Професійна педагогічна діяльність завжди спрямовується на організацію та реалізацію нововведень у освітньому просторі. Інновації чи нововведення не з’являються випадково і неочікувано, бо виникають у результаті цілої системи наукових пошуків, досягнень, аналізів й узагальнень педагогічного та методичного досвіду. Термін «інновації» можна розглядати в педагогіці як методи підвищення результатів освітнього процесу, що дієво змінюють способи навчальної праці та стилі учнівського мислення.
Вивченням проблеми застосування інноваційних педагогічних методів у освітньому процесі займалися В. Беспалько, Н. Морева, А. Нісімчук, О. Пєхота, П. Підкасистий, Г. Селевко й ін. Серед інноваційних освітніх підходів є два визначальних їх типи – репродуктивної та проблемної орієнтації навчання. Н. Грицай вважає, що найбільш ефективними для є технології контекстного навчання, кейс-технології, проєкти, інтерактивні освітні технології, порт фоліо й інформаційно-комунікаційні технології [2].
Використання інноваційних методів навчання при вивченні біології формує практичні навички. Важливо після засвоєння таких методик або прийомів обов’язково їх обговорювати [1]. Ефективне формування професійної компетентності – це постійний зв’язок фахової діяльності з дослідницько-пошуковою й інноваційною роботою здобувачів освіти, в чому допомагають мережеві сервіси, даючи можливість удосконалювати самоосвітні навички в інформаційному середовищі [3].
Інноваційні методи доцільно застосовувати під час усіх етапів заняття, щоб активізувати учнівську увагу, відпрацювати отримані знання, покращити емоційний стан, підвищити продуктивність освітньої діяльності. Під час навчання біології оптимізуючи ми є такі інноваційні методи: критичне читання, діаграми Вена, інтелект-карти, ПОПС-формули, складання сенканів або хмар слів, ігрові інновації; проєктні методи; інноваційні методи застосування структурно-логічних схем. Учні стверджують, що такі технології значно допомагають засвоювати біологічний матеріал.
Результати педагогічних спостережень дозволяють зазначити, що інноваційні методи забезпечують ефективність формування компетентнісного потенціалу під час уроків біології, сприяють мотивації й активізації діяльності здобувачів освіти, залучають їх до дослідницької та практично спрямованої роботи.
Список використаних джерел:
1. Гін А. О. Прийоми педагогічної техніки: Свобода вибору. Діяльність. Зворотний зв’язок. Ідеальність: посібник для вчителя. 13-е видання. Харків: Основа, 2018. 112 с.
2. Грицай Н. Б. Сучасні технології навчання у методичній підготовці майбутніх учителів біології. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний та національний виміри змін: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (4–5 березня 2014 року, м. Суми). Ч. 1. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014.С. 40-48.
3. Романишина О. Я., Островська Н. Д., Маланюк Н. Б. Використання сервісів Google у підготовці майбутніх фахівців. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання : досвід, тенденції, перспективи. Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції з нагоди святкування 30-річчя кафедри інформатики та методики її навчання, 8-9 листопада 2018. № 2. С. 239-241.
|