Пошук оптимальної та головне конкурентної моделі освіти і виховання в Україні безумовно потребує належного змістовного обґрунтування, яке дозволить визначити сутнісні пріоритети процесу виховання, а також диференціювати основоположні і другорядні моменти при його імплементації у суспільну практику. Виходячи із аксіоматичної тези про те, що фундаментом європейської цивілізації є спадщина філософів доби античності вважаємо доцільним здійснити пошук світоглядних сенсів освітньо-виховної моделі Української держави саме у творчій спадщині античних філософів Сократа та Аристотеля. Адже головною передумовою виникнення морально-етичного обґрунтування процесу виховання є практично-життєві проблеми людини. Наше суспільство значною мірою у своєму розвитку залежить від того на яких саме етичних підвалинах відбувається у ньому виховання молодого покоління.
Поняття «антропологія» походить із грецької мови та у дослівному перекладі означає вчення про людину. Вперше цей термін у своїх напрацюваннях використав Аристотель, який вжив його під час дослідження духовної сфери людини. У таких трактатах як «Про душу», «Про пам’ять», «Про сни». Аристотель вперше в історії людства сформулював теоретичну систему базових морально-етичних й антропологічних категорії. Зокрема мислитель запропонував власне визначення поняття «душі», яка є способом організації живої матерії [1, с. 428]. Вона є цілісною субстанцією яка виявляється у чуттєвій, фізіологічній та інтелектуальній діяльності. У свою чергу теоретичним обґрунтуванням виховної парадигми вперше здійснили Фалес, Гераклід, Демокріт, Епікур і Сократ та Аристотель. На аналізі міркувань яких ми зосередимо головну увагу. Зокрема Сократа можна вважати автором першої в Європі педагогічної моделі що була застосована на практиці. В основі філософського методу мислителя є спонукання учнів до самостійного пошуку істини шляхом правильної постановки низки запитань, що з погляду сучасної людиноцентричної педагогіки є фундаментальним завданням процесу виховання. Оскільки саме з допомогою правильно поставлених запитань Сократ допомагав учням самостійно прийти до пізнання істинних суджень.
Не вдаючись у детальний аналіз філософського методу Сократа нам важливо відповісти на запитання, що Сократівська педагогіка, яка виникла на підставі цього методу може запропонувати «постмодерній школі» та глобалізованому підлітку [2]. Сучасні дослідники філософії освіти небезпідставно вважають, що сократівська модель педагогіки може конкурувати із позитивістськими підходами до сприйняття освітнього процесу, оскільки пропонує чітку ієрархію цінностей.
З допомогою даного методу розв’язуться сучасні завдання філософії освіти, які полягають «по-перше, у проблематизації освіти у стилі нескінченного запитування і критичного мислення; по-друге, у виявленні альтернатив; по-третє, в окресленні можливих тенденцій дослідження проблемної ситуації; по-четверте, у постановці завдань, як перед окремим педагогом, так і перед освітніми закладами, при пошуках вирішення і вибору шляхів подальшого розвитку освітньо-педагогічного процесу» [3, с. 45].
Таким чином на підставі аналізу кращих зразків педагогічної думки доби античності можна стверджувати, що філософія освіти, враховуючи особливості сучасного глобального світу, має орієнтувати освіту на розуміння смислів життя, зокрема вчити людину перспективам раціонального пізнання й оцінкам ситуації, успішно дисциплінувати емоції, розумом спрямовувати вольові дії. Раціональний підхід повинен враховувати що освіта і життя здійснюються в різних вимірах і площинах, мають різні тенденції. Завдання ж філософії освіти –їх максимально узгодити.
Список використаних джерел
1.Арістотель 384-322 до н.е.. Метафізика / Арістотель ; переклад з давньогрецької Олексія Панича . - Київ : Темпора, 2022 . - 848 с. 21 см. - Філософія.К.: Містить бібліографію ISBN:9786185695340
2.Andrei Harbatski Idee antropologiczne i pedagogiczne w twórczości Sokratesa i Arystotelesa Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2012 CEEOL - Article Detail
3.Філософія освіти і науки. Методологічні та теоретичні проблеми філософії : навчальний посібник / Я.С.Гнатюк, Б.М.Рохман. – Івано-Франківськ: Симфонія форте, 2018 – 114 с. (1) Філософія освіти та науки | Богдан Рохман - Academia.edu
|