Система безперервного професійного розвитку лікарів (БПР) – сучасна система вдосконалення професійних компетентностей лікарів, яка запроваджена та активно розвивається в Україні з 2020 року. Однією з форм БПР є цикли тематичного навчання (майстер-класи, фахові школи та семінари, тренінги тощо) [4]. Особливістю проведення заходів БПР є необхідність враховувати специфічні закономірності освоєння знань і умінь дорослим суб’єктом навчальної діяльності, а також особливості керівництва цією діяльністю професійним педагогом, тобто використання принципів андрагогіки.
Андрагогіка об’єднує знання про специфіку навчання дорослої людини з урахуванням її віку, освітніх та життєвих потреб, наявних та прихованих здібностей та можливостей, індивідуальних особливостей і досвіду тих, хто навчається, психіки та фізіології. Ця наука виявляє форми та методи організації навчання дорослих для забезпечення їх освітніх потреб, досягнення індивідуальних цілей, самореалізації особистості [1,3].
Відмінність навчання дорослих полягає в наявності певних характеристик: дорослий усвідомлює себе самостійною особистістю, яка керує своїм розвитком; дорослий накопичує певний життєвий (побутового, професійного, соціального) досвід, який є важливим джерелом навчання; мотивація до навчання визначається можливістю вирішити певні проблеми і досягти конкретної мети; дорослий прагне до практичної реалізації отриманих знань, умінь, навичок і якостей; навчальна діяльність дорослого значною мірою обумовлена часовими, просторовими, побутовими, професійними, соціальними факторами [1-3]. Із цих особливостей дорослого випливають основні принципи андрагогіки, які втілюються при проведенні тематичного навчання лікарів [1-3]:
1.Принцип пріоритетності самостійного навчання. Даний принцип є базовим в освіті дорослої людини. Самостійна діяльність слухачів є основним видом навчальної роботи.
2.Принцип спільної діяльності. Основою запровадження цього принципу є виявлення потреб слухачів, вхідна оцінка компетенцій, прогностика очікуваних результатів навчання, групові обговорення, ставлення до слухачів як до активних учасників процесу навчання, з урахуванням особистісних потреб та досвіду.
3.Принцип опори на попередній досвід як базу і джерело формалізації нових знань.
4.Принцип системності навчання полягає у відповідності цілей і змісту навчання його формам, методам, засобам.
5.Принцип контекстності навчання. Відповідно до цього принципу, навчання переслідує конкретні, важливі для слухачів цілі, орієнтоване вдосконалення певних компетентностей, враховує особливості професійної діяльності.
6.Принцип актуалізації результатів навчання передбачає невідкладне застосування на практиці набутих знань, умінь, навичок, якостей.
7.Принцип елективності навчання означає надання певної свободи вибору цілей, змісту, форм, методів, джерел, засобів, термінів, часу, місця навчання, оцінювання результатів навчання, а також самих педагогів.
8.Принцип розвитку освітніх потреб. Згідно з цим принципом, оцінювання результатів навчання здійснюється шляхом виявлення реального ступеня освоєння навчального матеріалу. Крім того, процес навчання будується з метою формування у слухачів нових освітніх потреб, конкретизація яких здійснюється після досягнення певного ступеня навчання.
9.Принцип усвідомленості навчання заснований на свідомому ставленні учасника до навчання, що є головною частиною самомотивації особистості, основою розвитку її критичного мислення. Це усвідомлення, осмислення слухачем і викладачем всіх параметрів процесу навчання і своїх дій по організації процесу навчання.
Для реалізації цих принципів перед початком навчання використовуємо анкетування слухачів, на результати якого спираємось при проведенні практичних занять з конкретною групою. Широко використовуємо інтерактивні методи: спільна групова робота, дебати, рольові ігри, дискусії, відпрацювання навичок, робота з кейсами. Під час занять викладачем надається позитивний зворотній зв’язок, підкреслюються досягнення слухачів. Після закінчення навчання застосовується анкетування слухачів для виявлення нових освітніх потреб, результати якого враховуються при плануванні наступних курсів.
Таким чином, врахування особливостей дорослих та застосування принципів андрагогіки при плануванні та проведенні циклів тематичного навчання дозволяє задовільнити основі освітні потреби слухачів в оволодінні знаннями, вміннями, навичками і якостями.
Список використаних джерел
1.Дубасенюк О.А., Самойленко О.А. Основи андрагогіки (для фахівців у галузі освіти дорослих): навч.-методичний посібник. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2020. – 247 с.
2.Коритнюк Р.С., Ніженківська І.В., Кисельова О.Г., Косяченко К.Л., Давтян Л.Л. Принципи і методологія сучасної анадрагогічної моделі навчання дорослих. – Зб. наук. прац. співробіт. НМАПО ім. П.Л. Шупика. – 2018. – с. 59-69.
3.Марчук А. В. Андрагогіка : навч. посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 300 с.
4.Постанова Кабінету Міністрів України №725 від 14 липня 2021 р. «Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку медичних та фармацевтичних працівників».
|