Ключовим питанням у розвитку початкової освіти є формування ключових та предметних компетентностей. Ключові компетентності, що визначені Законом України «Про освіту», Концепцією Нової української школи, передбачають з-поміж інших: «вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами»(Розділ 2, стаття 12) [2]. У зв’язку із цим, володіння молодшими школярами читацькою компетентністю є вкрай важливою проблемою.
Ученими «читацька компетентність» трактується, як:
-сукупність освітніх елементів, яка виявляється у володінні системою літературних знань, умінь і навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій, переконань особистості та здатності їх використовувати з метою пізнання навколишньої дійсності, задоволення власних потреб (пізнавальних, естетичних, самоосвітніх та ін.) [1];
-інтегрований результат навчальних досягнень учнів, пов’язаних із читацькою діяльністю, здатність до осмисленого набуття знань і вмінь, передбачених конкретною програмовою темою та шкільним курсом літератури загалом, система ціннісно-світоглядних та естетичних орієнтацій, сформованих на матеріалі високохудожніх творів, а також здатність до цільового застосування комплексу предметних знань, умінь і способів діяльності в нових навчальних і життєвих ситуаціях [4];
-оволодіння учнями сукупністю знань, умінь, навичок, ціннісних ставлень, які дають змогу дитині відповідно до її вікових можливостей самостійно орієнтуватися в колі дитячого читання, самостійно працювати з різними видами письмових текстів – їх читати, розуміти знаходити в них потрібну інформацію, аналізувати, інтерпретувати, оцінювати, застосовувати її для вирішення навчально-пізнавальних завдань, у життєвому досвіді, у стандартних і нових ситуаціях [3].
Дослідження означеної проблеми дало можливість нам сформулювати поняття «читацька компетентність» як здатність молодшого школяра до оволодіння навичками читання, роботи з дитячою книжкою, що спрямовані на розвиток особистості, її соціалізації, формування загальнолюдських цінностей на основі текстів художніх творів.
Підготовка майбутніх учителів початкової школи до формування в учнів читацької компетентності, на наш погляд, передбачає реалізацію таких педагогічних умов:
1) організаційно-методичних: володіння нормативно-законодавчою базою у галузі освіти, Концепцією Нової української школи, засадами й принципами, змістом мовно-літературної освітньої галузі Державного стандарту початкової освіти;
2) компетентнісно орієнтованих: застосування інноваційних методів, прийомів, засобів у процесі викладання дисципліни «Методика навчання мовно-літературної освітньої галузі (читання)» на засадах компетентнісного підходу; створення квазіпрофесійного середовища з елементами моделювання уроку читання у початковій школі;
3) ціннісно світоглядних: формування засобом художнього слова демократичних та загальнолюдських цінностей, що сприятимуть розвиткові світоглядної позиції особистості, її самореалізації у майбутній професійній діяльності.
Реалізація педагогічних умов здійснювалась за двома напрямами: теоретичному (під час лекційних занять) та практичному (у процесі виконання компетентнісно орієнтованих завдань професійного спрямування, моделювання уроків читання, організації самостійної дослідницької роботи здобувачів вищої освіти, під час проходження педагогічної практики).
Отже, нами окреслено деякі аспекти підготовки майбутніх учителів до формування у молодших школярів читацької компетентності.
Список використаних джерел:
1. Вашуленко О. В. Зміст і структура читацької компетентності молодшого школяра / О. В. Вашуленко // Компетентнісні засади змісту освіти в 11річній школі: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 28-29 березня 2013 року / Ред. кол.: Федоренко О. А., Єрмаков І. Г. (науковий редактор), Ратушна А. М. К.: Оберіг, 2013. ‒ С. 202-206.
2.Закон України. Про освіту. Електронний ресурс. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
3. Мартиненко В.О. Структура і зміст читацької компетентності молодших школярів / В.О.Мартиненко // Збірник наукових праць: Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип. XV. Кам’янець-Подільський, 2013. ‒ С. 145-151.
4. Яценко Т. О. Читацька компетентність учнів як ключове поняття сучасної шкільної освіти. Електронний ресурс. Режим доступу: https: // lib.iitta.gov.ua/718491/1/Читацька%20компетентність%20як%20ключове%20поняття.pdf.
|