Голос- важлива, майже необхідна частина комунікаційного процесу. Нові соціа-льні вимоги, що пред'являються до сучасного вчителя, пов'язані, насамперед, з його професійною компетентністю, відповідальністю за результати педагогічної діяльності, що викликає необхідність володіння вчителем особливими здібнос-тями, які стимулюють розвиток здобувачів вищої освіти. Значну роль освітньо-му процесі грає ефективна взаємодія зі слухачем, вміння «володіти аудиторією» , що забезпечується ораторськими вміннями викладача [1]. Для цього необхідні спокійне фонаційне дихання, чітке добре поставлене мовлення, якісна артикуля-ція. Крім того, неправильне користування голосовим апаратом приводить до його захворювань, що, в свою чергу, тягне за собою непрацездатність виклада-ча, іноді дуже тривалу [2]. Ці моменти актуальні також для всіх людей голосо-вих професій. До голосового апарату фахівців голосу пред'являються підвищені вимоги як з погляду його акустичних, так і естетичних параметрів [4]. По-перше, голос має бути досить витривалим для інтенсивної щоденної роботи. Вважається, що голосовий апарат професіонала може працювати в режимі нава-нтаження не менше 4 академічних годин на день щодня без втрати якості голо-су. По-друге, голос повинен володіти певними якостями - мелодійністю, гнучкі-стю, інтонаційною виразністю, приємним тембром та силою [1].
Тому при навчанні здобувачів вищої освіти, діяльність яких буде пов'язана з го-лосом, потрібно дати їм можливість засвоїти певні фоніатричні навички. Необ-хідно ознайомити студентів із основними поняттями з анатомії і фізіології голо-соутворюючої системи (носа и придаткових пазух, всіх відділів глотки, м′язово-зв′язкового апарату гортані); роз'яснити зв'язок порушень голосу з патологією органів та систем, які мають вплив на механізми голосоутворення (нервова, ле-генева, серцево-судинна, шлунково-кишкова, ендокринна, слухова); з теоріями голосоутворення (міоеластична, нейрохронаксична), які пояснюють такі поняття як діапазон, теситура, тембральна окраска, сила голосу та вібрато.
Ознайомити здобувачів вищої освіти з основами гігієни голосу, навчити прийо-мам управління голосовим апаратом [3].
•При гострих застудних захворюваннях, ларингітах, представники мовних професій повинні звільнятися від роботи, дотримуватися суворого голо-сового режиму .
•Уникати надмірного переохолодження голосового апарату – різка зміна температури, розмови на морозному повітрі.
•Берегти нервову систему. При стресах, перенапрузі, психічних травмах вчасно проводити корекцію.
•Дотрумуватися правильного харчування з винятком гострої та дратівли-вої, холодної або занадто гарячої їжі, газованих напоїв. Їжа повинна бути різноманітною і містити достатню і збалансовану кількість вітамінів і біл-ка. Виключити куріння та вживання спиртних напоїв.
•Робочі приміщення (клас, аудиторії тощо) повинні бути теплими, чистими і добре провітрюваними.
•Негативне впливом на голос педагогів і сприйняття слухачів надає зашум-леність приміщень (яка, своєю чергою, обумовлює вимушене прагнення говорить форсувати голос).
•Дотримуватися норм голосового навантаження: для лекторів і педагогів - не більше чотирьох академічних годин поспіль на день.
•Говорити потрібно динамічно, монотонна мова швидко втомлює голосові складки, та й оточуючим важко слухати маловиразну немодульовану мо-ву. Голос повинен бути досить гучним, зі зручною висотою тону і мати збалансований орально-назальний резонанс.
•Педагогам, яким відомі слабкі сторони свого голосового апарату, необхі-дно звернутися до лікаря-фоніатра, пройти лікування та під керівництвом фахівця (фонопеда) опанувати методи правильної голосоподачі .
Дотримання гігієнічних правил, постановка голосу і постійна його підтримка з виконанням дихальних та голосових вправ дозволяють зберегти професій-ний голос.
Література:
1.Сидоренко В.В. Мовленнєва техніка як культуротворчий компонент акме-лінгвістичної майстерності вчителя української мови і літератури / В.В. Сидоренко / materiály IX mezinárodní vědecko-prakt. konf. «Aktuální vymoženosti vědy – 2013» (27 června – 05 červenců 2013 r.). – Díl 10. Pedagogika. Tělovýchova a sport: Praha. Peblishing House «Education and Science» s.r.o. – S. 9-12.
2.Шидловська Т.А., Косаковський А.Л.. Актуальні питання фоніатрії: Нав-чальний посібник. – К.:НМАПО імені П.Л.Шупика, 2007. – 232 с.
3.Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : Підручник / Ф. С. Ба-цевич. – К.: ВЦ «Академія», 2004. – 344 с.
4.Stewart Ranson. Recognizing the Pedagogy of Voice in a Learning Community /Educational Management Administration and Leadership 28(3):263-279, July 2000
|