В часи гострої необхідності розв’язання глобальних проблем людства студентська молодь у процесі фахової освіти повинна отримати належну екологічну підготовку. Це має здійснюватися в системі особистісно-ціннісних впливів, метою яких є виховання екологічного світогляду на тлі розвитку гуманітарного мислення і гуманістичних поведінкових програм щодо природи.
Важливим напрямом розвитку педагогічної освіти в XXI столітті є формування у майбутніх учителів початкової школи екологічної культури, екологічно доцільного ставлення до навколишнього природного середовища шляхом формування активно-діяльнісної позиції як складової їхньої екологічної компетентності [2]. Екологічну стежку сьогодні розглядаємо як технологію формування екологічної культури майбутніх учителів початкової школи. Екологічна стежка - це екологічна практика, яка надає можливість узагальнити набуті під час освітнього процесу знання, поглибити їх, унаочнити, спостерігаючи в природі за живими об’єктами. Робота на екологічній стежці посилює контакт із природою, надає можливість проводити спостереження за живими об’єктами протягом року.
Формування екологічної культури, екологічного типу мислення майбутніх учителів початкової школи потребує новітніх підходів. Так, з метою формування екологічної культури майбутніх педагогів у Вінницькому державному педагогічному університеті на факультеті дошкільної та початкової освіти для здобувачів ступеня вищої освіти “бакалавр” спеціальності Початкова освіта серед вибіркової компоненти освітньої програми було запропоновано дисципліну “Еколого-природничий практикум” (4 ЄКТС). Метою викладання навчальної дисципліни є: розширення, систематизація і поглиблення знань про природу рідного краю, перспективи використання місцевих ресурсів в інтересах краю і країни, розкритті закономірностей природних процесів і явищ, що відбуваються у регіоні; засвоєнні основ екологічних знань, перетворенні теоретичних знань у стійкі переконання, формуванні у вихованців активної життєвої позиції та морально-етичних правил поведінки в природному і соціальному оточенні. У процесі вивчення даної дисципліни майбутні учителі початкової школи набувають досвіду навчально-пізнавальної природничої діяльності; розвиток дослідницьких умінь, спостережливості за явищами природи; виховання любові до рідної природи на основі пізнання її цінності; формування екологічно активної позиції, прагнення діяти для збереження довкілля і досягнення цілей сталого розвитку суспільства [1]. Проведення практичних занять відбувається на базі П’ятничанської екологічної стежки. Так, майбутні учителі мають можливість досліджувати рослинний і тваринний світ, проводити досліди, практичні роботи, спостереження, долучатися до пропагандистської природоохоронної діяльності тощо. Робота на екологічній стежці сприяє вихованню екологічно-грамотної поведінки, екологічної свідомості, культури, екологічного мислення як складової загальної культури.
ЛІТЕРАТУРА
1.Грошовенко О.П. Робоча програма вибіркової навчальної дисципліни «Еколого-природничий практикум» для здобувачів СВО бакалавра за спеціальністю 013 Початкова освіта на основі повної загальної середньої освіти.20с.
2.Hurkova, T., Lozenko, A., Hroshovenko, O., Tsapko, A., Zubtsova, Y., & Onyshchenko, N. (2022). Mentoring and Coaching in the Training of Teachers for the New Ukrainian School. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 14(4 Sup.1), 171-186. https://doi.org/10.18662/rrem/14.4Sup1/665
|