На вибір споживачами молочних продуктів впливає безліч різних чинників: ціна, якість, вид упаковки. Якщо говорити про зручність упаковки, то це оцінюють молоді покупці, але для людей більше старшого віку важливіше фасування стає ціна.
Пастеризоване молоко випускають в паперових пакетах, поліетиленових мішках місткістю 0,25; 0,5; 1 л, а також у флягах, цистернах з термоізоляцією, контейнерах різної місткості, мішках з полімерної плівки - від 5 до 48 л, які герметизують і вставляють в картонні або пластмасові ящики для відправки великим, споживачам - в дитячі сади, їдальні, ресторани. Фасування молока в дрібну упаковку проводиться на автоматичних лініях великої продуктивності, що складаються з декількох машин, сполучених між собою конвеєрами [1].
Все ширше використовується для пастеризованого молока тара разового споживання - поліетиленові мішки, паперові пакети. Така тара значно легша, компактніша, виключає складний процес миття, гігієнічніше, зручніше для споживача і транспортування, вимагає менших виробничих площ, трудових і енергетичних витрат. Паперові пакети мають форму тетраедра (тетра-пак), зовні покриті парафіном, усередині - поліетиленом; форми бруска (брик-пак) з двостороннім покриттям поліетиленом і застосуванням апликаторної стрічки, що забезпечує велику міцність швів в порівнянні з пакетами тетра-пак [1].
У пакети тетра-пак молоко фасують на автоматах А1-АП2Н, А1-АП3Н, які з паперової стрічки, що рухається і стерилізується (бактерицидною лампою), зварюють рукав, що заповнюється молоком. Через певні проміжки часу затиски нагрівачами пережимають рукав, утворюючи гірлянду пакетів молоком, які розрізають і ставлять в кошик. Фасування в пакети брик-пак здійснюється на установках продуктивністю 3000-9000 упаковок від 0,1 до 1 л на годину [1].
Фасування молока в пакети пюр-пак місткістю 1 (продуктивність установки від 1200 до 2400 упаковок в годину) здійснюється в штамповані паперові пакети. Пакети пюр-пак мають велику ширину швів, чим пакети тетра-пак брик-пак [1]. Це забезпечує велику надійність упаковки.
Найбільш економічною, дешевою і зручною упаковкою для молока сьогодні є пакети з поліетиленових багатошарових плівок. Для упаковки молока переважно використовується тришарова плівка на основі змішаних поліетиленових з'єднань. Будова пакету дозволяє витримувати механічні навантаження, не пропускати тепло і світло, досягати необхідної стерильності. А при використанні п'ятишарової бар'єрної плівки термін зберігання може досягати 30 діб і більше при кімнатній температурі. При цьому вартість упаковки значно менша, ніж у дорожчих і матеріаломістких пакетів. У поліетиленову плівку молочні продукти фасують не лише малі і середні молочні заводи, але і великі виробники, оскільки економічний ефект очевидний.
Відчувають такі переваги і кінцеві споживачі, оскільки окрім зручної і практичної упаковки, вони отримують доступну ціну на продукт. Молоко і молочна продукція в плівці, вартість яких буде на 15 % менше, ніж в картонній упаковці, перевагу віддадуть майже 70 % населення. Підтвердженням широкого поширення і популярності поліетиленової упаковки для молочних продуктів також є різноманіття технологічних підходів і пропозицій на ринку пакувальної техніки - від напівавтоматичних машин до повністю автоматизованих високопродуктивних ліній. Актуальність такої упаковки продовжує рости, особливо в кризовий період, коли підприємства активно розвивають напрям продуктів економ класу. Таке пакувальне рішення може значно понизити ціну продукції, не вплинувши на якість.
Список використаних джерел
1. Шредер В. Л. Пакування харчових продуктів у гнучкі пакувальні матеріали / В. Л. Шредер, О. М. Гавва, в. М. Кривошей // Упаковка. – 2013. - № 2. – С. 46 – 49.
|