Автор: Завражна Олена Михайлівна, кандидат фізико-математичних наук, доцент, Відокремлений структурний підрозділ «Машинобудівний фаховий коледж СумДУ»; Сотник Ірина Володимирівна, Відокремлений структурний підрозділ «Машинобудівний фаховий коледж СумДУ»; Лобова Валентина Володимирівна, Відокремлений структурний підрозділ «Машинобудівний фаховий коледж СумДУ»; Боклаг Богдан Романович, Відокремлений структурний підрозділ «Машинобудівний фаховий коледж СумДУ»
|
Освітні стандарти підкреслюють важливість вміння застосовувати знання з математики у повсякденному житті, отже курс математики вивчають не з метою передачі суми певних знань, умінь та навичок, а з метою формування фахівця, здатного використовувати їх для вирішення певних задач.
Наш досвід викладання математики свідчить про те, що, здебільшого, у студентів викликає утруднення перенесення своїх знань на нові типи задач або використання математики як інструмента, наприклад, для моделювання, отже математичні здібності студентів обмежуються застосуванням правил, формул та використанням алгоритмів для розв’язання «знайомих» задач.
Вважаємо, що посилення прикладної спрямованості вивчення математики формує не лише мотивацію до поглибленого вивчення математики, а є одним з основних шляхів підвищення якості майбутньої професійної діяльності.
В поза аудиторній та аудиторній роботах виділяють декілька форм реалізації прикладного спрямування математики (рис. 1).
Рис. 1
На практичних заняттях студенти розв’язують велику кількість стандартних математичних задач, які вони, за їх думкою, не зможуть застосувати в реальному житті. Для усунення таких уявлень доцільно використовувати будь-яку можливість демонстрації того, що будь-яка математична задача має зв'язок з прикладною та навпаки.
Наведемо деякі прикладні математичні задачі фізичного змісту, що можна використовувати на заняттях з математики.
1. Відстань між двома стовпами дорівнює 12 м. Між ними натягнуто кабель, кінці якого закріплено на однаковому рівні. Під дією сили тяжіння кабель приймає форму дуги з прогином 0,5 м. Знайдіть довжину кабелю. (При розв’язанні задачі використовується рівняння параболи, поняття похідної, формула для знаходження довжини дуги кривої , інтеграл якої може бути знайдено за допомогою формули інтегрування частинами).
2. Знайти швидкість та прискорення вільно падаючої людини, що стрибнула з мосту (роуп джамперу), якщо залежність відстані від часу дається формулою , де g=9,8 м/с 2 – прискорення вільного падіння, а - значення s при t = 0. (При розв’язанні задачі використовується поняття похідної).
3. Швидкість матеріальної точки визначається рівнянням м/с. Який шлях пройде матеріальна точка за перші 10 с. (При розв’язанні задачі використовується поняття похідної).
Слід відмітити, що студенти не завжди можуть правильно визначити з яким саме математичним поняттям пов’язаний процес або предмет у задачі та підібрати формулу. Для уникнення цього потрібно при введенні математичних понять робити акцент на відповідному фізичному змісті.
Отже, саме прикладна орієнтація курсу математики, є необхідною умовою формування у студентів мотивації для вивчення математики, суміжних дисциплін та є основою для розвитку фахової компетентності.
|