:: ECONOMY :: ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ ЗНАНЬ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ :: ECONOMY :: ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ ЗНАНЬ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
:: ECONOMY :: ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ ЗНАНЬ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 35

Термін подання матеріалів

20 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ ЗНАНЬ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

 
16.06.2023 19:19
Автор: Попадич Олена Олександрівна, доктор педагогічних наук, доцент, Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет», м. Ужгород; Кут Василь Іванович, кандидат технічних наук, доцент, Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет», м. Ужгород; Матяшовська Беата Олександрівна, старший викладач кафедри інформатики та фізико-математичних дисциплін факультету інформаційних технологій, Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет» м. Ужгород
[3. Педагогічні науки;]

ORCID: 0000-0003-1426-4114 Олена Попадич

Інформаційні технології значно полегшили життя людей та надали вільний доступ до отримання та користування інформацією на різних онлайн-платформах. Це спонукало користувачів думати, що будь-яка інформація, яка доступна в інтернеті, може бути використана, опублікована та відтворена, оскільки вона перебуває у відкритому доступі. Водночас виникла проблема у правовому захисті прав інтелектуальної діяльності [1, с. 85]. 

Основною нормативною базою захисту інформаційних прав громадян є Конституція України [2], Закон України «Про інформацію» [3] та Цивільний кодекс України [4]. 

Актуальність проблематики відображена у рішенні колегії Міністерства освіти і науки України «Про започаткування роботи щодо запровадження у навчальних закладах курсу з основ інтелектуальної власності та підготовку за державним замовленням фахівців з інтелектуальної власності» [5], наказі Міністерства освіти і науки України «Про запровадження у вищих навчальних закладах навчальної дисципліни «Інтелектуальна власність» [6] та інших нормативних документах. Різні аспекти проблеми дослідження розглядалися у працях багатьох дослідників, зокрема: конституційні гарантії захисту інформаційних прав людини в Україні (М. Гаврильців); інтелектуальна власність в епоху цифрових технологій та діджиталізації (А. Гуржій, К. Івасенко); право інтелектульної власності та інформаційні технології (Г. Михайлюк); правове регулювання інтелектуальної власності в Україні (О. Костюченко). 

Необхідним елементом доступу майбутніх фахівців комп’ютерної галузі до права є правова освіта, яка формує і позитивне ставлення громадян до державних інститутів. Однією з її ознак є обізнаність студентів з життєво необхідними юридичними законами, а також уміння і навички їх використання у повсякденному житті [7, с. 273]. 

Інтелектуальна власність – основа нових виробничих процесів, здатних підвищувати продуктивність праці та якість продукції. Одним із програмних результатів навчання (ПРН10) за цією програмою є вміння здобувача освіти забезпечувати якісний кіберзахист ІСТ, планувати, організовувати, впроваджувати та контролювати функціонування систем захисту інформації [8]. З огляду на це до освітньої програми «Управління ІТ проєктами» запроваджено навчальну дисципліну «Інтелектуальна власність та авторське право» [8]. Після вивчення цієї дисципліни студенти повинні знати основні поняття системи правової охорони інтелектуальної власності; норми законодавства України про інтелектуальну власність; суть і природу об’єктів і суб’єктів права інтелектуальної власності; види правопорушень у сфері права інтелектуальної власності; способи захисту прав інтелектуальної власності в разі їх порушення; використовувати сучасні цифрові технології і ресурси у професійній, інноваційній та дослідницькій діяльності; способи захисту інтелектуальної власності; з’ясовувати, до якої категорії об’єктів права інтелектуальної власності належить той чи інший об’єкт; застосовувати правові норми національного та міжнародного законодавства з питань інтелектуальної власності в професійній діяльності; чинити протидію девіантній суспільній практиці; використовувати правові технології у процесі створення проєкту, програми.

Заняття з навчальної дисципліни «Інтелектуальна власність та авторське право» передбачають аналіз патентів за близькими до профілю магістрів об’єктів інноваційної діяльності. Це дозволяє прищепити компетенції у захисті інтелектуальної власності за обраною спеціальністю. У процесі комерціалізації інновацій постає проблема правового захисту отриманих результатів. Звідси виникає необхідність прищеплення студентам компетенцій у сфері авторських прав (майнових та немайнових). 

У цивілістичній науці сформувалася і поширилася позиція, що основною перешкодою на шляху розвитку права інтелектуальної власності через Інтернет вважається: конфлікт доменних імен (імена, що використовуються для адресації комп’ютерів і ресурсів в інтернеті) і торговельних марок (знаків для товарів та послуг) [9, с. 65]. Необхідно також враховувати законодавство про ІТ та цифровізацію [10]. 

Сучасне виробництво висуває дедалі вищі вимоги до випускників. Відсутність знань з інтелектуальної власності та її особливостей може негативно вплинути на кар’єрне зростання молодого інформатика, оскільки постійна поява нових технологій потребує грамотної правової роботи під час їх впровадження.

Отже, метою вивчення студентами вишу основ інтелектуальної власності та авторського права є формування у них основоположних знань з інтелектуальної власності, спрямованих на виховання правової свідомості студентів, компетентності у майбутній професійній діяльності. Не викликає сумнівів те, що правова охорона результатів інтелектуальної діяльності є однією з умов інноваційного розвитку економіки нашої країни. Отримані магістрами знання у закладі вищої освіти про авторське та суміжне право, патентне право, право на ноу-хау та право на засоби індивідуалізації юридичних осіб, товарів, робіт, послуг і підприємств стануть корисними майбутнім спеціалістам у професійній діяльності. Адже знання законодавства про інтелектуальну власність забезпечать фахівцю швидке орієнтуватися в ринкових умовах.

Список використаних джерел

1.Гуржій А. В. Івасенко К. І. Інтелектуальна власність в епоху цифрових технологій та діджиталізації. Актуальні проблеми інтелектуального, інформаційного, ІТ та Інтернет права: матеріали ІV всеукраїнської науково – практичної конференції (Львів, 29 вересня 2022 р.). Львів: юрид. ф-т львівського нац. ун-ту ім. І. Франка, 2022. С. 85-89.

2.Конституція України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/constitution (дата звернення: 06.06.2023).

3.Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text (дата звернення: 01.06.2023).

4.Цивільний кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (дата звернення: 12.06.2023).

5.Про започаткування роботи щодо запровадження у навчальних закладах курсу з основ інтелектуальної власності та підготовку за державним замовленням фахівців з інтелектуальної власності: Рішення Колегії Міністерства освіти і науки України від 20.06.2002 № 6/3-16. URL: http://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ru/v3-16290-02 (дата звернення: 12.06.2023).

6.Про запровадження у вищих навчальних закладах навчальної дисципліни «Інтелектуальна власність»: Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.10.2004 № 811. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0811290-04#Text (дата звернення: 14.06.2023).

7.Попадич О. О. Педагогічні умови правового виховання майбутніх фахівців комп’ютерної галузі : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання». Умань, 2014. 283 с.

8.Освітньо-професійна програма «Управління ІТ проєктами» підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 126 Інформаційні системи та технології галузі знань «Інформаційні технології». URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/47873 (дата звернення: 08.06.2023). 

9.Михайлюк Г. О. Право інтелектульної власності та інформаційні технології. Часопис цивілістики. Одеса, 2017. Вип. 26. С. 65-68. 

10.Інтелектуальна власність в умовах діджиталізації. Business consulting academy. 2021. URL: https://www.bca.education/intelektualna-vlasnist-v-umovah- didzhitalizatsiyi/ (дата звернення: 15.06.2023).

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО КОНТЕНТУ
30.05.2023 16:33
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ ДО ОЛІМПІАД З ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
22.06.2023 07:45
ЗАСТОСУВАННЯ ПРИНЦИПІВ АНДРАГОГІКИ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ЦИКЛІВ ТЕМАТИЧНОГО НАВЧАННЯ
19.06.2023 19:27
ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ ДОСЛІДЖЕНЬ В ГАЛУЗІ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК
14.06.2023 21:02
НЕОБХІДНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ФОНІАТРІЧНИХ НАВИЧОК У ПЕДАГОГІЧНОМУ ПРОЦЕСІ
14.06.2023 15:13
TODAY'S CHALLENGES REGARDING THE IMPLEMENTATION OF EUROPEAN STANDARDS OF POST-GRADUATE EDUCATION IN THE EDUCATION OF DOCTORS-INTERNS IN THE SPECIALTY OF "INTERNAL DISEASES"
13.06.2023 09:55
КОГНІТИВНЕ НАВАНТАЖЕННЯ НА РІЗНИХ РІВНЯХ ВИВЧЕННЯ ОТОЛАРИНГОЛОГІЇ
02.06.2023 23:22
THE ROLE OF READING FICTION IN THE DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS' LITERARY COMPETENCE
02.06.2023 17:33




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 2.016 сек. / Mysql: 1570 (1.866 сек.)