Для якісного здійснення своєї політики держава повинна користуватися збалансованим принципом планування бюджету держави. Але на практиці не завжди вдається вдало його використовувати, та зазвичай виникає дисбаланс у державному бюджеті. Він буває двох видів - бюджетний профіцит та бюджетний дефіцит. Проблема останнього актуальна для України, як мінімум з 1996 року коли була проведена грошова реформа та введена нова валюта гривня.
Вивченням шляхом подолання бюджетного дефіциту в Україні займались такі вчені-економісти Н.І. Редіна, О.Р. Романенко та інші.
Дефіцит бюджету, згідно з п. 21 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу, - це перевищення видатків бюджету над його доходами з урахуванням різниці між наданням кредитів з бюджету та поверненням кредитів до бюджету [1].
Для зменшення дефіциту державного бюджету уряд може приймати різні заходи, такі як збільшення податків, скорочення витрат, збільшення економічного зростання тощо. Однак, ці заходи можуть мати свої наслідки, такі як зниження споживчої активності, погіршення умов життя населення.
Крім того, дефіцит державного бюджету може мати інші наслідки, такі як інфляція, зниження кредитного рейтингу країни, збільшення податкового тягаря на наступні покоління та інші. Мати дефіцит в 2-3% валового внутрішнього продукту є допустимим в економіці будь-якої країни навіть розвиненої, але динаміка українського бюджетного дефіциту надто динамічна, а сам бюджет сильно чутливий до різного роду криз.
Для визначення динаміки дефіцитності бюджету України в сучасних умовах для ясності розуміння даних доречно використовувати період з моменту введення гривні, як національної валюти держави в 1996 році, згідно даних Державної служби статистики України та Міністерства фінансів України (див. рисунок 1) [2, 3].
Як видно з графіку майже у всі роки, окрім 2000 та 2002 років, спостерігався бюджетний дефіцит, при цьому сама структура графіку неоднорідна та надто динамічна. До шляхів подолання дефіцитності державного бюджету можливо віднести низку різноманітних заходів:
Рисунок 1. Дефіцит державного бюджету у відсотках з 1996–2021 рр.
1.Збільшення доходів: держава може збільшити податки та збори, або встановити нові, змінити ставки податків, а також розширити базу оподаткування.
2.Зменшення витрат: уряд може скоротити витрати на державну адміністрацію, переглянути програми соціального захисту, реформувати публічний сектор, зменшити субсидії та інші види підтримки для підприємств, а також зменшити витрати на оборону та безпеку. Однак, оскільки зараз Україна знаходиться в важких умовах війни, останню статтю необхідно значно збільшити.
3.Збільшення економічного зростання: уряд може вжити заходів для підтримки економічного зростання, таких як інвестування в інфраструктуру, сприяння розвитку підприємництва та інновацій, поліпшення умов бізнесу тощо.
Також уряд може вжити заходів для поліпшення управління бюджетом, таких як зменшення корупції, покращення моніторингу витрат, збільшення прозорості та ефективності витрат. Зазвичай методи подолання дефіциту бюджету спрямовані також на покращення економічного благополуччя як країни, так і її населення, але грошово-кредитна емісія це виключення із правил через свої наслідки: знецінення грошей, а це в свою чергу збільшує інфляцію, погіршення економічного стану в державі, зниження купівельної спроможності населення. Використання грошово-кредитної емісії вигідно тільки в короткостроковій перспективі для зменшення дефіциту бюджету.
Для скорочення динаміки дефіциту, а також досягнення сталого розвитку економіки України потрібно використовувати досвід зарубіжних країн, особливо розвинених зі схожою ситуацією та досвідом. Основою повинні стати спеціально фіскальні правила, за допомогою них політичні діячі приймають рішення в сфері фіскальної політики стосовно розподілу державних видатків, а також джерел їх фінансування. Для того, щоб не стався провал фінансування окремих статей витрат в нестабільний чи несприятливий період, доречним буде встановлення обмежень бюджетних витрат, так уряди деяких скандинавських країн передбачають формування резерву фінансових ресурсів, фінансуванням такого спеціального фонду є надлишки в бюджеті. Зараз обмеження призначено не просто погасити негативний вплив несприятливої економічної кон’юнктури – воно діє в рамках жорсткого контролю за фінансовою дисципліною уряду.
Що ж стосується нашого часу, то на сьогодні бюджет країни отримав 60% від усього додаткового фінансування за 2022 рік. За минулий рік Україна від початку війни отримала від своїх міжнародних партнерів у бюджет держави 28,1 мільярдів доларів допомоги, з них 12 мільярдів це безоплатна допомога у вигляді грантів. У 2022 році до основних іноземних партнерів України відносились: США, ЄС, МВФ, Світовий банк, Німеччина, Канада, Велика Британія, Європейський інвестиційний банк, Франція, Японія (див. рисунок 2).
Рисунок 2. Надходження фінансової міжнародної допомоги до бюджету України згідно даних Центру економічних стратегій
Зменшення дефіциту державного бюджету є складним процесом, який потребує комплексного підходу та співпраці різних галузей влади та громадськості. Крім того, необхідно забезпечити баланс між скороченням дефіциту та збереженням соціальної справедливості, що є однією з ключових задач держави. В деяких випадках дефіцит державного бюджету може бути вимушеним, наприклад, у періоди економічної кризи, чи необхідним, наприклад, при інвестуванні у розвиток власної країни. Однак, уряд все одно повинен здійснювати розумне та ефективне управління бюджетом, щоб зменшити дефіцит та забезпечити стійке економічне зростання України у майбутньому.
Список використаних джерел:
1.Бюджетний кодекс України URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text
2.Державна служба статистики України URL : https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2006/fin/fin_ric/fin_u/2003.html
3.Міністерство фінансів УкраїниURL:https://index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/gov/
4.Центр економічних досліджень URL : https://ces.org.ua/
|