Знаменитий педагог А.С.Макаренко розробив принцип і методику виховання у праці і колективі. Ідея його полягала в тому, що дітей потрібно виховувати в колективі, адже в колективі діти об’єднуються, до них приходе бажання досягти в спільній праці загальних цілей. Ідея Макаренка відрізняється системою відповідальності і повноважень, взаємозалежністю і співвідношенням своїх окремих частин.
А.С.Макаренко наголошував, що найголовніша умова сімейного виховання – це повна сім’я, коли є батьки. Тато – авторитет та голова сім’ї, мама – це любов, тепло, захист, це стабільний міцний колектив, який дуже важливий для кожної дитини.
Провідна діяльність кожної дитини – це гра. Макаренко підкреслював, що значення гри в методі виховання і навчання дуже велике. Коли діти граються – вони навчаються.
Дуже важлива для виховання – дисципліна. Великий педагог наголошував, що дисципліна є результатом системи виховання. Антон Макаренко розробив власні принципи дисциплінованого виховання : вимогливість і повага, відкритість і щирість, увага і турбота, принциповість, знання, гарт, праця, колектив, сім’я, дитяча радість, гра, покарання і нагорода.
Також Макаренко розробив закон трудового виховання. Трудова діяльність вихованців займала велике місце в керованих Макаренко установах, вона невпинно розвивалася і вдосконалювалася.
У процесі трудової діяльності дітей, говорить Макаренко, треба розвивати їх вміння орієнтуватися, планувати роботу, дбайливо ставитися до часу, до знарядь виробництва і до матеріалів, досягати високої якості роботи.
Центральна ідея його педагогічної системи – це виховання в колективі. Одним з найважливіших законів колективу Макаренко вважав “закон руху колективу”. Колектив завжди повинен жити напруженим життям, прагненням до певної мети.
Антон Макаренко залишив нам велику педагогічну спадщину – це книги : “Педагогічна поема”, “Прапори на баштах”, “Честь”, “Книги для батьків”, “Марш 30 року”, “Методика організації виховного процесу”, “Шляхи покоління”, “Лекції про виховання дітей”, “Про виховання”.
|