Одним із найважливіших завдань закладу дошкільної освіти в умовах національного відродження України постає проблема виховання всебічно розвиненої особистості. У цьому контексті важливого значення набуває проблема створення розвивального середовища для дітей дошкільного віку в закладі дошкільної освіти.
Для виявлення особливостей розвивального середовища в педагогічному процесі закладу дошкільної освіти необхідно, насамперед розглянути поняття «середовище».
Поняття «середовище» розглядається в гуманітарних науках: психології, педагогіці, соціології, політології. Прийнято вважати, що поняття «середовище» введено у вітчизняну психолого педагогічну науку на початку ХХ століття.
Вперше означене поняття було введено в психологію та філософію французьким ученим філософом І. Теном. Відомий вчений підкреслював вплив відповідного оточення на розвиток здібностей дитини.
Ідею впливу середовища на особистість також зазначав відомий чеський педагог Я. Коменський у своїй праці «Материнська школа». Вчений звертав увагу на те, що для розвитку усіх здібностей дитини необхідна відповідна система виховання і сприятливе середовище.
Ми згодні з думкою вчених про те, що будь яке середовище чинить певний вплив на людину (позитивний чи негативний).
У великому тлумачному словнику сучасної української мови поняття «середовище» розглядається у таких аспектах: речовина, тіла, що заповнюють який-небудь простір і мають певні властивості; сфера; сукупність природних умов, у яких відбувається життєдіяльність якого-небудь організму;
3) соціально-побутові умови життя людини; оточення [2, с.1116].
Отже, середовище обов’язково передбачає людину, в якому відбувається взаємовплив та взаємодія оточення і людини
Розглянувши сутність поняття «середовище», перейдемо до обґрунтування сутності поняття «розвивальне середовище».
Розвивальне середовище – найвпливовіший стихійний засіб виховання і навчання, у якому відбувається соціалізація дитини дошкільного віку.
Сучасні науковці (А. Богуш Алла, Н. Гавриш) звертають увагу на те, що розвивальне середовище створює усі потенційні можливості для позитивного впливу різноманітних факторів у їх взаємодії на інтелектуальний розвиток дитини і формування цілісної особистості [1]
Зазначимо, що розвивальне середовище забезпечує організацію життя дітей у закладі дошкільної освіти.
Таким чином, розвивальне сприяє розвитку особистості дошкільника, усіх потенційних індивідуальних можливостей кожної дитини та прояву здібностей.
Список літератури
1.Богуш А., Гавриш Н. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі: підручник для ВНЗ. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2010. 408 с.
2.Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. гол. ред. В. Г. Бусел. Київ: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2004. 1440 с.
|