Необхідність вивчення ефективності адміністрування податків в Україні обумовлена громадськими очікуваннями нової ефективної системи адміністрування, зокрема у сфері податків. У воєнний та післявоєнний час особливо гостро постає проблема ефективності адміністрування податків, яка відіграє ключову роль у забезпеченні основних потреб держави та сприяє швидкому відновленні економіки.
Ключові слова: адміністрування, податки, ефективність, ефективність адміністрування податків, оцінка.
В умовах динамічного розвитку податкової системи України і реформування діяльності податкових органів, у сукупності з удосконаленням податкових відносин, виникає необхідність розроблення науково-обґрунтованих підходів до організації податкового адміністрування та підвищення рівня його ефективності в контексті розв’язання проблем стимулювання й регулювання соціально-економічного розвитку держави, максимізації суспільного добробуту, що повною мірою залежить від адекватності інституційних змін податкових відносин та механізмів їх реалізації вимогам суспільства [2, с. 50-56].
Питання податкового адміністрування як складової податкової системи в теорії оподаткування знаходили відображення у працях відомих зарубіжних економістів, зокрема: М. Аллінхемом, С. Брю, А. Вагнером, Е. Енгелем, А. Лаффером, Е. Ліндалем, П. Лоранжем, К. Макконелом, Ф. Нітті, А. Сандмо, А. Смітом, Ж. Сисмонді, В. Парето, П. Прудоном, С. Холлом та ін. Питання організації податкового адміністрування, оцінювання його ефективності та вдосконалення в Україні перебувають у полі зору і провідних українських науковців: В. Андрущенка, Т. Бондарук, з. Варналія, В. Вишневського, О. Василика, О. Данілова, С. захаріна, Т. Єфименко, О. Іванішиної, Ю. Іванова, А. Кізими, А. Крисоватого, Я. Литвиненка, І. Луніної, В. Мельника, П. Мельника, С. Онишко, В. Опаріна, А. Скрип ника, А. Соколовської, В. Суторміної, С. Терещенка, О. Тимченко, В. Федосова, С. Юрія та ін.. Проте, немає комплексного підходу щодо оцінки ефективності податкового адміністрування в Україні.
Мета дослідження – проаналізувати ефективність адміністрування податків в Україні та надати рекомендації щодо вдосконалення ефективності податкового адміністрування.
Основи провадження адміністрування податків в Україні закладені Податковим кодексом України та іншими законодавчими актами в галузі оподаткування. Зокрема, в Податковому кодексі України (ст. 14.1.11) під поняттям адміністрування податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших платежів відповідно до законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи розуміється «сукупність рішень та процедур контролюючих органів і дій їх посадових осіб, що визначають інституційну структуру податкових та митних відносин, організовують ідентифікацію, облік платників податків і платників єдиного внеску та об’єктів оподаткування, забезпечують сервісне обслуговування платників податків, організацію та контроль за сплатою податків, зборів, платежів відповідно до порядку, встановленого законом» [1].
Система податкового адміністрування включає такі елементи:
•організація податкових відносин;
•прогнозування та планування податкових надходжень;
•адміністративне регулювання податкових відносин;
•консультативна робота;
•податковий контроль;
•адміністрування податкового боргу;
•впровадження сучасних технологій податкового адміністрування.
Адміністрування податків, в розрізі ефективності, залежить від участі держави в зборі податків, тобто від того, наскільки ефективно та економно держава здійснює процес збору та контролю податків.
Ефективне податкове адміністрування зобов’язує державу розробити та впровадити ефективну податкову систему, з метою перевірки та моніторингу дотримання податкового законодавства, а також розробки ефективних методів збору та обробки інформації про платників податків. Отже, створення справедливої системи адміністрування податків в Україні забезпечить процес управління у сфері оподаткування [3, с. 194-202].
На сьогоднішній день, проблематика податкового адміністрування набула особливої актуальності та потребує вдосконалення, оскільки від ефективності податкового адміністрування залежить стан надходжень до бюджету та можливість держави вчасно та у належному обсязі оплачувати створення суспільних благ [4, с. 74-79].
Проаналізувавши дану проблематику, я вважаю, що ефективність адміністрування податків в Україні повинна полягати у наступних аспектах:
•Цифрові технології як інструмент покращення: впровадження сучасних цифрових технологій, таких як онлайн-звітність, електронні податкові накладні та інші електронні сервіси, може сприяти зменшенню можливості для корупції та помилок, а також збільшити швидкість обробки інформації.
•Ризик-орієнтований підхід: використання аналітики та алгоритмів машинного навчання для ідентифікації податкових ризиків може допомогти зосередити зусилля на суб'єктах господарювання з високим ризиком ухилення від сплати податків.
•Посилення співпраці між органами влади: ефективне адміністрування податків передбачає співпрацю між різними органами влади, такими як податкова служба, правоохоронні органи та інші, для обміну інформацією та координації дій щодо виявлення та припинення порушень.
•Запобігання втратам бюджету: важливо розробити механізми для уникнення втрат бюджетних коштів через неправильну класифікацію, недостатню контрольованість та інші причини. Аудит та незалежна оцінка можуть допомогти виявити ці проблеми.
•Оптимізація податкового законодавства: спрощення та уточнення податкового законодавства може зменшити можливість для інтерпретації та суперечок, а також сприяти відповідності платників податків.
•Публічна свідомість та освіта: зростання рівня свідомості громадян щодо важливості сплати податків може сприяти збільшенню добровільності їх сплати та зменшенню сірої зони.
•Міжнародне співробітництво: участь України в міжнародних ініціативах та обмін досвідом з іншими країнами може допомогти у вдосконаленні методів адміністрування податків.
•Стимулювання платежів: впровадження системи стимулів, таких як зниження податкового навантаження на підприємства, які своєчасно та в повному обсязі сплачують податки, може позитивно вплинути на відношення платників податків.
•Запобігання податковим шахрайствам: закриття юридичних та практичних розбіжностей в законодавстві, які можуть використовуватись для податкового шахрайства, є важливим кроком у забезпеченні ефективності адміністрування податків.
•Залучення громадськості: активна участь громадськості та громадських організацій у моніторингу податкових процесів може сприяти підвищенню прозорості та відповідальності в адмініструванні податків [5, с. 64-66].
Враховуючи всі ці фактори, можна стверджувати, що вдосконалення ефективності адміністрування податків в Україні є постійним завданням держави, яке вимагає комплексного підходу, використання інновацій та впровадження передового досвіду. Лише завдяки спільним зусиллям державних органів, бізнесу та громадськості можна досягти оптимальних результатів у зборі та використанні бюджетних коштів для розвитку країни.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1.Податковий Кодекс України - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17
2.Єгоров, І., Павлик, Ю. (2019). Проблеми та перспективи реформування податкового адміністрування в Україні. Балтійський журнал економічних досліджень, 5(1), с. 50-56.
3.Мельник Л., Денисюк Н. (2020). Адміністрування податків як елемент економічної безпеки України. Балтійський журнал економічних досліджень, 6(3), с. 194-202.
4.Пирога І.С. Оптимізація податкової системи України. Науковий вісник публічного та приватного права. 2020. Вип. 6. Т. 2. с. 74–79.
5.Крисоватий, А. І., Томнюк Т.Л. Адміністрування податків в Україні: організація та напрями трансформації : монографія. Тернопіль : Економічна думка ТНЕУ, 2019. с. 64-66.
_______________________________________________________________
Науковий керівник: Кміть Віра Мирославівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, грошового обігу і кредиту, Львівський національний університет імені Івана Франка
|