Ефективність функціонування та організації системи менеджменту визначається її внеском у досягнення організаційних цілей, оскільки пронизує всі аспекти діяльності закладів готельно-ресторанного господарства і впливає на ефективність роботи інших систем управління.
Суть та мета управлінської діяльності полягає у впливі на процес через прийняття рішень, іншими словами організації ефективності управління персоналом вищим керівництвом[1].
Аспектами управління персоналом є: техніко-технологічний, що відображає рівень розвитку конкретного виробництва, особливості використовуваних у ньому техніки і технології, виробничі умови та ін.; організаційно-економічний, що містить питання, пов'язані з плануванням чисельності та складу персоналу; правовий, що включає питання дотримання трудового законодавства; соціально-психологічний, що відображає питання соціально-психологічного забезпечення управління персоналом; педагогічний, що передбачає рішення питань, пов'язаних із вихованням кадрів[2].
У теорії та практиці управління персоналом закладів готельно-ресторанного господарства виділяють загальні правила, якими зобов'язані керуватися всі суб'єкти управління. До найбільш загальних належать принципи: соціальної спрямованості (коли керівник враховує інтереси товариства); законності в управлінській діяльності (коли діяльність управління регулюється нормами права); об'єктивності (наявність закономірностей взаємодії суб'єкта та об'єкта управління); системності (коли суб’єкт управління враховує зміни, що здійснюються в оточенні, у межах якого функціонує і розвивається дана система управління); комплексності (врахування всіх аспектів при складному явищі); об'єднання колегіальності й єдиноначальності (взаємодія двох форм прояву владних повноважень)[2].
В управлінні сучасною економікою слід керуватися принципами:
•чіткого розподілу праці;
•додержання дисципліни і порядку;
•повноваження і відповідальності;
•використання мотивації високопродуктивної праці;
•забезпечення рівної справедливості для всіх;
•упевненості в постійності і стабільності роботи;
•дотримання взаємовідносин зі співробітниками згідно з ієрархічним ланцюгом;
•заохочення ініціативи.
Метод комплексної оцінки управлінської праці призначений для визначення внеску конкретного підрозділу в результати діяльності закладу. Він дає змогу ефективно проводити підсумки змагань між підрозділами, організовувати преміювання працівників за підсумками господарської діяльності з урахуванням їх особистого внеску, мобілізувати колективи підрозділів на виконання планових показників, підвищувати трудову і виконавчу дисципліну.
Метод оцінки за коефіцієнтом трудового внеску є кількісним вимірником індивідуального трудового внеску працівників у результати діяльності структурного підрозділу закладу. Перевагами цього методу є: простота розрахунку індивідуального внеску на основі досягнень та упущень у роботі; диференційований підхід до працівників із різною продуктивністю праці; розподіл преміального фонду і додаткової заробітної плати.
Під час виконання управлінських рішень, програм широко застосовуються методи колективної та індивідуальної матеріальної мотивації. Засобами такої мотивації служать посадовий оклад, заробітна плата, винагорода і т. п[2].
Реалізація економічних методів управління здійснюється в рамках системи виробничих відносин між людьми, що входять до складу трудового колективу. Ця система взаємовідносин надзвичайно складна і включає в себе економічні, соціальні, психологічні та організаційні відносини.
Ефективність застосування методів управління переважно залежить від рівня кваліфікації керівних кадрів, що зумовлює потребу у систематичній і цілеспрямованій підготовці та повсякденному використанні всіх зазначених напрямів впливу на колектив і окремих людей[3].
Економічні методи управління посідають центральне місце в системі наукових методів управління трудовою діяльністю людей, оскільки на їх основі встановлюється цільова програма господарського розвитку окремих підприємств і організацій та визначається такий режим роботи й такі стимули, які об'єктивно спонукають і зацікавлюють колективи та окремих працівників в ефективній праці.
Ефективне управління персоналом має велике значення в розвитку готельного-ресторанного господарства. Використання методів управління персоналом у сфері готельно-ресторанного бізнесу є достатньо широким й ефективним. Отже, нові методи підготовки фахівців до управління розвитком сфери готельно-ресторанного бізнесу, принципи і методи планування потрібні для вимог господарювання. Наукове забезпечення рішення цих проблем сприятиме створенню ефективно функціонуючої сфери готельно-ресторанного господарства[3].
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Кузьмін О.Є. та ін. Управління змінами: навч. посіб. Львів: Львівська політехніка, 2014. 356 с
2.Міщенко А.П. Стратегічне управління. навч. посіб.; 2-е вид. Дніпропетровськ: ДУЕП, 2007. 332 с.
3.Пащенко О.П. Сучасні методи управління змінами на підприємстві. Вісник ЖДТУ. 2014. С. 170, 173–176.
|