:: ECONOMY :: ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ ДОСЛІДЖЕНЬ В ГАЛУЗІ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК :: ECONOMY :: ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ ДОСЛІДЖЕНЬ В ГАЛУЗІ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК
:: ECONOMY :: ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ ДОСЛІДЖЕНЬ В ГАЛУЗІ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 37

Термін подання матеріалів

23 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 25



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ ДОСЛІДЖЕНЬ В ГАЛУЗІ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК

 
14.06.2023 21:02
Автор: Пушкарьова Тамара Олексіївна, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент, Національна академія педагогічних наук України, Інститут модернізації змісту освіти, м. Київ; Гриценко Олександр Петрович, аспірант, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, м. Суми; Коваль-Мазюта Марія Юріївна, аспірантка, Інститут педагогіки Національна академія педагогічних наук України, м. Київ
[3. Педагогічні науки;]


ORCID: 0000-0001-7611-9516 Тамара Пушкарьова



ORCID: 0000-0001-7380-9159 Олександр Гриценко 



ORCID: 0000-0002-4214-5027 Марія Коваль-Мазюта




Згідно пріоритетних напрямів наукових досліджень та науково-технічних розробок Національної академії педагогічних наук України на 2022-2026 роки, їх упорядник, серед актуальних проблем філософії, методології, теорії освіти та педагогіки, відокремив актуальний напрям «Теоретичні й методологічні засади організації освітніх систем» [6, п. 1]. У межах представленого напряму питання системного відбору, конструктивного структурування та усталеної класифікації термінологічної бази здійснюваних в освітніх системах досліджень здобуває на сьогодні об’єктивно актуального значення.

Разом із тим у матеріалах ДСТУ 3008:2015 «Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлення» визначено, що за викладання сутності звіту, потрібно вживати стандартну наукову та/чи науково-технічну термінологію, що запроваджена відповідними національними стандартами щодо термінів і понять [1, п. 5.2.4, с. 5]. Разом із тим дисертація є самостійно виконаною (авторською) науковою роботою, а отже за укладання матеріалів дисертаційного дослідження при дотриманні тематично-ділового наукового стилю у поданні його змістовної основи, водночас з використанням нормативної (стандартизованої) термінології можуть бути застосовані авторські формулювання термінів, понять і категорій з обов’язковим роз’ясненням їх сутності [4, с. 33-34], що може бути визначеним у якості наукової новизни виконуваного дослідження з відповідним уточненням її змістовного підтексту, відмінного од відомого раніше [3, п. 8].

Необхідність авторського тлумачення окремих категорій може виникати у зв’язку з необхідністю точного формулювання кінцевої думки чи підсумкового визначення у такому випадку, коли на момент написання дисертаційної роботи необхідне поняття не отримало чіткого позначення [2, с. 25-26]. За цим виникає потреба в адаптації існуючих понять, визначень чи-то категорій до тематичного напряму виконуваного дослідження, хоча й тут може виникнути ризик неточної суб’єктивної оцінки певного явища або процесу. Отже, знані дослідники радять не захоплюватися авторською термінологічною творчістю чи-то продукуванням значної кількості власних термінів і понять [9, с. 102].

У такий спосіб виходить, що задіяний в дисертаційній роботі понятійний апарат (стандартизований і авторський) повинен бути науково обґрунтованим, а за обумовленої мети дослідник має проаналізувати категоріальну базу, яку так чи інакше застосовували у своїх розвідках вчені, та порівняти окремі терміни й поняття із тими, що надаються нормативними актами, державними стандартами й офіційними довідниками. За таким необхідно враховувати, що в кожній галузі науки діє відповідна термінологічна база, яка має специфічні відмінності як від  інших наукових напрямів, так і від побутового сленгу.

Розглядаючи важливість точно сформованого термінологічного словника наукового дослідження є актуальним звернутися до розвідки визнаного вченого А. Маршалла «Принципи економічної науки», у якій він фокусує увагу на тому, що точна (логічна, коректна, сучасна) визначеність категорій або понять є вкрай важливим компонентом будь-якого дослідження, оскільки за зміни ситуацій чи умов дослідження, відповідно мають змінюватися, коригуватися, уточнюватися й окремі визначення їх дефініції. Таким способом наукове дослідження набуває сучасного теоретичного й практичного значення лише тоді, коли його понятійні конструкції відповідають сучасним науковим поглядам, які отримали адекватне тлумачення в науково-діловій мовній практиці [7, с. 113].

На підтвердження сказаного раніше доречно розглянути сформульований М. Дамітом утилітарний імператив, який, власне, полягає в тому, що не бажано розпочинати будь-яке серйозне наукове дослідження без встановлення повного комплексу дефініцій усіх понять та категорій, які будуть використані в науковій практиці, на тій мові, якою, по суті, стане послуговуватися дослідник у процесі формулювання своїх ідей [11, с. 39]. Такий логіко-семантичний підхід базується на вимозі стосовно однозначного трактування понять і категорій, які актуалізує дослідник у своїй роботі, і їх тематичного співвіднесення до об’єкта й предмета проваджуваного наукового дослідження.

Правильний вибір термінологічного апарату дослідження характеризує не лишень рівень кваліфікаційної підготовки, а й міру мовностилістичної культури дослідника [9, с. 102]. У цьому контексті наукова термінологія має передбачати логічну прагматичність і стилістичну ясність та виключати емоційну інтонацію визначень. Саме завдячуючи лаконічним дефініціям загальних понять і термінів мають пояснюватися основні трансформації, перебудови й видозміни, що у той або інший спосіб відбуваються в досліджуваних процесах чи явищах.

За бачення розвідників педагогічної науки значну роль в її теоретичному обґрунтуванні та практичному розвиткові відіграє система понять і термінів, що на рівні фіксації, поширення й коригування послуговуються важливою умовою динамічного вдосконалення категоріального апарату в контексті швидкозмінної парадигми освітньої системи. Отже, оволодіння майбутніми вченими науковим професійним глосарієм як особливою системною організацією, елементами якої виступають окремі лексичні одиниці (слова або словосполучення) національної мови, що розкривають ідеї, задуми й наміри у педагогічній сфері знань, набуває вкрай істотного значення [10, с. 5]. Зі свого боку, опанування понятійною базою надає можливість досліднику уточнювати та ідентифікувати поняття і категорії, відшукуючи найбільш коректні дефініції у площині виконуваного дослідження в галузі суспільно-значущих педагогічних наук [8, с. 188].

У такий спосіб коректне формування понятійно-категоріального апарату, згідно із баченням О. Павлова, повинно відображати, з одної сторони, існуючий рівень наукових поглядів у відношенні досліджуваного предмета на означеному проміжку часу, а з іншої – суб’єктивне усвідомлення досліджуваного предмета з боку конкретного експериментатора [5, с. 31]. В обумовленій траєкторії масив понять наукового дослідження завбачує можливість виявити як саму тематичну характеристику лінгвістичних конструктів, так само і їх методологічну сутність у структурній побудові новочасної освітньої парадигми.

Список використаних джерел:

1. ДСТУ 3008:2015 «Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлення». (2016). Київ: ДП «УкрНДНЦ». 26 с.

2. Криворак, А.Д. (2018). Лексика у відображенні економічної думки. Економіст. № 5. С. 25-27.

3. Наказ МОН України від 12.01.2017 № 40. «Про затвердження вимог до оформлення дисертації». Зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 03 лютого 2017 року за № 155/30023.

4. Омецінська, І.Я. (2019). Конспект лекцій з курсу «Методика виконання дисертаційної роботи (PhD Thesis Prospectus) для здобувачів наукового ступеня доктора філософії». Тернопіль: ТНЕУ. 80 с.

5. Павлов, О.І. Сутність теоретичних засад руралістики: понятійно-категоріальний апарат. Економіка АПК. 2016. № 5. С. 30-37.

6. Пріоритетні напрями (тематика) наукових досліджень та науково-технічних (експериментальних) розробок Національної академії педагогічних наук України на 2022-2026 рр. Схвалено загальними зборами НАПН України від 19 листопада 2021 року № 1-1/2-4. URL: naps.gov.ua/press/announcements.2519.

7. Пушкарьова, Т.О. (2022). Понятійний конструкт «релятивістська педагогіка» як важливий чинник новочасної освітньої парадигми. Український педагогічний журнал. № 3. С. 112-120.

8. Сокол, М.О. (2017). Класифікаційна характеристика понятійно-категоріального апарату педагогічної науки. Освітній простір України. № 9. С. 188-193.

9. Чайченко, Н.Н. (2015). Науково-педагогічне дослідження: навчальний посібник для магістрантів. Суми: СОІППО. 190 с.

10. Чернишова, Є.Р. (2014). Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти. Київ: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти». 230 с.

11. Dummett, M. (1981). The Interpretation of Frege`s Philosophy. Harvard University Press. P/ 39.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО КОНТЕНТУ
30.05.2023 16:33
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ ДО ОЛІМПІАД З ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
22.06.2023 07:45
ЗАСТОСУВАННЯ ПРИНЦИПІВ АНДРАГОГІКИ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ЦИКЛІВ ТЕМАТИЧНОГО НАВЧАННЯ
19.06.2023 19:27
ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ ЗНАНЬ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
16.06.2023 19:19
НЕОБХІДНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ФОНІАТРІЧНИХ НАВИЧОК У ПЕДАГОГІЧНОМУ ПРОЦЕСІ
14.06.2023 15:13
TODAY'S CHALLENGES REGARDING THE IMPLEMENTATION OF EUROPEAN STANDARDS OF POST-GRADUATE EDUCATION IN THE EDUCATION OF DOCTORS-INTERNS IN THE SPECIALTY OF "INTERNAL DISEASES"
13.06.2023 09:55
КОГНІТИВНЕ НАВАНТАЖЕННЯ НА РІЗНИХ РІВНЯХ ВИВЧЕННЯ ОТОЛАРИНГОЛОГІЇ
02.06.2023 23:22
THE ROLE OF READING FICTION IN THE DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS' LITERARY COMPETENCE
02.06.2023 17:33




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.210 сек. / Mysql: 1599 (0.163 сек.)