:: ECONOMY :: СТРУННИЙ КВАРТЕТ АМАНДИ МАЙЄР ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПРИРОДИ ЖАНРУ :: ECONOMY :: СТРУННИЙ КВАРТЕТ АМАНДИ МАЙЄР ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПРИРОДИ ЖАНРУ
:: ECONOMY :: СТРУННИЙ КВАРТЕТ АМАНДИ МАЙЄР ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПРИРОДИ ЖАНРУ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 35

Термін подання матеріалів

20 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

СТРУННИЙ КВАРТЕТ АМАНДИ МАЙЄР ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПРИРОДИ ЖАНРУ

 
18.03.2023 23:57
Автор: Сердюк Ярослава Олександрівна, кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри фортепіано Харківської державної академії культури
[10. Мистецтвознавство;]


Тема пропонованої розвідки пов’язана із новітньою практикою залучення до репертуару та наукового обігу творів маловідомих або забутих жінок-композиторок ХІХ –початку ХХ ст. У розвідці вперше в українському музикознавстві розглянуто камерно інструментальну творчість і, зокрема Струнний квартет Аманди Майєр-Рентген – шведської скрипальки та композиторки романтичної доби, чия творчість не є широко висвітленою не лише в українському музикознавстві, але й у світовій музичній науці. Аманда Майєр-Рентген (Amanda Maier-Röntgen, 1853–1894) – вихованка Королівської академії музики в Стокгольмі та Лейпцизької консерваторії, де вона вчилася композиції в Карла Рейнеке та зі скрипки в Енгельберта Рентгена (Engelbert Röntgen), концертмейстера оркестру Гевандхауз зі скрипки. Активно гастролювала Європою як скрипалька, її твори та виконавська діяльність досить схвально оцінювалися критиками і сучасниками. 

Сьогодні творчість А. Майєр знову відкривається й популяризується у світі завдяки зусиллям як Шведського музичного товариства, так і інших європейських та американських музикантів.

Перу композиторки належить низка камерно інструментальних творів, в переважній більшості для скрипки або за участю скрипки, інших струнних інструментів та фортепіано.

Струнний квартет Ля мажор було написано в 1877 р., у зрілий період творчості мисткині, якою тоді вже було написано Сонату для скрипки і фортепіано, Тріо для скрипки, віолончелі і фортепіано та інші камерні твори, частина з яких не зберіглася. Квартет, з одного боку, продовжує продовжує тенденції, що намітилися у попередніх творах такі як лаконізм композиції, пластичність мелодичних ліній, плинність та зв’язність форми, обумовлена інтонаційною спорідненістю тем, «відкритістю» синтаксичних структур та вуалюванням кадансів; динамічність розробкових розділів. З іншого боку Струнний квартет має нові риси порівняно зі скрипковою Сонатою та фортепіанним Тріо. Якщо композиція Тріо відрізнялася класичною врівноваженістю, то у Квартеті А. Майєр ніби віддає данину певним традиціям жанру, що починаючи з часів віденських класиків, особливо Л. ван Бетховена, часто мислився композиторами як своєрідне поле для експериментів. Це проявляється як на рівні загальної будови циклу, так і на рівні композиції окремих частин. Так, чотиричастинна структура Квартету (з повільною другою частиною і скерцо на третій позиції, на відміну від Тріо) є тонально незамкненою: перша частина написана в A-dur, друга – Andante – в D-dur, скерцо в cis-moll, фінал – в fis-moll. Принцип тональної розімкненості розповсюджується також і на внутрішню будову частин, структуру окремих епізодів. Так, тематичний матеріал побічної партії першої частини у репризі далеко не одразу приходить до основної тональності: першу тему ПП подано у паралельному мінорі, і лише друга звучить в A-dur; теж саме стосується проведень основного тематичного матеріалу й у репризі фіналу: тема головної партії спочатку звучить в a moll і тільки потім у основній тональності частини fis-moll. Слід також відмітити активний тональний рух не лише в розвиваючих частинах, але й в експозиційних: вже головна партія першої частини містить відхилення в далекі тональності (наприклад, низьких VII і VI щаблів); відхід від класичних тональних співвідношень на рівні циклу і будови окремих частин (тональність першої теми побічної партії першої частини є верхньою медіантою відносно основної тональності, і в цій самій тональності написано й третю частину, а тональність фіналу, навпаки, є нижньою медіантою відносно основної тональності A-dur). Водночас велику роль у Квартеті починають відігравати тональні арки: наприклад, і перша тема побічної партії в експозиції першої частини, і третя частина написані в cis moll, проведення першої теми ПП в репризі першої частини ніби готує тональність фіналу (fis-moll). Тональні зв’язки присутні й між другою темою першого розділу третьої частини й фіналом, а також – між тріо третьої частини й першою частиною (A-dur). 

Як і в Тріо, у Струнному квартеті велику роль відіграють похідний тематизм та наскрізні інтонації. 

Щодо образного строю твору, то окрім ліричного і драматичного модусів в Квартеті також отримує розвиток жанровість, а саме – різні грані танцювальності. В першій частині практично всі теми мають вальсову основу, друга частина із розміром 6/8 за рухом дещо нагадує сициліану, третя частина – менует. В темі заключної партії першої частини також простежується народний колорит завдяки бурдонним квінтам в басу.

Отже, тональна розімкненість, відхід від класичних тональних співвідношень між частинами, розімкненість форми та образна різноманітність дозволяють говорити про відображення експериментальної природи жанру у творі, що перебуває в межах романтичного стилю і не є результатом пошуків радикального новаторства.

Список використаних джерел:

1. Martyn, J. F. (2018). Amanda Maier: Her Life and Career as a Nineteenth-Century Woman Violinist. (D. Of Mus. Arts diss.). Faculty of Music University of Toronto, Toronto.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.582 сек. / Mysql: 1570 (0.491 сек.)