До вербальних інструментів комерціалізації продукції можна віднести різні види реклами, телевізійну торгівлю, сарафанне радіо, особистий продаж тощо. На відміну від невербальних інструментів, усне переконання передбачає більш тісну взаємодію між продавцем і потенційним покупцем. На думку Болотіної І.М. та Семенець М.В., «суть просування товару полягає у стимулюванні попиту з метою збільшення або збереження доходів підприємства тощо» [1]. Проте серед перерахованих вище інструментів комерціалізації є один, основною метою якого є не стільки примноження прибутку виробника, скільки бажання поділитися корисною інформацією про різні бренди. Цей інструмент – це сарафанне радіо, яке «вмикається» тоді, коли товар чи послуга викликають позитивні емоції та прагнення поділитися враженнями зі знайомими, друзями чи родичами. Сарафанне радіо принципово відрізняється від інших вербальних інструментів комерціалізації відсутністю матеріального заохочення того, хто рекламує продукт. Подекуди, плутають поняття сарафанне радіо та особистий продаж. Ці процеси схожі, але не тотожні. Сарафанне радіо – це певний душевний порив, щире та безоплатне прагнення дати корисну пораду. Особистий продаж – це вербальний інструмент комерціалізації продукції, який реалізується на комерційній основі. Фактично тут взаємодіє продавець і потенційний покупець. Тоді як сарафанне радіо – це діалог між порадником і слухачем.
На думку багатьох дослідників, сарафанне радіо є одним із найефективніших інструментів просування продукції на ринку. Передусім, його основними ознаками є щирість, високий рівень довіри слухача, відсутність будь-якої матеріальної зацікавленості оповідача. Компанії, які прагнуть використовувати даний інструмент для реалізації своєї продукції, повинні виконувати ряд дій, які не лише привернуть увагу споживачів, але й підштовхнуть їх ділитися позитивною інформацією про товар чи послугу. Люди схильні більше довіряти рідним, друзям і знайомим, ніж професійним продавцям. Справді, талановиті та переконливі продавці також можуть успішно реалізовувати продукцію, але за їхні послуги потрібно платити. Відповідно, частина виробників намагається «увімкнути» по-суті безкоштовне сарафанне радіо, підвищуючи якість продукції та обслуговування. Проте інколи цього може бути не достатньо. Потрібно не просто якісно виконувати свою роботу, але й перевершувати очікування споживача. Наприклад, додавати подарунки до замовлення, ненав’язливо нагадувати про свій бренд, вітати з днем народження, запам’ятовувати смаки та вподобання постійних клієнтів. Деякі компанії просять найбільш відданих споживачів розповідати про їхню продукцію. Інші виробники навмисне приховують певну перевагу продукції, щоб згодом її виявлення стало приємним сюрпризом.
Інколи сарафанне радіо ще називають рекомендаційним маркетингом. За словами Горбаль Н.І. та Ніценко Д.О., «рекомендаційний маркетинг – це різновид безкоштовної реклами, при якій особа передає інформацію про продукт іншій в усній чи письмовій формі» [2]. На нашу думку, термін «сарафанне радіо» все ж краще відображає неформальний характер взаємодії між людьми. За словами Васильченко Л.С., «відмітною рисою ХХ століття стало доповнення постіндустріальної економіки її інформаційною компонентою, зростання її ролі в економічних відносинах» [3]. Дійсно, на сьогодні сарафанне радіо «працює» не лише в живому спілкуванні, але й в соціальних мережах. Щирі, безкоштовні відгуки та історії, пов’язані з певним товаром чи послугою також можуть відігравати позитивну роль у процесі комерціалізації. Хоча, на нашу думку, сарафанне радіо все ж викликає більше довіри в безпосередньому спілкуванні.
Список використаних джерел
1. Болотіна І.М., Семенець М.В. Розвиток стратегії просування товарів на зовнішній ринок Ефективна економіка. 2022. №1.URL: https: www.economy.nayka.com.ua
2. Горбаль Н.І., Ніценко Д.О. Рекомендаційний маркетинг: особливості й перспективи застосування Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2022. № 1 (7). С. 7 – 15.
3. Васильченко Л.С. Інтегровані маркетингові комунікації підприємства: генезис та етапи становлення Збірник наукових праць ЧДТУ. 2019. № 55. С. 66 – 73.
|