Еволюція конкуренції у ретроспективі була обумовлена економічною системою та станом ринкової економіки певного історичного періоду. В науковій літературі визначають наступні етапи в розвитку конкуренції:
-докапіталістичний, який розпочався з епохи занепаду первісного ладу і виникнення простого товарного виробництва і закінчився з виникненням капіталістичних відносин як суспільного ладу, коли, економічна система виробництва та розподілу, заснована на принципах приватної власності, особистої ініціативності, ефективності використання наявних ресурсів, максимізації прибутку (капіталу);
-етап досконалої конкуренції, який тривав до 1870-х років. Його основними представниками були А. Сміт, Д. Рікардо, А. Курно, Дж. С. Мілль. Але, згідно сучасної економічної теорії, на цьому етапі конкуренція не мала всіх ознак досконалої конкуренції, а саме: не було сформовано безліч продавців і покупців та однорідність і подільність товарів, в тому числі була повна відсутність бар'єрів для входу або виходу з ринку та висока мобільність чинників виробництва; рівний і повний доступ всіх учасників до інформації (ціни товарів);
-етап монополістичної конкуренції, основними ознаками якого є: володіння кожною бізнес - структурою відносно невеликою часткою всього ринку, обмеженість контролю над ринковою ціною та практична неможливість на таємні змови, узгоджені дії з метою створення штучного дефіциту товару шляхом обмеження обсягу виробництва з метою підвищення цін; Етап розпочався з процесу формування монополій – кінець 1870 р. та почав втрачати свої позиції близько 1945 р. Його основними представниками є В. Джевонс, К. Менгер, Л. Вальрас, В. Парето, А. Маршалл;
-етап сучасної конкуренції, початок якого науковці, теоретики економічної конкуренції та практики у сфері бізнесу датують другою половиною 1945 року, носить виражений соціальний та характер конкуренції, співробітництва та містить взаємовигідні партнерські відносини, які формуються на основі довіри, прозорості партнерських угод та поєднанні відповідальності [1,2].
В сучасних бізнес умовах явище конкуренції виступає як об’єктивний економічний закон та основна рушійна сила економічного розвитку, які є каталізатором інноваційності товарного виробництва, нарощування його технологічного потенціалу, обсягів виробництва, підвищення продуктивності праці, впровадження новітніх логістичних та маркетингових технологій, сучасних методів менеджменту тощо. Тому, науковці – теоретики й практики економічної конкуренції пов’язують подальший розвиток етапу сучасної конкуренції з її інноваційним напрямком [2], який бізнес партнери здійснюють практично на всіх рівня конкурентної боротьби.
Список використаних джерел:
1. Сутність конкуренції і монополії Навчально інформаційний портал ВП НУБІБ України. Режим доступу http://moodle.nati.org.ua/mod/book/view.php?id=16208&chapterid=6791
2. Мірошник М.В., Бабич Д.В. Методологічні засади конкуренції в сучасних умовах // V Міжнародна науково-практична інтернет-конференція: Актуальні проблеми сучасного бізнесу: обліково-фінансовий та управлінський аспекти. м.Львів, 22-23 березня 2023. С. 370-372
|