Ми живемо в інформаційну епоху, а тому кожен з нас в навчанні, роботі і побуту стикається з необхідністю сприймати, структурувати та запам’ятовувати великий об’єм інформації. Незважаючи на те, що можливості людського мозку майже безмежні, вміти користуватися ним максимально ефективно – це окрема наука.
Коли студент готується до презентації, доповіді або іспиту, працює з великою кількістю джерел інформації або займається будь-якою іншою справою від якої повільно «закипає мозок», важливо знати особливу техніку, яка допомагає запам’ятовувати та структурувати інформацію. Завдяки перевіреним мнемотехнікам, прийомам аналізу і структуризації даних студент зможе максимально розвинути здібності свого мозку і набагато легше справлятися з рідного роду завданням.
Мнемотехніка – це система, що покращує і допомагає пам'яті. Цей метод навчання широко використовується у різних галузях. Вивчення стоматології не є винятком для використання цієї техніки.
Назва цього методу походить від грецької богині пам'яті. Мнемосини (гр. Mneme – пам'ять і techne – мистецтво). Мнемотехніка – найстаріша з прикладних дисциплін. Перші письмові роботи з мнемотехніки датуються 86-82 рр. до н.е. Незважаючи на значний вік даної дисципліни, в XXI ст. інтерес до мнемотехніки збільшується час от часу. У медичній літературі зустрічається велика кількість публікацій щодо застосування мнемотехніки, а в інтернет-просторі створюються сайти, де можна вивчати мнемотехніку. Цьому є розумне пояснення: студентам-медикам необхідно швидко та ефективно запам'ятовувати і обробляти великі обсяги інформації, а мнемоніка допомагає їм у цьому.
У даній статті ми використовували наступні мнемотехнічні прийоми.
Мнемотехніка за першими літерами або акроніми. Цей метод складається з того, що береться перша літера з назви кожного слова в ланцюжку, яку потрібно запам'ятати в певній послідовності, і складається нове слово або фраза. Для найкращого результату при відтворенні в пам'яті фраза повинна мати сенс; вона також повинна бути дотепною і не надто довгою.
Мнемотехніка методом римування. Складання римованих фраз або невеликих віршів, в яких є необхідна інформація.
Зорова мнемоніка. Знаходження яскравих незвичайних асоціацій (картинка, образ), які поєднуються з інформацією, що запам'ятовується.
Метод римської кімнати. Суть методики : об'єкти запам'ятовуються таким чином, що треба подумки розставляти їх в добре знайомому приміщенні в строго певному порядку.
Після цього вам буде досить згадати це приміщення, щоб відтворити необхідну інформацію. Наприклад, ви можете представити свою кімнату, навіть знайому вулицю або робочий стіл. Головне, щоб вибраний простір був вам дуже добре знайомий.
Метод ментальних карт Бьюзена. Ще один популярний метод структуризації запом'ятання нової інформації полягає в зображенні структури інформації за допомогою блок-схем. Цей спосіб називають по-різному, наприклад, методом ментальних карт, майндмеппингом, діаграмою зв'язків, ментальною і асоціативною картою.
Для правильної побудови ментальної карти необхідно зробити наступне: взяти матеріал, який треба вивчити (статтю, підручник, текст, таблицю і т.д.), аркуш паперу, ручки і кольорові фломастери, у центрі листа намалювати будь-який символ з назвою або змістом усього матеріалу від центру до країв листа, накреслити лінії (ланцюжки зв'язків), які повинні відображати структуру матеріалу, що вивчається.
Таким чином: замість списків або неорганізованого тексту з масою зайвих даних у вас вийде структурована схема з головною ідеєю в центрі листа і логічними ланцюжками інформації.
Використання різноманітних прийомів мнемотехніки дозволяє студентам засвоїти потрібну інформацію значно краще та зберегти її на довий термін, а пригадування її не викликає у студента значних зусиль. Тому даний метод можна використовувати в процесі навчання студентів стоматологічного факультету.
Література
1. McCabe, J. A., Osha, K. L., Roche, J. A., & Susser, J. A. (2013). Psychology Students' Knowledge and Use of Mnemonics. Teaching of psychology, 40 (3), 183-192.
2. Ranzini, A. C. (2017). The anterior complex: A visual mnemonic to aid in identification of normal structures. J. Clin. Ultrasound, 45 (8), 477-479.
3. Sarah, Bellham (2019). Histology-world http://www.histology- world.com/.
______________________________________________________________________
Науковий керівник: Янішен Ігор Володимирович, доктор медичних наук, професор
|