Анoтація. У статті охарактеризовано поняття та сутність гастрономічного туризму. Одним із найбільш привабливих видів туризму визнано гастрономічний туризм, мета якого полягає не стільки в знайомстві споживачів з екзотичними стравами, скільки в можливості пізнання культури певної країни. Гастрономічний туризм поступово набуває популярності серед споживачів, що пояснюється їх прагненням до нових гастрономічних вражень і смакових відчуттів.
Ключoві слoва: гастрономічний туризм, тенденції розвитку, гастрономічні фестивалі, етнічні кухні, туризм.
Аbstrаct. The article describes the concept and essence of gastronomic tourism; Gastronomic tourism is recognized as one of the most attractive types of tourism, the purpose of which is not so much to introduce consumers to exotic dishes, but to get to know the culture of a certain country. Gastronomic tourism is gradually gaining popularity among consumers, which is explained by their desire for new gastronomic experiences and taste sensations.
Key words: gastronomic tourism, development trends, gastronomic festivals, ethnic cuisines, tourism.
Вступ. В умовах сьогодення важливою сладовою туристичної індустрії є харчування туристів. Окрім знайомства з цікавими історичними пам’ятками, містами та країними туристи прагнуть пізнати особливості національної кухні. Гастрономічний туризм як подорожі з метою задоволення своїх гастрономічних потреб та смаків - один із прогресивних та перспективних сучасних напрямків у туристичній галузі. Даний вид туризму отримав досить інтенсивний розвиток та здобув неабияку популярність у світі, зокрема у Європі. Можливість популяризувати такий вид подорожей в Україні та світі та стимулювати розвиток багатьох регіонів, зокрема через прилив коштів до місцевих бюджетів, робить дану тему особливо актуальною в наш час.
Виклад основного матеріалу. Україна має великий потенціал для розвитку гастрономічного туризму. Цьому сприяє багатонаціональність країни. На сьогодні кожен четвертий громадянин держави – це представник певної некорінної національності. Українці та представники інших націй і народностей формували неповторне етнокультурне обличчя, невід’ємною рисою якого є унікальні кулінарні традиції [4].
Гастрономічний туризм – це один з видів туризму, метою якого є ознайомлення із способами приготування страв та напоїв і їх дегустацією, а також кулінарними традиціями території, регіону, країни тощо. Ознаками гастрономічного туризму є: стійкість, якість, зв’язок і співпраця [3].
Україна має достатні можливості для розвитку гастрономічного туризму. Проте на сьогодні даний вид туризму в країні знаходиться на початковому етапі становлення. Це пояснюється наявністю низки проблем, які стоять на перешкоді успішного розвитку гастрономічного туризму в нашій державі. До проблем розвитку гастрономічного туризму в Україні відноситься:
• недосконале законодавство туристичної галузі;
• складана економічна та політична ситуація;
• не сильно розвинута інфраструктура;
• недостача кваліфікованих кадрів;
• недостатня кількість закладів ресторанного господарства, що спеціалізуються на національній кухні;
• однотипність та невелика кількість гастротурів та турів.
Звісно причини такої ситуаціїї полягають перш за все в складній соціально-економічній ситуації, в якій знаходиться Україна, в неврегульованому механізмі стимулювання туристичної сфери, відсутності чіткої стратегії розвитку цієї сфери як на регіональному, так і на державному рівнях. Але дана проблема є значно ширшою, адже це питання стосується не лише туризму, та гастрономічного туризму зокрема, а взагалі стратегій розвитку національної економіки України та її виходу на світовий ринок.
Розвиток та діяльність будь-якої економічної сфери перш за все має керуватися певною законодавчою базою. Слід відзначити, що стосовно туристичної галузі нормативно-правова база є недосконалою, неефективною та малодієвою, а в окремих моментах навіть суперечливою та складною для тлумачення. Це стосується і гастрономічного туризму, адже окремого законодавства в даній сфері наразі не існує [1].
Серед інших проблем щодо розвитку гастрономічного туризму варто назвати і дефіцит кваліфікованого персоналу. Цей вид туризму потребує спеціалістів у сфері туризму, готельно-ресторанного бізнесу, сільського господарства та харчової промисловості. В Україні в достатній кількості функціонують вищі навчальні заклади, заклади середньої спеціальної освіти та професійні училища, що займаються підготовкою необхідних кадри.
Відкриття нових спеціальностей проходить без аналізу потреб бізнесу та промисловості. Як результат, на підприємствах харчової галузі, туристичних фірмах та ін. відбувається навчання та перекваліфікація працівників, що не є ефективним, адже потребує додаткового фінансування та ресурсів. Таким чином, це впливає на якість обслуговування клієнтів та організацію заходів [3].
Водночас започатковані процеси децентралізації створюють нові можливості для розвитку гастрономічного туризму на рівні місцевих громад. Підвищення рівня зайнятості населення, посилення туристичної конкурентоздатності територій невеликих громад, на території яких не розташовані промислові підприємства. Для активізації розвитку гастрономічного туризму доречним є розроблення відповідного маркетингового забезпечення, яке би включало:
• брендинг регіонів і дестинацій з урахуванням
• перспектив організації гастрономічних турів;
• створення інформаційних веб-ресурсів, присвячених гастро-туристичним ресурсам регіону;
• стратегій та програм регіонального розвитку туризму;
• активізація міжнародного співробітництва у сфері
• розвитку гастрономічного туризму [2].
Застосування таких підходів і впровадження їх у вигляді рекомендації для органів влади та місцевого самоврядування, а також туристичних підприємств дасть змогу суттєво активізувати розвиток гастрономічного туризму. Необхідною є комплексна програма соціально-економічного розвитку територіальних громад з урахуванням їх потенціалу та регіональної кон’юнктури.
Висновок. Україна має значні перспективи для розвитку гастрономічного туризму. Першочерговим завданням для цього є вдосконалення законодавчої бази у туристичній сферіПідготовка кадрів у галузі та вдосконалення інфраструктури має орієнтуватися на кращі здобутки міжнародної практики. Для розвитку гастрономічного туризму необхідним є подальша розробка та просування бренду території, як такої, що може задовольнити потреби гастрономічних туристів.
Список використаних джерел
1. Гастрономічний туризм в Україні як тренд популяризації нематеріальної культурної спадщини. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/stukalska2.htm (дата звернення 01.03.23)
2. Коркуна О. І. Никига О. В. Підвальна О. Г. Гастрономічний туризм як чинник соціально-економічного розвитку територіальних громад. Економічний простір. Дніпро. 2020. № 155. С. 40-43.
3. Корнілова В. В. Сучасні тенденції розвитку гастрономічного туризму. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6112 (дата звернення 01.03.23)
4. Кукліна Т. С. Гастрономічний туризм на туристичному ринку України. URL: https://www.sworld.com.ua/konfer30/682.pdf (дата звернення 27.02.23)
5. Панова І.О., Журавчак, Я.З. Проблеми та перспективи розвитку гастрономічного туризму в Україні. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. 2021. № 13. С. 196-208.
_________________
Науковий керівник: Ставська Ю.В., доктор економічних наук, доцент кафедри менеджменту зовнішньоекономічної діяльності, готельно-ресторанної справи та туризму, Вінницький націoнальний аграрний університет, м. Вінниця, Україна
|