У контексті інтеграції до європейських суспільних процесів цифрові технології стали рушійною силою трансформацій у різних сферах нашого життя, зокрема і в освітній галузі.
В умовах сучасних тенденцій розвитку освіти, поширення коронавірусу у світі, введенням воєнного стану в Україні відповідно до Указу Президента України №64/2022, вкрай важливим є володіння арсеналом та методикою використання цифрових інструментів у професійній діяльності. Інформаційно-цифрова компетентність сучасного педагога – це одна з професійних компетентностей, що дозволяє ефективно використовувати такі актуальні форми освіти, як дистанційна та/або змішана.
Питанням інформатизації освіти та використання ІКТ в освіті присвятили свої дослідженя такі науковці, як В. Биков, О. Буров, І. Воротникова, А. Кочарян, Т. Коваль, В. Лапінський, М. Лещенко, А. Лотоцька, Н. Морзе, В. Олійник, О. Пасічник, Т. Cобченко, Ю. Триус, М. Шишкін та ін.
Як зазначають науковці О. Гриценчук та О. Овчарук, нині цифрова компетентність педагога набуває стратегічного значення і є важливою характеристикою сучасної людини, необхідною для повноцінного та ефективного здійснення фахової діяльності та професійного вдосконалення [3, с. 52].
Зокрема, у рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради Європи цифрова компетентність визначається як упевнене, критичне та відповідальне використання цифрових технологій для навчання, у роботі та участі в суспільній та інтерперсональній взаємодіях [4].
Дистанційне навчання у нормативних джерелах трактується як індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, що відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу в спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій [2]. Організація освітнього процесу під час дистанційного навчання має здійснюватись з дотриманням вимог законодавства про освіту, захисту персональних даних, а також санітарних правил і норм [1, с. 10].
Змішане навчання часто характеризують як гібридне. Це – поєднання онлайн-навчання з традиційним навчанням. Змішане навчання передбачає використання двох або більше різних методів навчання, наприклад чергування очних занять з онлайн-навчанням [1, с. 15].
Навчальний процес за дистанційною формою навчання у Волинському національному університеті імені Лесі Українки здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про освіту», Закону України «Про вищу освіту», інших державних нормативних актів, а також «Положення про організацію навчального процесу на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях у Волинському національному університеті імені Лесі Українки» від 11.09.2020 р., «Положення про дистанційне навчання у Волинському національному університеті імені Лесі Українки» від 11.09.2020 р. тощо.
Технології дистанційного навчання використовуються Університетом при проведенні занять через мережу Інтернет в умовах карантинних обмежень та оголошення воєнного стану в країні; вивченні додаткових (факультативних) дисциплін; навчанні здобувачів освіти під час хвороби; участі у дистанційних олімпіадах, конкурсах; отриманні консультацій тощо. Такі освітні платформи (або програмні застосунки), як система Moodle, хмарний Office 365, що упроваджені в університеті, призначені для інтеграції цифрових інструментів навчання, а також адміністрування, управління та поширення навчальних програм, формування аналітики звітності процесу навчання.
В непростих умовах сьогодення під час організації освітнього процесу викладачі застосовують педагогічні практики, що дозволяють поєднувати різні формати навчання, насамперед – формати очного навчання з різними форматами електронного навчання (асинхронного і/або синхронного), тобто змішаного.
Дотримуючись певних моделей організації дистанційного, змішаного та традиційного навчання, викладачі готують й розміщують матеріали на різних освітніх платформах (зокрема: освітній сайт, репозиторій, хмарні сервіси тощо), що забезпечує персоналізований доступ усіх учасників освітнього процесу для виконання своїх освітніх ролей та професійних завдань.
Використання мережевих можливостей Інтернету, різних мобільних додатків, хмарних технологій та сервісів, сайтів Міністерства освіти і науки, соціальних мереж, технології електронного навчання є найбільш важливими інструментами у процесі дистанційного та/або змішаного навчання.
Навчальний процес за дистанційною формою навчання здійснюється у таких формах: самостійна робота, навчальні заняття, практична підготовка, професійно-практична підготовка, контрольні заходи. Основною формою організації навчального процесу за дистанційною формою є передбачена самостійна робота; основними видами навчальних занять є лекції, семінари, практичні заняття, лабораторні заняття, консультації та інші. Лекція, консультація, семінар проводяться з здобувачами освіти дистанційно у синхронному або асинхронному режимі відповідно до навчального плану. Отримання навчальних матеріалів, спілкування між суб’єктами дистанційного навчання забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації у синхронному або асинхронному режимі. Практичне заняття, яке передбачає виконання практичних (контрольних) робіт, відбувається дистанційно в асинхронному режимі. Окремі практичні завдання виконуються у синхронному режимі, що передбачається силабусом ОК. Лабораторне заняття, як правило, проводиться очно у навчальних лабораторіях.
Формами організації онлайн-навчання також є відеоконференції, форуми, чати, блоги, електронна пошта.
Серед інноваційних методів під час дистанційного і змішаного навчання використовуються STIM-технології (поєднання наукових знань і креативного підходу), технологія ШІ у навчанні, AhaSlides (інструмент для змішаного навчання), проектне навчання, навчання на основі запитів (різновид активного навчання), метод хмарних обчислень, персоналізоване навчання тощо.
Важливим інноваційним методом під час онлайн-навчання стали інтерактивні технології (робота в парах, робота в малих групах, тренінг, навчальна дискусія, інтерактивна гра, проект-метод, кейс-метод та ін.), які дозволяють заощадити багато часу та залучити до спільної навчальної діяльності всіх студентів групи за допомогою відповідних онлайн-платформ.
Для реалізації дистанційного або змішаного навчання викладачі використовують персональні освітні вебресурси або користуються іншими освітніми вебресурсами на свій вибір. При цьому обов’язково здобувачам освіти надаються рекомендації щодо використання ресурсів, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо.
Крім того, під час навчання активно використовуються соціальні мережі, наприклад, Facebook, Twitter, LinkedIn.
Серед цифрових інструментів та сервісів, які допомагають вирішувати навчальні завдання під час організації дистанційного та змішаного навчання, викладачами застосовуються наступні: Zoom, Google Meet, Skype, Microsoft Teams, Cisco Webex Meetings, Loom (проведення лекційних, практичних занять); Microsoft Teams, Granatum, TrainingSpace (організація та керування навчальною груповою роботою); Notion, Google Workspace for Education, Microsoft Office 365 (організація спільного навчання); Classtime, Mentimeter, Kahoot!, Poll Everywhere, Google Forms, Microsoft Forms, EDpuzzle, ClassMaker (інструменти для опитування) тощо.
За рекомендаціями педагогів здобувачі освіти під час воєнного стану можуть самостійно залучатися до дистанційних платформ для навчання, саморозвитку та отримання допомоги й перевіреної інформації, а саме: «Дія. Цифрова освіта», «Impactorium», «Educational Era», «EdX», «Creative Practice», «Emeritus і компанія «iD Tech», «ВУМ (Відкритий Університет Майдану)», Future Learn, Stanford Open Edx, OpenupЕd, «Iversity – європейський освітній онлайн-ресурс» тощо.
Усвідомлюючи важливість опанування цифровими технологіями та розуміючи їхні функціональні можливості в ефективній організації навчання, зокрема у період ковід-пандемії та військової агресії рф, викладачі відслідковують усі технологічні зміни, що відбуваються у сфері освіти, відстежують появу нових методів та інноваційних цифрових інструментів.
Отже, широке використання різних моделей навчання у вищій школі, зокрема дистанційного і змішаного, сприятиме його ефективній організації, кращій адаптації здобувачів освіти у можливостях діджиталізації освітньої галузі, в цілому у вдосконаленні відповідної фахової підготовленості.
Список використаних джерел:
1. Дистанційне та змішане навчання в школі. Путівник / Упоряд. Воротникова І. П. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 2020. 48 с.
2. Положення про дистанційне навчання. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ z0703-13
3. Цифрові інструменти для створення та підтримки середовища освіти для демократичного громадянства у європейських країнах. Інформаційні технології. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2020. № 2. С. 52–55.
4. Recommendation of the European Parliament and of the Council. On Key Competences for Lifelong Learning (2006/962/EC). 18 December 2006. Official Journal of the European Union L 394/10. URL: https://eurlex.europa.eu/legal-content/en/txt/html/? uri=celex:32006h0962&from=en#d1e32-13-1
|