Війна на Сході України стала поштовхом до розширення жанрово-тематичного розмаїття сучасних хореографічних творів українських та західно-європейських балетмейстерів. У хореографічних творах українських балетмейстерів висвітлена тема не тільки війни на Сході, тут йдеться і про героїзм, і зраду, любов та ненависть, страждання та радість від перемоги, зустрічі військових з родинами, коханими. Хореографічні твори про війну на Сході України дають можливість розібратися в подіях сьогодення, пробуджують національну свідомість і патріотизм української молоді. Такі хореографічні твори виконують пізнавальну й виховну функцію для сучасної молоді. Сучасні балетмейстери у творах на військову тематику намагаються визначити причини війни, розвінчують російські міфи щодо України. Такі хореографічні твори про війну є важливими, так як є могутніми чинниками у формуванні національно-патріотичного духу сучасної української молоді.
Наукові дослідження, які присвячені подіям сучасної російсько-української війни на Сході розглянуто в літературних творах письменників сучасності: Я. Поліщука, Л. Горболіса, Я. Кулінської, Б. Пастуха, В. Єшкілєва, М. Іванова та ін., і свідчить, що вона має свої певні ознаки.
Актуальність теми обумовлена нестачею хореографічних композицій в яких розкривається така важлива тема, як проблема війни та свободи людини. Ця тема завжди була актуальною і залишається на сьогоднішній день, як головна невирішена проблема людства, яка порушує права і свободи громадян. Багато діячів культури піднімали тему війни у своїх трудах, такі як Е. Ремарк, А. Хачатурян, А. Тор, М. Ріхтер та ін., аналізуючи та опираючись на роботи яких, можна черпати образи, ідеї та сюжети для власних хореографічних композицій, яких на даний момент зовсім не багато. Хореографічне мистецтво є одним із джерел донесення цієї проблеми широкому колу глядачів, які, на сьогоднішній день, мало звертають уваги питанням війни та людини війни, які існують в Україні [4, с. 8].
Військова тематика в хореографічних творах - це втілення балетмейстерами наступних тем: про світову та українську воєнну історію, зокрема про війну на Сході України, про використання зброї під час бою, теорію ведення бою, військову психологію, про діяльність волонтерів, медиків, які рятують життя військових та полонених, про вдів та сиріт, які залишилися без батьків та чоловіків під час війни, патріотична тема, тема міграції українців під час війни в інші країни, тема голодомору.
За багатовікову історію танцювальне мистецтво накопичило і відпрацювало виразні засоби танцю, що дозволяють передавати велику кількість інформації, що становить зміст і емоційний заряд мистецтва хореографії. Такими виразними засобами танцю на військову тематику є: характерна хореографічна лексика, композиційний малюнок, музика, костюм, військові атрибути, декорації, світлове оформлення сцени.
Так наші юні танцюристи з українського гурту із м. Дніпра «Light Balance Kids» показали дивовижний номер на шоу America's Got Talent. Вони розповіли американцям про жах війни на Сході України, що відбуваються в нашій країні, чим вразили журі та глядачів. Засновник і керівник неонового шоу Light Balance, неодноразовий чемпіон світу з кікбоксингу Балдін Денис Сергійович [2, с. 1].
Їх номер створений у вигляді відеоігри в жанрі платформера. Виразними засобами хореографічного номеру є те, що танцюристи стрибають і танцюють на різних рівнях, таким чином формуючи світловий малюнок. А наприкінці танцю на сцені з'являється малюнок фортеці із двома українськими прапорами та українським гербом посередині. Номер завершується зображенням переможних салютів.
Після початку війни молоде покоління балетмейстерів починає шукати нові шляхи розвитку танцювального мистецтва. Частина хореографів починає експерименти. Багато хто з них заперечували звичний сценічний простір і переносили свої вистави на вулиці, у парки і т.д., деякі заперечували форму вистави, утягуючи глядача в театральне дійство (хеппенинг). Змінилося відношення до костюмів, музики й інших виразних засобів танцю та компонентів театральної дії. Багато хореографів цілком відмовилися від музичного супроводу і використовували тільки ударні інструменти чи шуми [1, с. 2].
Яскравою подією європейського театрального життя стала прем’єра хореографічної вистави про сучасних українок «VONA». Прем'єра спершу відбулася в німецькому театрі Піни Бауш, а згодом — на онлайн-платформі «Open Theatre».
Продюсер проекту Максим Добролюбов повідомив, що Міжнародний мистецький проект «VONA» — це перша творча колаборація наших митців зі всесвітньо відомим театром Піни Бауш (Вупперталь, Німеччина) за підтримки Goethe-Institut Ukraine.
Основна тема постановки — емоції сучасної української жінки: біль розлуки, втрата дому, перерваний зв’язок із рідними. Те, через що пройшли після 24 лютого 2022 року мільйони українок. Їхній внутрішній світ відтворюють шестеро танцівниць із різних регіонів України, які торік були відібрані командою театру Піни Бауш, — Катерина Погорєлова, Тетяна Знамеровська, Ірина Астаф’єва, Галина-Оксана Щупак, Валерія Потапова, Єва Силенко. Хореограф — Райнер Бер, відомий продовжувач традицій танцтеатру.
Одне із завдань проекту — показати нашу співвітчизницю в пульсації тривоги, викликаної війною, в переживаннях за її рідних, близьких. Адже яка вона, українська жінка? Вона насамперед Берегиня родинного вогнища і водночас — сучасна, європейська за своєю естетикою. І хореографічна постановка «VONA» доволі точно підкреслила самобутність українки, яка ззовні — дівчинка у віночку й вишиванці, а в душі — і воїн, і амазонка, і любляча, і кохана. У поєднанні всіх цих рис — її сутність. У виставі є елементи автентики й української лірики, що дає глядачеві змогу відчути українську ментальність. Дівчата, відібрані для постановки, — різні за віком і рівнем підготовки. І певний феномен полягав у тому, що приїхали до Німеччини одні дівчата, а після роботи вони вже стали зовсім іншими. Сьогодні це — танцівниці європейського рівня, справжні майстрині театру Піни Бауш. Кожен їхній рух тепер має зовсім новий вигляд. Коли після Перемоги вони повернуться на Батьківщину, це вже будуть носії зовсім іншого рівня мистецтва [10, с. 1].
Нове розуміння взаємин руху і простору, руху і музики дало поштовх до створення вистав, що відкрили дорогу хореографічному авангарду. Будь-який рух може бути танцювальним, а композиція танцю будується за законами випадковості. Основна задача балетмейстера створення миттєвої хореографії, де кожен виконавець має свій ритм і свій рух. Метод, який використов при постановці своїх балетів, Каннинхем називає «методом випадковості» [6, с. 2].
Гарним прикладом втілення сучасних хореографічних творів під час війни на Сході України є проект «Говори тілом», який підтримали Британська рада та Український інститут. Вистави створюють троє українських митців за підтримки британських продюсерів Центру розвитку танцю «The Place». Британські продюсери провели з режисерами декілька онлайн-зустрічей, аби допомогти працювати над виставами. Відеопрезентація напрацювань відбулася в березні 2022 року.
Учасники вважають цінним, що завдяки проєкту можна дізнатися про колег, що продовжують займатися танцем, надихнутися ідеями, отримати відгук на свою роботу, говорити про сучасний танець та українську культуру в умовах війни.
Проєкт увійшов до огляду українського сучасного танцю в The New York Times та був презентований в мережі CEC ArtsLink (США), Центрі Помпіду (Франція) і Міжнародній раді танцю UNESCO.
12 жовтня у колонній залі Київської міської державної адміністрації відбувся захід до Дня захисника України «Запроси мене з війни», організований Міністерством інформаційної політики і телеканалом СТБ. Проект є соціальним, бо він був покликаний допомогти військовослужбовцям адаптуватися після війни завдяки танцю.
Свої хореографічні твори під час заходу представили 20 пар: учасники та учасниці бойових дій на Сході України, волонтерки та військові журналістки. Вони «розповіли» в танці свої історії про війну на Сході України. «Запроси мене з війни» – це проєкт, в якому показані унікальні історії, які пережили наші бійці, наші українські жінки військові. Вони показали в танці свої істооії життя на війні, свою любов до рідної Батьківщини, яку вони захищають і присвячують їй життя [11, с. 1].
Таким чином, нами виявлено ефективні засоби втілення військової тематики балетмейстерами в сучасних хореографічних творах в рамках телевізійних шоу-проєктів, танцювальних шоу, таких як: «Запроси мене з війни», «Говори тілом», «VONA». Такими засобами є: характерна військова танцювальна лексика, композиційні малюнки, які показують єднання українського народу, у вигляді фортеці, музика сучасних композиторів на військову тематику, військові атрибути, використання 3Д проєкторів, військові та національні атрибути, військові та українські національні костюми. Високохудожні хореографічні твори на тему війни на Сході України створено балетмейстерами Д. Балдіним, Райнер Бер, та ін. Виявлено, що на зміст тематики хореографічних творів сучасних балетмейстерів значним чином вплинула війна на Сході України, літературні твори сучасних військових письменників, соціально-політичні, філософські, технологічні, стилістичні чинники розвитку української культури ХХІ ст. Необхідно відзначити, що тема війни є потужним каталізатором для розвитку сучасної танцювальної культури. Тема війни на Сході України не залишає байдужим жодного свідомого українця. Тому хореографічних творів про війну, створених молодими українськими балетмейстерами різноманітних за тематикою, не багато, але вони безумовно є засобом зміцнення українського духу, виховання патріотизму та самовідданості в нелегкий час війни.
Список використаних джерел:
1. Виноградова У. Obozrevatel. Шоу America's Got Talent.URL: https://news.obozrevatel.com/show/shou/yunyie-tantsoryi-iz-ukrainyi-pokazali-udivitelnyij-nomer-na-shou-americas-got-talent-zhyuri-i-zritelej-porazili-i-rasskazyi-o-vojne-video/amp.htm
2. Герасимова А. Сергій Жадан: Цю війну не помістиш в жодну літературу.2019. URL:https://espreso.tv/article/2017/10/14/sergiy_zhadan_cyu_viynu_ne_pomistysh_v_zhodnu_literaturu.
3. Грабовська І. Українські видання про гібридну війну путінської Росії. Київ, 2019. URL: https://day.kyiv.ua/uk/blog/polityka/ukrayinski-vydannya-pro-gibrydnu-viynu-putinskoyi-rosiyi.
4. Дайвер В. Чи Ви читаєте книги про війну? Тернопіль, 2019. URL : https://www.tenews.org.ua/post/ show/1562946235-chi-vi-chitaete-knigi-pro-viynu?fbclid=IwAR1ilvsYChvEOI68GRdxbNQ_b2ZEwXSW9e2d E7SvmEf7Z6kuAsVo1YqadIs.
5. Єшкілєв В. З війни на Донбасі почнеться біографія не одного письменника. URL: http://www.dw.com/uk/a-17927985.
6. Іванов М. «Гібридна війна»: авторська рецепція Оксани Забужко (за матеріалами інтерв’ю 2014–2015 рр.). Образ. Публіцистичні обрії. 2015. Вип. 3(18). С. 17–24.
7. Кірік, А. Образ людини війни в рефлексіях мистецтва contemporary. Хореографічна сюїта «Червоно-чорний 14-22». URI: http://195.20.96.242:5028/khkdak-xmlui/handle/123456789/2005.
8. Кузубов Д. «Let the body speak». Дивіться, як танцівники з Харкова та всієї України розповідають про війну мовою тіла. Харків, 2022. URL : https://lyuk.media/city/let-the-body-speak/ .
9. Кравець М.С., Семашко О.М. Культурологія: Навчальний посібник. Львів.: 2003. С.21-58.
10. Леошко В. Голос України. VONA і війна.2023. URL:http://www.golos.com.ua/article/368673.
11. Май О. «Говори тілом». 2022. URL:https://culturemeter.od.ua/uk/govory-tilom-jak-ukrainski-tancivnyky-znajshly-sposib-rozpovisty-pro-vijnu-177572/.
|