Важливою складовою контролю у фінансовому секторі є податковий контроль як система, що забезпечує дотримання податкової дисципліни, гарантує виконання платником податків своїх обов’язків щодо своєчасного та повного нарахування і сплати податків, а також дотримання термінів сплати обов’язкових платежів до бюджету. Одним із найважливіших інструментів податкового контролю є податкові перевірки. Податкові перевірки є одним з найефективніших заходів, що вживаються податковими органами проти недобросовісних платників податків і мають на меті притягнення до відповідальності тих, хто порушує податкове законодавство. Податкове законодавство знаходиться у процесі безперервної трансформації та змін. Разом з тим, дія воєнного стану в Україні внесла свої додаткові корективи в організацію та проведення податкових перевірок, що потребує всебічного дослідження.
Дослідженням питань щодо податкових перевірок, а також особливостей їх здійснення в умовах війни займалися такі науковці, як: Черватюк О., Скорик М., Бєну А., Черватюк О., Колісник А., Слюніна Т., Сайко О. та інші.
Метою написання статті є формулювання та ілюстрація теоретичних та практичних положень, щодо податкових перевірок в Україні, а також дослідження змін та коректив в процес податкового контролю після 24 лютого 2022 року.
Податковий контроль є самостійною сферою системи державного фінансового контролю. Ефективність реалізації державної податкової політики та функціонування податкової системи в цілому значною мірою залежить від діяльності контролюючих органів щодо забезпечення дотримання платниками податків податкового законодавства. Податкова перевірка є методом податкового контролю, з використанням якого податкові органи запобігають, виявляють, застосовують та припиняють порушення платниками податків податкового законодавства та податкових зобов’язань [1, с. 115]. Контролюючі органи мають право проводити податкові перевірки в порядку, встановленому законодавством України. Відповідно до статті 75 Податкового Кодексу України, контролюючі органи можуть проводити наступні види податкових перевірок:
-камеральні перевірки;
-документальні перевірки;
-фактичні перевірки [2].
Термін «камеральна перевірка» трактується податковим кодексом України як перевірка, яку проводять у приміщенні контролюючого органу (Державної податкової служби) виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість, а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО [2].
Щодо документальної перевірки, відповідно до ПКУ – це перевірка, предметом якої виступає достовірність, своєчасність, а також повнота нарахування та сплати усіх передбачених ПКУ податків та зборів, а також дотримання валютного й іншого законодавства, дотримання роботодавцем трудового законодавства та яка проводиться на підставі податкових декларацій, фінансової, статистичної та іншої звітності, ведення якої передбачено законодавством, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку, а також отриманих в установленому законом порядку контролюючим органом документів та податкової інформації [2].
Фактичну перевірку Податковий кодекс визначає як перевірку, яка здійснюється за місцем фактичного провадження діяльності платником податків, і здійснюється щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, дотримання роботодавцем трудового законодавства [2].
Окрім вищезазначених видів, виділяють й інші класифікаційні ознаки податкових перевірок (рис. 1).
Рис. 1. Класифікаційні ознаки податкових перевірок
Джерело: складено автором на основі [3]
Розглянувши рис. 1, можна побачити класифікаційні ознаки податкових перевірок та їх види. Камеральні перевірки проводяться в приміщеннях контролюючих органів, в той час як виїзні – за місцем знаходження об’єкта перевірки – платника податків. [2, с. 307].
Комплексні перевірки проводяться шляхом перевірки фінансової та господарської діяльності платника податків за певний період часу з усіх питань дотримання податкового законодавства, тематичні перевірки в свою чергу передбачають перевірку окремих питань фінансової і господарської діяльності платника податків. Цільові перевірки проводяться щодо перевірки дотримання податкового законодавства за певним напрямом або фінансово-господарськими операціями платника [2, с. 307].
Планові перевірки – це перевірки, які проводяться з попереднім повідомленням платника податків, а позапланові навпаки – проводяться без попереднього повідомлення платника податків [2, с. 308].
Суцільні перевірки проводяться, коли перевіряються всі документи організації без винятку. Вибіркові перевірки проводяться, коли перевіряється лише частина документації [2, с. 308].
Напад Росії на Україну 24 лютого 2022 року та подальше введення воєнного стану вплинули на всі сфери суспільного та державного життя, в тому числі і на податкову сферу. Оскільки воєнний стан вимагав швидкої адаптації податкового законодавства до нових реалій, Верховна Рада України прийняла перші зміни до Податкового кодексу щодо податкових перевірок ще на початку війни. Ця зміна до Податкового кодексу відбулася з прийняттям Закону України від 15 березня 2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів щодо дії норм в умовах воєнного стану», яким передбачено, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:
-камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у випадку їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних або митних декларацій, за винятком товарів (продукції);
-фактичних перевірок [4].
Згодом, жорсткі заборони щодо податкових перевірок поступово ослабились, а саме з 17 березня Державна податкова служба заявила про повне відновлення фактичних перевірок, а з 27 травня відбулося часткове відновлення камеральних перевірок та часткове відновлення документальних позапланових перевірок та встановлення термінів перевірки для камеральних перевірок. Фактично станом на листопад місяць 2022 року були повернені всі камеральні, фактичні, документальні позапланові перевірки, які стосувались питань:
-порушення валютного законодавства;
-наявності ліміту з ПДВ більш ніж на 100 тис грн;
-якщо розпочато процедури: припинення, реорганізації, ліквідації платника податків [5].
Тобто податкова система змогла фактично протриматись без проведення перевірок дуже короткий проміжок часу. Це говорить про те, що податкові перевірки залишаються найголовнішим інструментом забезпечення сплати податків в бюджет України і про те, що у випадку відсутності контрольних заходів з боку держави платники податків рано чи пізно зловживають своїм становищем та уникають повної сплати податкових зобов’язань. Перейдемо до розгляду фактичної кількості податкових перевірок ДПС та їхніх результатів (табл. 1).
Таблиця 1
Інформація щодо контрольно-перевірочної роботи Державної податкової служби України
Джерело: складено автором на основі [6]
Розглянувши дані, зображені у табл. 1, можна побачити статистику щодо проведення ДПС планових та позапланових податкових перевірок, а також суму донарахувань відповідно до результатів цих перевірок. Як видно з табл. 1, у 2021 році в порівнянні з минулим роком спостерігалось збільшення як кількості проведення планових та позапланових податкових перевірок, так і суми донарахувань за результатами цих перевірок. У 2022 році спостерігається протилежна тенденція, а саме: у 2022 році в порівнянні 2021 роком кількість проведених планових перевірок зменшилась на 83,07%, кількість проведених позапланових перевірок зменшилась на 81,01%. Загальна кількість «нульових перевірок» зменшилась на -80,46%. Загальна сума донарахувань за актами планових та позапланових перевірок у 2022 році в порівнянні 2021 роком зменшилась на -82,81%, у тому числі за актами планових перевірок – на 90,74%, а за актами позапланових перевірок – на -75,49 %. Це є негативним моментом, адже і у так непростий час, коли бюджет України потребує додаткових коштів, він недоотримав певну частину грошей через зменшення кількості податкових перевірок.
Із вищезазначених даних про кількість перевірок, можна зробити висновок, що позапланові перевірки основним контрольним інструментом Державної податкової служби, так як саме найбільша кількість перевірок є позаплановими. Той факт, що протягом всього воєнного часу поступово відновлювалось проведення саме позапланових перевірок свідчить про те, що Державна податкова служба для ефективного адміністрування податків потребує здійснення перевірочних заходів.
Основними проблемами в організації та здійсненні державного податкового контролю в Україні на сьогоднішній день є:
-війна та воєнний стан на території України;
-наявність корупції в органах державної влади;
-відсутність податкової свідомості у платників податків, спрямованої на самостійне належне обчислення податкових зобов’язань та добровільну їх сплату;
-низький рівень податкової культури серед платників податків, основною причиною якого є постійне оновлення національного законодавства та відсутність попереднього інформування платників податків про очікувані зміни;
-недостатня ефективність системи взаємодії між державними органами, що діють від імені платників податків.
Отже, наявність вищезазначених проблем вносить труднощі в процес податкового контролю, проведення якого вже ускладнене військовими діями в країні. За таких складних умов державні органи та орган податкового контролю мають балансувати між підтримкою бізнесу та зменшенням податкового навантаження з одного боку, та наповнення державного бюджету з іншого боку. Тому, повернення та подальше проведення податкових перевірок вважаємо правильним кроком з боку державних органів. У той самий час рекомендуємо:
-проводити ознайомчі та інформаційні заходи щодо донесення до відома платників нової інформації щодо податкового законодавства з метою зменшення кількості порушень;
-продовжити проведення податкових перевірок, а також розширити кількості позапланових перевірок як ефективного заходу контролю;
-з метою зменшення рівня корупції проводити внутрішні перевірки Державної податкової служби з метою виявлення недобросовісних працівників та притягнення їх до дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності відповідно до вчиненого ними правопорушення.
Виконання даних рекомендацій, на нашу думку підвищить ефективність державного податкового контролю в умовах військового стану.
Список використаних джерел
1.Черватюк О. Облік, контроль і аналіз в управлінні підприємницькою діяльністю : Зб. наук. пр. Х всеукр. науково-практ. інтернет-конф., м. Вінниця, 23 квіт. 2023 р. Вінниця, 2022. С. 114–118. URL: http://www.vtei.com.ua/doc/2022/23_03_2.pdf#page=114 (дата звернення: 23.04.2023).
2.Податковий кодекс України : Кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI : станом на 1 квіт. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text (дата звернення: 23.04.2023).
3.Проць І.М. Особливості податкової перевірки як форми податкового контролю. Молодий вчений. № 3 (91). С. 306–309. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/468/453 (дата звернення: 23.04.2023).
4.Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану : Закон України від 15 бер. 2022 р. № 2120-IX. URL: https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/zakoni (дата звернення: 23.04.2023).
5.Світлана Мороз. Особливості проведення податкових перевірок під час війни – до чого готуватися бізнесу у 2023. Think brave. Останні новини бізнесу України. URL: https://biz.ligazakon.net/analitycs/216788_osoblivost-provedennya-podatkovikh-perevrok-pd-chas-vyni--do-chogo-gotuvatisya-bznesu-u-2023 (дата звернення: 23.04.2023).
6.Контрольно-перевірочна робота. tax.gov.ua. URL: https://tax.gov.ua/diyalnist-/pokazniki-roboti/kontrolno-perevirochna-robota/ (дата звернення: 23.04.2023).
|