той час, коли студенти вчаться бути хорошими педагогами, розвивають педагогічні навички та розуміння того, як навчаються учні з особливими освітніми потребами.
КЗО «Спеціальна школа «ШАНС» ДОР», в якій навчаються учні з порушеннями інтелектуального розвитку, вже багато років є базою для проходження практики здобувачів вищої освіти педагогічних професій.
Серед опитаних студентів, що проходили педагогічну практику на базі нашого закладу, більшість розуміють педагогічну практику як вид діяльності, що передбачає застосування теорії на практиці за модерацією керівника. Однак деякі опитувані сприймають педагогічну практику як частину іспиту, що оцінює педагогічні здібності студентів, оскільки за неї завжди виставляються оцінки, і якщо не виконати її вимоги, то не можна отримати диплом.
Результати наших спостережень свідчать про те, що практиканти отримують задоволення від педагогічної практики, оскільки це час, коли вони можуть вийти за межі університету, щоб застосувати на практиці те, чого їх навчили та звикнути до реального викладання.
Треба зазначити, що студенти-практиканти висловлюють думку про те, що педагогічна практика дає змогу розвивати м’які навички (soft skills). Такі питання, як комунікація, управління класом, критичне мислення, керування часом, управління стресом, етична поведінка та вирішення конфліктів, є центральними у викладанні та навчанні.
Цілком погоджуємося з думкою Філоненко О., Демченко Н., Самойленко О., щодо того, що «закладам вищої освіти варто звернути увагу на підсиленні таких позицій: запровадження системи ранньої адаптації здобувачів до умов майбутньої професії; забезпечення ефективного взаємозв’язку вищої школи з потенційними базами практики шляхом перманентного включення студента в різноманітні види діяльності – поступове ускладнення завдань різних видів практики, розширення спектра професійних ролей і видів діяльності….; сприяння співпраці між викладачами-керівниками практики від кафедр та керівниками практики від закладів загальної середньої освіти щодо підготовки наскрізних програм практики» [3,113].
Педагогічна практика робить значний внесок у підготовку майбутніх вчителів спеціальної та інклюзивної освіти, оскільки це час для експериментів у практичному навчанні. Вона є центральним елементом професійної підготовки вчителів, саме під час педагогічної практики студенти отримують можливість перенести теорію в практику. Завдяки ефективній практиці студенти розвивають свої компетенції та отримують уявлення про професію корекційного педагога.
Список використаних джерел:
1.Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти» від 16.07.2018 р. № 776. URL: http://oipopp.ed- sp.net/public/attached_files/5b7bb2dcc424a809787929.pdf.
2.Стеблюк С. В. Практика як складова професійної підготовки магістрів зі спеціальної освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2022. Вип. 1 (50). С. 269–271.
3.Філоненко О., Демченко Н., Самойленко О. Модернізація практичної підготовки як невід’ємного складника системи підготовки майбутнього педагога. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. 2022. № 1. С. 111–115. URL: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-pp-1-111-115
|