ХХІ століття є періодом широкого використання електронних ресурсів, початком переходу до змішаної технології навчання, впровадження дистанційної форми навчання. Разом з дистанційним навчанням з’явилися і дистанційні олімпіади. Підготовка до олімпіад також може здійснюватися як очно так і дистанційно, тому вчитель має допомогти учням розібратися з різними засобами навчання.
У підготовці до олімпіади з інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) учнів потрібно вчити виходити зі «скрутного» положення, коли він не знає як повністю розв’язати задачу. Для успіху необхідно використовувати кожну можливість набрати максимальну кількість балів. Саме на таких задачах учень вчиться виходити із складних ситуацій, що нерідко трапляються в повсякденному житті [2, с. 157]. А для цього потрібно правильно спланувати його підготовку.
Для цих цілей можна використовувати як наукову літературу так і різноманітні інтернет-ресурси. До них віднесемо авторські розв’язки задач, які зазвичай після оголошення результатів олімпіади виносяться у відкритий доступ з метою підготовки майбутніх учасників до наступного етапу чи олімпіади наступного року. Окрім того можна використовувати й інші матеріали, часто створені вчителями, що містять покрокові розв’язки тих чи інших задач або відеорозв’язки олімпіадних завдань з ІКТ. Останній варіант вважаємо найкращим під час самостійної підготовки, оскільки в youtube є багато відео розбору не лише олімпіадних задач, які щороку доповнюються, а можна знайти й короткі відео використання тих чи інших інструментів. У підтвердження своєї думки наведемо результати досліджень американського вченого Едгара Дейла, який започаткував використання аудіо-візуальних матеріалів у навчанні. В його дослідженнях йдеться про те, щоб покращити свою педагогічну діяльність вчителю варто використовувати відеоматеріали, адже перегляд відео та спостереження за демонстрацією є одним з найбільш ефективних методів пасивного сприйняття матеріалу [3].
Оскільки освітній процес постійно реформується, то вчителі мають пристосовуватися до нових умов навчання та підготовки учнів до олімпіад з ІКТ. Для того, щоб покращити свою педагогічну діяльність можна використовувати наступні відеоматеріали: професійні навчальні фільми, студійні і натурні відеолекції, відеоскрайбінг, відеоінфографіку, скрінкасти, демонстрації, інтерактивні відеоролики, 3D- візуалізацію, псевдовідео, відео-таймлайн та відеомаштабування [1].
У процесі підбору або створення відео потрібно враховувати наповнення та вікові особливості учнів. Під час використання відеороликів варто використовувати перевірені та якісні відео, які не перенасичені даними, мають допустимий таймінг та цікавий навчальний матеріал.
Отже, у наш час використання відео в освітньому процесі займає вагоме місце і потребує постійного вкладу та розвитку.
Список використаних джерел
1.Вембер В.П., Бучинська Д.Л. Сучасні типи навчального відео та особливості їх використання у навчальному процесі. Освітологічний дискурс. 2016. №1(13). С.19-29.
2.Жуковський С.С. Аналіз, дослідження та розв’язування конкурсних задач під час учнівських олімпіад з інформатики. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2010. Вип. 53. – С.153-157.
3.Wagner R. W. Edgar Dale: Professional. Theory Into Practice. Volume 9, 1970. P. 89-95. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00405847009542259 (дата звернення: 18.06.2023).
|