Сьогодення підносить щодня нові і нові випробування. Пандемія, війна, проблеми у соціумі – кожен день ми стикаємося зі стресами та проблемами, давайте розберемося як же допомогти собі та оточуючим у кризових ситуаціях.
В залежності від чинника, який викликав стрес можна сформувати загальні правила першої психологічної допомоги та для кожної ситуації окремо. Універсальні поради мають таку послідовність:
1. Залишайтеся поруч із людиною, яка потребує допомоги. Люди в кризовій ситуації тимчасово втрачають почуття захищеності та довіри. Коли ви поряд, ви можете допомогти відновити почуття впевненості та безпеки.
2. Активне слухання. Важливо уважно вислухати людину, щоб допомогти їй пережити травмуючу подію. Не варто перебивати або говорити про свої проблеми.
3. Поважайте почуття інших. Поставтеся без упередження до того, що вам кажуть. Не зневажуйте відчуття іншої людини, навіть якщо вам ситуація здається неважливою та не вартою уваги.
4. Проявіть турботу та надайте практичну допомогу. Якщо людина потрапила в кризову ситуацію і ви можете практичними діями урівноважити її стан, то виконайте її прохання (зателефонувати, обійняти, принести води або заспокійливе)
Реакціями під час кризової ситуації можуть бути:
• Страх
• Ступор
• Плач
• «Істерика»
• Панічна атака
• Нервове тремтіння
• Агресія.
Страх
1. Покладіть руку постраждалого на запʼястя, щоб він відчув ваш спокій. Це буде для нього сигналом, що ви поруч і він не один.
2. Дихайте глибоко і рівно. Заохочуйте постраждалого дихати в одному з вами ритмі.
3. Якщо потерпілий говорить, то слухайте його, виявляйте зацікавленість, розуміння, співчуття.
4. Зробіть потерпілому легкий масаж найбільш напружених мʼязів тіла.
Ступор
Ознаки ступору: різке зниження або відсутність довільних рухів та мови; відсутність реакцій на зовнішні подразники (шум, світло, дотик); застигання у певній позі, стан повної нерухомості.
1. Підійдіть до людини, повільно візьміть за руку і запросіть іти разом з вами. Використовуйте фрази: «Тобі не можна залишатися тут», «Тобі потрібна допомога» тощо.
2. Зігніть постраждалому пальці на обох руках і притисніть їх до основи долоні.
3. Людина, перебуваючи у ступорі, може чути та бачити. Тому говоріть їй на вухо тихо, повільно та чітко те, що може викликати сильні емоції (краще негативні). Необхідно будь-якими засобами добитися реакції потерпілого, вивести його із заціпеніння.
Плач
1. Не залишайте постраждалого одного.
2. Встановіть фізичний контакт із постраждалим (візьміть за руку, покладіть свою руку йому на плече або спину, погладьте по голові). Дайте відчути, що ви поряд.
3. Застосовуйте прийоми активного слухання: періодично вимовляйте «ага», «так», кивайте головою, повторюйте за людиною уривки фраз, говоріть про свої почуття та почуття постраждалого.
4. Не намагайтеся заспокоїти постраждалого. Дайте йому можливість виплакатися і виговоритися.
Істерика
Ознаки: надмірне збудження, безліч рухів; мова емоційно насичена, швидка; крики, ридання.
1. Видаліть глядачів, створіть спокійну обстановку. Необхідно залишитися з потерпілим наодинці, якщо це є безпечним для вас.
2. Несподівано вчиніть дію, яка може сильно здивувати (дати ляпас, облити водою, різко крикнути на людину).
3. Говоріть із постраждалим короткими фразами, впевненим тоном («Випий води», «Умийся»).
4. Після істерики настає занепад сил. Укладіть постраждалого спати.
Панічна атака
1. Попросіть людину сісти, опустити голову та впертися ногами в підлогу.
2. Попросіть постраждалого зосередитися на диханні і дихати повільно.
3. Переключіть увагу. Попросіть людину розповісти про те, що вона бачить і чує.
Нервове тремтіння
Після екстремальної ситуації зʼявляється неконтрольоване нервове тремтіння (людина не може за власним бажанням припинити цю реакцію).
1. Візьміть потерпілого за плечі і сильно, різко потрясіть протягом 10—15 секунд.
2. Продовжуйте розмовляти з ним, інакше він може сприйняти ваші дії як напад.
3. Не можна: обіймати потерпілого чи притискати його себе; укривати постраждалого чимось теплим; заспокоювати, говорити, щоб він узяв себе в руки.
Агресія
1. Зведіть до мінімуму кількість людей навколо.
2. Дайте людині можливість випустити емоції.
3. Доручіть роботу, повʼязану з високим фізичним навантаженням.
4. Демонструйте доброзичливість.
5. Намагайтеся розрядити ситуацію смішними коментарями або діями.
Список використаних джерел:
1. https://oplatforma.com.ua/article/3035-priyomi-persho-psihologchno-dopomogi-v-krizovy-situats
2. https://knute.edu.ua/file/NTUz/fa8275be38a9f20369690f87655507b9.pdf
3. https://youtu.be/4YKLSHJb9kk
4. https://www.youtube.com/live/BCizv3B3PYQ?feature=share
|