Фізіологія людини є базовою наукою, що забезпечує фундаментальну підготовку фахівців спортивної сфери. Саме фізіологія вивчає функції і механізми їх регуляції у здоровому організмі і є основою медицини, психології, педагогіки, теорії і методики фізичного виховання. Це дозволяє науково обґрунтувати основи здорового способу життя для попередження захворювань, вірно оцінювати функціональний стан людини і його працездатність в різних умовах діяльності. Збереження здоров’я людини – одне із першочергових завдань не тільки медицини, а й фахівців спортивної сфери. Враховуючи стрімке зростання інноваційних технологій та модернізації в сфері спорту зростають сучасні вимоги до вищої освіти бакалаврів та магістрів в різних галузях професійної діяльності з фізичної культури та спорту. Знання фізіології стають основою світогляду сучасної освіченої людини.
Великою перевагою фізіології є те, що вона об’єднує індивідуальні функції різних клітин, тканин та органів всього тіла в єдине ціле – організм людини. Розуміння принципів побудови і функціонування живих систем, закономірностей життєвих явищ, механізмів регуляції різних функцій допомагають студентам в розумінні власного організму, перебіг відновних процесів під час та після фізичного навантаження. Зокрема дуже важливо формування у студентів системного підходу в розумінні фізіологічних механізмів реакцій організму і його структур на вплив зовнішнього середовища і реалізації адаптаційних процесів. Тож безпека життєдіяльності людини, яка займається фізичною активністю в значній мірі залежить від розуміння інтенсивності дії чинників довкілля та рівень адаптаційних можливостей організму щоб уникнути небезпеки для життя. Вивчення фізіології також покладає основам розуміння емоційно-вольових та мотиваційних характеристик, підвищує рівень самосвідомості та усвідомлення цінності власного здоров’я та здоров’я суспільства в цілому.
Майбутньому вчителю фізичної культури, тренера, спортсмена для формування наукового світогляду та забезпечення майбутнього професійного зростання необхідні знання про фізіологію руху, динаміку фізіологічних станів організму під час спортивної діяльності, роботу серцево-судинної та дихальної систем при м’язовому навантаженні, вплив чинників навколишнього середовища на м'язову діяльність, вегетативні системи забезпечення м'язової діяльності, оптимізацію спортивної діяльності, обмін речовин, фізичну працездатність і фізіологічні механізми забезпечення максимального споживання кисню.
Слід зазначити, що фізіологія відкриває наслідки шкідливих звичок у людини, обґрунтовує шляхи профілактики функціональних порушень. Знання фізіології допомагають тренеру або педагогу в процесі спортивного відбору і спортивного спрямування, в прогнозуванні успішності спортсмена в змаганнях, побудові тренувальних програм, забезпеченні фізичних навантажень з індивідуальним підходом і відкривають можливість використання функціональних резервів організму. В часи стрімкого науково-технічного прогресу та модернізації в сфері спорту чекають випускників, здатних проводити не тільки ефективну фізично-оздоровчу роботу серед населення, а й можуть виконувати медико-біологічні, психолого-педагогічні дослідження, володіють методиками комплексного контролю за функціональним станом осіб, що займаються фізичними тренуваннями. Під час вивчення фізіології майбутні фахівці спортивної сфери набувають практичних навичок з оцінки загального стану організму (розуміння механізмів м’язового скорочення та їх енергетичного забезпечення, визначення частоти пульсу під час пальпації магістральних судин, частоти та глибини дихання, вимірювання артеріального тиску та проведення їх інтерпретації, оцінки параметрів систем кровотворення, травлення та виділення тощо). В процесі теоретичних та практичних занять зі студентами висвітлюються питання розуміння механізмів втоми, профілактики захворювань на прикладі моделювання ефектів адаптації організму під час спортивних змагань. Отже, на основі знань про фізіологічні закономірності функціонування організму, можна з’ясувати ефективні шляхи пристосування до фізичних навантажень, що дозволить реалізувати програму підготовки спортсменів для досягнення певних спортивних результатів та покращити рівень фізичної підготовки осіб, що бажають займатися фізичними тренуваннями.
______________________________________________________
Науковий керівник: Пастухова Вікторія Анатоліївна, доктор медичних наук, професор, Національний університет фізичного виховання і спорту України
|