Після Революції Гідності Україна стикнулася з одним з найсильніших економічних потрясінь за всю історію своєї незалежності. Це зумовило створення кардинальних змін у суспільстві та державному регулюванні у всіх сферах суспільних відносин. Реформа банківської системи є одним із напрямків реформ і обов'язків України щодо виконання умов Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, а також об'єктивною необхідністю для ефективного розвитку економічної системи держави, зокрема, банківської системи [1]. З метою проведення структурних реформ у згаданій вище системі необхідно змінювати існуючі або приймати нові нормативно-правові акти в узгодженні з регламентами Ради ЄС та Директивами Європейського парламенту, а також не нехтувати рекомендаціями та програмами загальних міжнародних інституцій у сфері інвестування та кредитування. Один із механізмів забезпечення держав коштами у кризових ситуаціях і проведенні реформ – Міжнародний валютний фонд (далі - МВФ).
МВФ є спеціалізованою установою ООН, створена у 1945 році для сприяння співробітництва держав у сфері монетарної політики та забезпечення фінансового зростання, стабільності фінансових та економічних систем у всьому світі. Україна є повноправним членом фонду з 1992 року і залишається ним до сих пір. З 1994 року Україна активно взаємодіє з Міжнародним валютним фондом (далі – МВФ), користуючись його фінансовими та технічними ресурсами для досягнення макроекономічної стабільності та створення передумов для проведення економічних реформ. Реалізація співпраці закріплюється у рамках 8 спільних програм, зокрема, системної стабілізаційної позики «Stand-By Arrangement», трансформаційної позики (STF), механізму розширеного фінансування (позики на підтримку розвитку) [2]. Співпраця включає в собі надання позик, грантів, а також довгострокових або короткострових кредитів (траншів) від міжнародної організації для України. За допомогою МВФ українська економіка вже змогла отримала загальну допомогу у більш ніж 37 млрд. доларів США, станом на 03. 10. 2022 р. і це число лише зростає. Отримання коштів здійснюється шляхом укладанням між Урядом України, Національним банком України Угод з Міжнародним валютним фондом, в якому зазначаються потрібні реформи та дії, які очікуються від держави у сфері регулювання, зокрема банківської системи, і вимог щодо їх виконання для отримання чергової економічної допомоги. Одним із прикладів такої співпраці є програма «Stand-By Arrangement» (SBA), що включає в себе фінансову допомогу державі, яка знаходиться в стані кризи, рецесії та після кризового відновлення. У цих програмах та Угодах затверджується перелік умов після виконання яких надається грошова допомога (транші) від міжнародної організації Україні, в обмін на проведення реформ щодо подолання корупції, структурних зміни у економіці, та створення умов для зростання і стабілізації фінансового, податкового, банківського сектору.
Відповідно до останнього звіту про виконання програми «Stand-By» від 24.11.2021 р., МВФ надав перелік вимог для отримання чергового траншу макрофінансової підтримки: встановити дефіцит бюджету 2022 року на рівні 3.5%, провести перевірки Вищої ради правосуддя на їх доброчесність, законодавчо оформити програми приватизації державних банків, посилити вимоги відбору кандидатів до Наглядової ради банків державної власності, а також інші вимоги у сфері фінансових та кредитних відносин [3].
Однак, після повномасштабного вторгнення російської федерації, Україна тимчасово припинила свою довгострокову співпрацю з МВФ в рамках програми та меморандумів через неможливість виконання обов’язків, визначеними Фондом у зазначені строки. Натомість Україна сконцентрувала свою увагу на погодженні короткочасних та термінових програм, як наприклад RFI-програма (Rapid financing instrument), що дозволила отримати термінові 1,4 млрд. доларів без жодних умов як допомога для забезпечення фінансової стабільності та основних потреб державі у правовому режимі воєнного стану [4]. Незважаючи на продовження повномасштабних військових дій між Україною та рф, 19.12.2022 р. МВФ схвалив нову моніторингову чотиримісячну програму із залученням Ради Фонду для України, яка триватиме 4 місяці, що стане передумовою до укладання нової програми фінансування від МВФ. Для отримання чергового кредитного траншу Фонд вимагає виконати наступні умови: підготувати стратегію розвитку фінансового сектору, що включає в себе діагностика банків та підвищення резервних вимог, створення законопроєкту про скасування податкових пільг, про створення плану щодо погашення своїх заборгованостей за певними питаннями. А також продовжувати виконання попередніх програм, що підтримувалися Фондом, які були спрямовані на покращення управління та нагляду за банківською діяльністю, включаючи ухвалення змін до спеціального Закону України «Про банки і банківську діяльність» та інших нормативно-правових актів. За весь час встановлено двосторонні дипломатичні відносини між різними державними інституціями України та Фонду. Такий вид співпраці має подвійний характер: з одного боку створюються передумови для відновлення державою своєї економічної спроможності, подолання корупції у фінансовому спектрі та стабілізації банківської системи, а з іншого боку створюються можливості для подальшої співпраці з іншими інвесторами та міжнародними організаціями у сфері банківської діяльності [5].
Підсумовуючи сказане, можливо визначити, що роль МВФ здебільшого полягає у створенні ефективного контролю за діяльністю банківської і фінансової системи, підтриманні стабільності економічної спроможності держави, створенні передумов до відновлення економіки з метою уникнення серйозних економічних потрясінь у державі під час кризових станів. За часи співпраці між МВФ та Україною були підписані меморандуми про економічну та фінансову політику, започатковані різноманітні програми розвитку для реформування банківської системи, договори щодо поглибленої співпраці у різних секторах економіки.
Список використаних джерел:
1.Угода про Aсоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text (дата звернення: 01.04.2023р.)
2.«Співробітництво України з міжнародними фінансовими інституціями» 01.06.2021р. Міністерство закордонних справ України. URL: https://mfa.gov.ua/mizhnarodni-vidnosini/spivrobitnictvo-ukrayini-z-mizhnarodnimi-finansovimi-instituciyami) (дата звернення 02.04.2023р.)
3.First Review Under the Stand-By Arrangement 24.11.2021р. URL: https://www.imf.org/en/Publications/CR/Issues/2021/11/23/Ukraine-First-Review-Under-the-Stand-By-Arrangement-Requests-for-Extension-and-Rephasing-of-509855 (date of access: 02.04.2023р.)
4.Transcript of IMF Media Roundtable on Ukraine 10.02.2022р. URL: https://www.imf.org/en/News/Articles/2022/03/10/tr031022-transcript-of-imf-media-roundtable-on-ukraine (date of access: 03.04.2023р.)
5.Program Monitoring with Board Involvement-Press Release 21.12.2022р. URL: https://www.imf.org/en/Publications/CR/Issues/2022/12/21/Ukraine-Program-Monitoring-with-Board-Involvement-Press-Release-Staff-Report-and-Statement-527288 (date of access: 04.04.2023р.)
_________________________________________________________________________
Науковий керівник: Шевченко О.В., кандидат юридичних наук, доцент, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ
|