Децентралізація - це процес передачі влади та повноважень з центрального рівня влади до місцевих органів самоврядування. У контексті України цей процес почався у 2014 році та продовжується до цього часу. Метою децентралізації є збільшення відповідальності місцевих органів влади за розвиток своїх територій, поліпшення якості та доступності послуг для громадян, а також забезпечення більш ефективного використання бюджетних коштів. Основні інструменти децентралізації - це передача повноважень та фінансових ресурсів місцевим органам влади, а також реформування територіального устрою країни [1].
Місцевий розвиток - це процес покращення якості життя та забезпечення розвитку територій на місцевому рівні. В рамках місцевого розвитку місцеві органи влади спрямовують зусилля на розвиток економіки, інфраструктури, соціальної сфери та культури на своїх територіях. Метою місцевого розвитку є забезпечення рівномірного розвитку територій, зменшення соціально-економічних відмінностей між різними регіонами та забезпечення сталого розвитку країни в цілому [2].
У сучасних умовах децентралізація та місцевий розвиток є необхідними умовами для забезпечення ефективного функціонування держави та створення умов для розвитку країни в цілому. Розширення повноважень місцевих органів влади та покращення механізмів місцевого розвитку є важливими кроками для забезпечення сталого розвитку України в майбутньому [3].
Важливо зазначити, що децентралізація та місцевий розвиток взаємопов'язані та взаємозалежні. Децентралізація забезпечує місцевим органам влади більше повноважень та ресурсів для реалізації проектів та програм, спрямованих на розвиток територій. З свого боку, місцевий розвиток стає результатом використання цих повноважень та ресурсів для реалізації проектів та програм на місцевому рівні [4].
У 2014 році Україна зазнала змін у політичній системі та управлінні, а саме в результаті Революції Гідності та подій на Майдані. Однією з ключових реформ, які були започатковані в результаті цих подій, стала децентралізація влади [5].
Також важливим етапом децентралізації влади в Україні є реформування місцевих державних адміністрацій (МДА). Зокрема, у 2020 році було прийнято Закон України "Про державну регіональну політику", який передбачає реформування МДА та створення регіональних державних адміністрацій (РДА) [6].
У результаті реформи децентралізації в Україні було створено потужну територіальну основу для місцевого розвитку та підтримки рівномірного розвитку регіонів. Однак, щоб забезпечити сталість та ефективність роботи ОТГ та місцевих органів влади, важливо продовжувати вдосконалювати законодавство, залучати інвестиції та підвищувати кваліфікацію працівників місцевої влади. [7].
На сьогоднішній день, процес децентралізації в Україні продовжується. Зокрема, у 2020 році було створено більше 1400 об'єднаних територіальних громад, що є рекордним показником за весь час реформи. Також зростає кількість повноважень, які передаються на місцевий рівень, зокрема у сфері охорони здоров'я, освіти, соціального захисту та благоустрою територій [8].
Україна здійснює децентралізацію влади як один з ключових реформаторських кроків для забезпечення ефективної державної влади на рівні місцевого самоврядування. Для забезпечення реалізації цієї реформи була створена законодавча база децентралізації влади в Україні [9].
Іншим важливим законом "Про засади державної регіональної політики", прийнятий у 2015 році. Цей закон передбачає розвиток регіональних стратегій, які б враховували специфіку кожного регіону та встановлювали пріоритетні напрямки його розвитку. Ці стратегії повинні бути розроблені з урахуванням думки громадськості та забезпечувати збалансований розвиток регіонів [10].
Отже, можна стверджувати, що децентралізація влади є важливим елементом реформування держави та забезпечення її сталого розвитку. Законодавча база, яка була прийнята в Україні, створює необхідні умови для реалізації децентралізації та підвищення ефективності місцевого самоврядування [11].
Список літератури:
1. Орловська, Ю. В., & Кірюхін, Р. О. (2021). ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ ВЛАДИ В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ. Економічний простір, (172), 87-92.
2. Сталий розвиток місцевих громад в умовах децентралізації: монографія Ортіна Г.В., Сокіл О.Г., Прус Ю.О., Застрожнікова І.В., Єфіменко Л.М. – Мелітополь: ФОП Однорог Т.В., 2019. – 171 с.
3. Державне регулювання структурних змін в економіці України: проблеми та перспективи : монографія / І. Б. Назаркевич. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2020. – 356 с.
4. Керецман В. Ю. Державне регулювання розвитку регіонів України: теорія і практика: монографія / Керецман В. Ю. – Ужгород: ТОВ «РІК-У», 2019. – 512 с.
5. Конституція України (1996). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 15.03.2023).
6. Інформаційно-аналітичний портал про децентралізацію в Україні. URL: https://decentralization.gov.ua/ (дата звернення: 15.03.2023).
7. Сучасна освіта України: державно управлінський аспект: монографія / Л.М. Грень, С.А. Вавренюк, П.І. Алієва. – Харків: Видавництво Іванченка І. С., 2021. – 238 с.
8. Польова, О. (2022). Децентралізація у забезпеченні стійкого економічного та соціального розвитку територіальних громад. Економіка та суспільство. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-53 (дата звернення: 15.03.2023).
9. Доповідь Всесвітнього банку "Україна: Регіональний розвиток та децентралізація в умовах конфлікту" від 14.12.2016. URL: https://www.worldbank.org/uk/country/ukraine/publication/regional-development-and-decentralization-in-the-context-of-conflict (дата звернення: 15.03.2023).
10. Закон України "Про засади державної регіональної політики" № 156-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-19#Text (дата звернення: 15.03.2023).
11. Система публічного управління в умовах децентралізації влади: механізми горизонтальної взаємодії : монографія / Л. Л. Приходченко, С. Є. Саханєнко, П. І. Надолішній та ін. ; за заг. ред. Л. Л. Приходченко. – Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2017. – 332 с. ISBN 978-966-394-087-8
______________________________________________________________________________
Науковий керівник: Самофалова Тетяна Олександрівна; кандидат державного управління, доцент кафедри економіки та менеджменту
|