Сучасні процеси трансформації освітньої галузі окреслюють перед керівниками закладів загальної середньої освіти нові вимоги, що нині помітно дисонують зі змістом професійної перепідготовки та саморозвитку сучасного керівника школи. Набуття керівником закладу загальної середньої освіти професійного досвіду з ефективної адаптації до змін в освітній галузі відбувається переважно під час професійної діяльності, а також в умовах системи неперервної педагогічної освіти. Неперервна освіта загалом має потужний потенціал в аспекті забезпечення та стимулювання неперервного особистісного й професійного розвитку, самовдосконалення директора школи, а саме в процесі курсової перепідготовки педагогічних кадрів. Сучасна українська школа має бути зорієнтована на керівника з розвиненими здібностями й навичками імплементації особистісних професійно значущих якостей для засвоєння нових професійних ролей та функцій, реалізації освітніх проєктів національного масштабу, забезпечувати конкурентоспроможність на європейському й світовому ринку освітніх послуг. Нова місія керівника закладу загальної середньої освіти постає в контексті європейського професіоналізму зі збереженням найкращих ментальних українських характеристик, європейського виміру управлінських та педагогічних якостей.
У Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року наголошено на необхідності створити гнучку, цілеспрямовану, ефективну систему управління освітою, що забезпечуватиме інтенсивний розвиток та якість освіти, спрямованість її на задоволення потреб держави, запитів особистості [2]. Концепція «Нова українська школа» [1] може бути реалізована тільки за наявності потужного директорського корпусу, що складається із професіоналів із сформованими управлінськими, лідерськими якостями, розвинутим інтелектом, моральними чеснотами. Зазначене передбачає професійну підготовку компетентних менеджерів системи освіти, формування управлінців нової генерації, здатних мислити і діяти системно, приймати управлінські рішення в будь-яких сферах діяльності, ефективно використовувати наявні ресурси.
Відповідно до вимог Концепції «Нова українська школа» (2018 р.) визначено компетентності сучасного керівника та основні напрями діяльності [3]. Серед них такі: організація роботи закладу (вибудовування стратегії розвитку закладу, моделювання діяльності закладу та окремих його ланок, вибудовування соціального партнерства, раціональність у використанні ресурсів); робота з колективом (формування команди однодумців, мотивація вчителів, створення позитивного клімату в колективі, довіра і контроль); розвиток власних управлінських умінь (опанування компетентностями, уміння керувати собою, дотримання етичних стандартів, стресостійкість).
Отже, сучасний керівник – це головний трансформатор оновленого змісту освіти. За такого підходу, набувають важливості педагогічні особливості його особистості, рівень управлінської компетентності та утвердження управлінських стратегій, орієнтованих на творчу співпрацю усіх учасників освітнього процесу.
Список використаних джерел:
1. Концепція «Нова українська школа». URL: https://www.kmu.gov.ua /storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 04.07.2023)
2. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (Указ Президента України № 344/2013) URL: http://www.president.gov.ua /documents/15828.html (дата звернення: 04.07.2023).
3. Типова освітня програма організації і проведення підвищення кваліфікації керівних кадрів загальної середньої освіти відповідно до вимог Концепції «Нова українська школа». URL: https://imzo.gov.ua (дата звернення: 04.07.2023)
|