Постановка проблеми. В даний час система державного управління має низку складних проблем, які є перешкодою стабільному розвитку. Основними з яких є: корумпованість, низький професійний рівень держслужбовців, маса бюрократичних процедур, відсутність можливості оперативно вирішувати нагальні питання, криза довіри суспільства до влади, наростання соціальної напруженості в суспільстві.
Актуальність. Найважливішим аспектом управління державою є інформаційно-комунікаційні технології. Поточний стан державного управління тісно взаємодіє з вирішенням його проблем у напрямку зростання якості та ефективності державного менеджменту. ІКТ дозволяють бути адмініструванню більш прозорим у роботі та надати населенню послуги вчасно та з граничною точністю, отже підвищити інформаційну транспарентність, партисипативність та результативність діяльності інституту влади у системі державного управління, який має відкритий для суспільства механізм прийняття рішень, узгоджений з його ж інтересами.
Дослідники: А. В. Ліпінська, А. А. Волосюк, І. П. Міщенко, В. Бакуменко, Л. Донець, В. Дорофієнко, Я. Клейнер, Г. Климовицька, Т. Куценко, В. Степанов, Р. Абдеєв, Т. Дейнеко, О. Іванов та ін.
Мета. Дослідження процесу використання інформаційно-комунікаційних технологій у сфері управління на ефективність.
Виклад основного матеріалу. В епоху світової інформатизації інформаційно-комунікаційних технологій (далі ІКТ) – це величезний інформаційний потенціал, який постійно удосконалюється та зростає.
У роботі служб державного управління ключову роль відіграє участь ІКТ, які значно спрощують процес захисту, контролю та управління стандартними операціями, що стосуються як громадянина індивідуально, так і держави загалом.
Наприклад, громадянин, за допомогою елементарного домашнього гаджета та інтернету, не виходячи на вулицю, може здійснювати будь-які дії: оплачувати послуги, купувати, продавати, мати будь-яку інформацію, як особисту, так і громадську і маніпулювати нею.
Основними пріоритетами ІКТ у системі державного управління є зниження адміністративних кордонів, зростання ефективності державного та муніципального обслуговування, налагодження стандартних процедур, удосконалення єдиних стандартів у роботі з населенням.
ІКТ у сфері управління проявляються у вигляді:
- внутрішнього адміністрування, що включає офіційне представництво, взаємодія з контрагентами, договірний супровід, ведення документообігу, справа провадження, що дозволяє цілеспрямовано мобілізувати ресурси для розробки та застосування сучасних підходів, роблячи акцент безпосередньо на громадян;
- планування та прийняття рішень, що означає спрощення ведення записів, їх передачу та контроль, на підставі чого паралельно прискорюючи процес прийняття рішень;
- надання громадянам послуг, таких як: реєстрація на прийом до лікаря, запис до навчального закладу, відстеження штрафів, посилок, заборгованостей чи будь-яких судових рішень, оформлення деяких документів тощо.
Вирішення проблеми професійного рівня державних службовців супроводжується організацією курсів щодо навчання роботі з новітніми розробками ІКТ та надання послуг дистанційно населенню, у тому числі з обмеженими можливостями.
Ключовим завданням залишається розробка нових методик забезпечення кіберзахисту. Поряд з використанням логіну, пароля та СМС-підтвердження, можливе впровадження контрольного автоматичного дзвінка від міжнародної організації захисту ІКТ та пов'язаної з ним ресурсністю.
Висновки. Роль ІКТ у житті населення та у роботі держави значно зростає, паралельно збільшується споживча здатність у її розвитку, контролі та захисті. Однією з головних проблем залишається кіберзахист ІКТ та інтересів населення, процес пошуку рішень якого у постійному русі. Основними досягненнями в галузі наростання прогресії ефективності використання ІКТ у сфері управління є прозорість та комфортність, що дозволяє адміністрації триматися на висоті.
Список використаних джерел:
1.Бакуменко, В.Д. Формування державно-управлінських рішень: проблеми теорії, методології, практики [Текст]. – К.: Вид-во УАДУ, 2000. – 328 с.
2.Брожик, Л. Інформаційні технології та ефективність державного управління [Текст] // Персонал. – 2007. – № 8. – С. 81–84.
3.Гнатцов О. Політико-управлінські аспекти інформаційних ресурсів у системі забезпечення державної безпеки / О. Гнатцов // Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. - 2004. - № 3. - C. 485-492.
4.Матвієнко, О.В. Інформаційне забезпечення державного управління [Текст]: навч. посібник. / О.В. Матвієнко, М.Н. Цивін. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 152 с.
5.Нижник Н. Р. Інформаційні технології в структурах державної служби / Нижник Н. Р., Леліков Г. І. // Інформаційні технології та захист інформації : збірник наукових праць. – Запоріжжя, 1998. – C. 97.
6.Петруня, Ю.Є. Прийняття управлінських рішень [Текст]: навч. посіб./ Ю.Є. Петруня, В.Б. Говоруха, Б.В. Літовченко. – 2-ге вид. – К.: Центр учбової літератури, 2011. – 216 с.
____________________________________________________________________
Науковий керівник: Соболев Вадим Григорович, кандидат економічних наук, доцент
|