Транспортна система сучасного міста передбачає розвинену систему швидкого реагування. Досконалість управління рухом залежить від того, наскільки оптимізовано алгоритми адаптації транспортної системи міста до потреб населення і можливостей перевізників. Основою такого алгоритму може стати удосконалена система моніторингу показників роботи транспортної системи. Один з таких показників – пасажирообіг. Цей показник може бути розрахований як у межах всієї транспортної системи, так і у межах окремого маршруту. Окрім того, він може бути прорахований у межах окремих зупинок або відрізку маршруту. Ми можемо досліджувати цей показник в період певного часу в залежності від завдання, для якого розраховується цей показник. Моніторинг пасажирообігу надає можливість вирішити проблеми маршрутизації, тобто вдосконалити транспортну мережу, привести у відповідність попит та пропозицію у сфері транспортних послуг пасажироперевезення, що вплине на раціональне економічно вигідне використання транспортних засобів. Швидке реагування на зміну показників пасажирообігу є умовою якісного функціонування транспортної системи. Ми вже маємо можливість впроваджувати інтелектуальні системи для постійного моніторингу показників функціонування транспорту, які здатні демонструвати роботу рухомого складу в режимі реального часу. Тобто мова йде про можливість у будь-який момент отримати дані про транспортну ситуацію у межах певного маршруту або у межах певної групи маршрутів, що дозволить швидко вирішити питання з кількістю та пасажиромісткістю транспортних засобів на маршруті, проблему з оптимальним інтервалом руху, кількістю зупинок, оптимально вигідною схемою маршруту.
Актуальність дослідження засобів моніторингу пасажирообігу у процесі покращення якості транспортного перевезення обумовлена саме необхідністю економічного обґрунтування впровадження інтелектуальних систем моніторингу роботи пасажирського транспорту. Саме оптимізація функціонування рухомого складу, швидка адаптація транспортної системи до вимог часу та пасажирського попиту дозволяє вирішувати конфлікт між перевізниками та пасажирами, який розгортається саме в економічній площині. Зрозуміло, що перевізник намагається заощадити кошти, що не є умовою підвищення якості перевезення. Науковці мусять знайти такі шляхи вирішення проблеми нерентабельності, які будуть надавати можливість заощаджувати кошти не за рахунок погіршення якості транспортного обслуговування, а за рахунок удосконалення функціонування транспортної системи, тобто раціонального, економічно вигідного управління транспортом. Для цього у перевізників має бути інформація про динаміку пасажиропотоків, по суті про попит, про очікування пасажирів, про зміну потреб в залежності від часу, погоди, сезону та інших обставин. Вже сьогодні розвиток супутникових систем моніторингу транспорту у всьому світі дає величезні економічні здобутки. Завдяки використанню систем моніторингу логістичні підприємства контролюють перевезення вантажів, муніципальні органи влади контролюють процес перевезення пасажирів. Мешканці та гості міст легко орієнтуються у транспортних послугах, застосовуючи різні мобільні додатки систем моніторингу транспорту. Якщо поставити питання: для чого потрібні обстеження пасажиропотоків? З наукової точки зору, очевидно, що саме дані про пасажиропотоки є умовою раціонального планування та керування рухом пасажирського транспорту. Вони дають можливість оптимізувати розклад руху автобусів та маршрутну мережу, оперативно керувати виходом на лінію автобусів. Крім того планувати місткість транспортних засобів, вести облік контроль та розподіл доходів: фактичний облік транспортної роботи і доходів, контроль безкоштовного проїзду та керування роботою рухомого складу, розподіл субсидій між перевізниками. Засоби інтелектуальної системи моніторингу пасажирообігу дозволяють забезпечувати інформування пасажирів про наповнення салону, наявність місць для інвалідних та дитячих візків.
|