Ключові слова: конкурентоспроможність, конкуренція, споживач, послуги, товар.
В останні роки все більшого наголосу в українському суспільстві набувають проблеми в галузі охорони здоров’я: від пандемії Covid-19, яка змусила медицину удосконалюватися, до війни в Україні, що змушує лікарів щодня рятувати сотні поранених воїнів та мирних громадян. Поточна ситуація внесла свої корективи в життя всіх громадян, й вони почали потребувати не лише медикаментозного лікування, а й словесного, а саме роботи з психологами та психотерапевтами. Згідно із законами існування ринку, при збільшенні попиту, безумовно, збільшується пропозиція, тому щодня кількість медичних закладів почала зростати та послуги. На цьому етапі розвитку ринку медичних послуг панує висока конкуренція, яка, в свою чергу, змушує компанії щодня вдосконалювати свій сервіс, послуги, обладнання та ін. з метою залучення нових клієнтів. На сьогоднішній день в Україні працює більше 30 тис. приватних закладів охорони здоров'я, але більшість з них представлено різноманітними стоматологічними та офтальмологічними клініками.[3] Кількість приватних клінік із широким спектром надання медичних послуг в Україні коливається від 45 до 65. Втім, у великих містах-мільйонниках вже давно між приватними клініками відбувається конкурентна боротьба за ринок медичних послуг.
Конкурентоспроможність – це реальна та потенційна можливість фірм в існуючих для них умовах проектувати, виготовляти та збувати товари, що за ціновими та неціновими характеристиками є більш привабливими для споживачів, ніж товари їх конкурентів. [1] Тобто, конкурентоспроможність – це вміння фірми використати свої ресурси таким чином, щоб мати змогу займати високу частку на ринку в умовах постійної конкуренції.
Фактори конкурентоспроможності товару на ринку:
•цінова політика та професіоналізм лікарів (при рівній корисності покупець надасть перевагу дешевшому товару, але може придбати і дорожчий товар, якщо він виявиться для нього кориснішим;
•якість надання медичних послуг та їх інноваційність (новизна та актуальність товару, що роблять його ексклюзивним, технічне оснащення закладу охорони здоров'я);
•Широкий асортимент послуг та їх доступність (цей критерій визначає, наскільки легко можна отримати різноманітні медичні послуги, доступність характеризується розташуванням медичних закладів, час очікування до прийому).
Сфера медичних послуг є одним із найбільш конкурентих ринків в економіці країни. Щодня зростає кількість медичних клінік, що пропонують все кращий сервіс для споживачів; заклади дбають про репутацію, тому постійно удосконалюють медичне обладнання; пропонують нові послуги. Паралельно з цим розвитком зростає конкуренція серед підприємств, що надають медичні послуги. Враховуючи ситуацію на ринку, компаніям необхідно весь час розвиватися, покращуватися аби задовольняти покупців та змушувати їх робити вибір на користь послуг певного закладу.
Шляхи підвищення конкурентоспроможності медичних послуг:
•Впровадження інновацій та нових послуг (через високу пропозицію у споживачів є великий асортимент вибору клінік. Власникам необхідно постійно слідкувати за новими, маловідомими розробками в сфері медицини та впроваджувати різні види досліджень, які користуються попитом).
•Регулювання цінової політики, впровадження знижок та акційних пакетів (медичні послуги є достатньо вартісними, тому застосування знижок, а також створення акційних пакетів на комплексні обстеження привернуть увагу покупців).
•Застосування інтернет-маркетингу (значна кількість споживачів дізнається про товар та послуги завдяки платформам Facebook, Instagram, Tik-Tok. Ведення соціальних мереж на даному етапі розвитку ринку є дуже вагомим, оскільки викликає довіру покупців: вони мають змогу побачити внутрішні процеси закладу, що можуть зацікавити та сприяти їх позитивному вибору на користь певної клініки).
•Налагодження якісного обслуговування клієнтів (кожному важливо відчувати себе потрібним, бачити турботу та повагу від персоналу, який залишатиме приємні враження, так що клієнт вирішить скористатися послугами клініки знову).
Аналізуючи діяльність конкретної клініки, можна запропонувати такі кроки для підвищення конкурентоспроможності закладу:
1.Застосування «швидкого сніданку» для пацієнтів, що приходять зранку для здачі аналізів (невеликий стіл із печивом, солодощами та гарячим солодким чаєм, який можна взяти з собою, зможуть створити для відвідувачів позитивний настрій та залишать приємне враження про клініку, де про них турбуються).
2.Створення та ведення блогів у соціальних мережах лікарями медичного закладу, а також сторінки клініки (велика кількість споживачів, що буде бачити лікарів, читати блоги, спостерігати за діяльністю закладу, буде значно більше довіряти, тому, що бачили діяльність із середини у блозі, читали публікації й бачили обізнаність лікарів у цій сфері).
3.Впровадження безкоштовної повторної консультації зі спеціалістом після проходження досліджень у медичному закладі (кожен пацієнт після відвідування спеціаліста в більшості випадків буде відправлений на проходження аналізів, а після змушений знову йти до лікаря для призначення лікування, що є дуже вартісним. Застосування системи «безкоштовна повторна консультація», дозволить пацієнтам, які спочатку звернулися до спеціалістів, а потім пройшли всі призначені аналізи саме в тій клініці, де ці спеціалісти, відвідати консультацію безкоштовно та зекономити кошти, при цьому медичний заклад отримує пацієнтів, які ходять до їх спеціалістів та проходять аналізи в їхній клініці.)
Список використаних джерел:
1.Журба І. О., Коляденко Ю. М. Сутність і значення конкурентоспроможності підприємства. Збірник наукових праць. 2012. № 35. с.103. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/ (дата звернення 15.04.2023)
2.Заріцька Н. М. Оцінка конкурентоспроможності продукції підприємства. Ефективна економіка. 2015. №12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/ (дата звернення 15.04.2023)
3.Літвінов О. С. Управління закладами охорони здоров’я в умовах конкурентного середовища. Ефективна економіка. 2015. №2.
|