Сутність педагогічної професії у сучасному інформаційному суспільстві ставить перед системою педагогічної освіти запити на підготовку висококультурного, ініціативного, здатного до прийняття відповідальних адекватних рішень у широкій соціокультурній сфері працівника. Це зумовлює трактування педагога як особистості, що володіє загальнокультурними компетентностями, серед яких важливе місце має естетична.
Цілий ряд науковців (В. Аторіна, І. Бех, ІО. Дубасенюк, А. Карам, М. Наконечна, О. Овчарук, О. Локшина, Г. Падалка, Лю Цяньцянь, Лян Цзе, О. Марущак, Л. Масол, О. Савченко, М. Суй, К. Рудніцька, Н. Сидорчук, І. Ярмола, Хуан Цзіншен та інші) окреслюють компетентність як особистісну характеристику, що зумовлює розгляд її формування у майбутніх педагогів з позицій особистісного методологічного підходу. Зокрема, О. Марущак зазначає, що «компетентність стосується особи, визначає її здатність якісно виконувати роботу, має елемент готовності до нестандартної ситуації, обумовлений особистісною характеристикою людини, впливом внутрішніх чинників (досвіду, цінностей)» [3, с. 98].
У сучасній парадигмі освіти особистість майбутнього педагога трактується в контексті феномена культури (Ю. Бойчук, О. Галіцан, С. Гвоздій, З. Курлянд, Т. Осипова, Г. Соцька, Т. Усатенко, Л. Хомич, О. Шевнюк). «Різні аспекти сутності людини як суб’єкта культури, а саме свідомість, самосвідомість, духовність, моральність, творчість, розуміються як грані цілісної культурної людини» [2, с. 125], що зумовлює розгляд формування естетичної компетентності майбутніх педагогів у призмі культурологічного підходу.
На взаємообумовленість культурологічної та аксіологічної природи особистості вказують ряд науковців, серед яких Ю. Бойчук, Н. Ткачова, Т. Варенко та інші. Ю. Бойчук зазначає, що людина, яка є частиною культури є одночасно і носієм цінностей та творцем нових елементів культури. «Освоєння культури як системи цінностей, підкреслює вчений, є, по-перше, розвитком самої людини і, по-друге, становлення її як творчої особистості» [1, с. 122].
Естетична компетентність майбутніх педагогів невіддільно пов’язана з їх практичним естетичним досвідом, який можливо здобути тільки у процесі мистецької художньо-творчої діяльності. Це зумовлює розгляд проблеми дослідження у контексті діяльнісного підходу. О. Пасічник вважає його важливою перевагою «зменшення психологічного напруження на студентів та створення невимушеної творчої атмосфери під час взаємодії, формування системи цінностей та соціальних установок у сфері міжособистісного та професійного спілкування» [5, с. 2]. Серед усіх видів мистецтва хореографічне синтезує художній тілесний рух з музикою, елементами образотворчого та театрального мистецтва і володіє тим необхідним естетичним потенціалом, який стане ефективним засобом у формуванні естетичної компетентності майбутніх педагогів, як їх необхідної професійної якості.
Як підсумок викладеного вище можемо визначити наступне: естетична компетентність майбутніх педагогів є їх особистісною характеристикою, що зумовлює розгляд її формування з позицій особистісної методології; вивчення цього процесу лежить у призмі культурологічного підходу, так як ця особистісна характеристика визначає майбутніх педагогів як суб’єктів культури; узалежненість естетичної компетентності від мотиваційно-ціннісної спрямованості здобувачів освіти визначає необхідність її трактування на основі аксіологічної методології; практична площина формування естетичної компетентності майбутніх педагогів пов’язана художньо-естетичною творчістю і визначається діяльнісним підходом.
Список використаних джерел
1. Бойчук Ю.Д. Культурологічний і аксіологічний підходи до формування еколого-валеологічної культури студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Вісник НТУУ, КПІ. Серія «Філософія. Психологія. Педагогіка». 2009. № 3. С. 121–124
2. Курлянд З.Н., Осипова Т.Ю., Галіцан О.А. Концепція мультиплікативності як акмеологічна координата професійного становлення майбутніх учителів в освітньому середовищі ВНЗ. Теорія та методика професійно-педагогічної підготовки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти : монографія / керівн. авт. кол. Н.В. Гузій. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2018. С. 123–176
3. Марущак О.М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка. Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки «Полісся». Житомир, 2016. Вип. 11. С. 97-108.
4. Отич О.М. Мистецтво у системі розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання: теоретичний і методичний аспекти: Монографія. Чернівці: Зелена Буковина, 2009. 752 с.
5. Пасічник О. Діяльнісний підхід – сутність та особливості реалізації у процесі навчання студентів ВНЗ. URL: http://surl.li/flrcd
|