На сьогодні роль малих підприємств в економіці України постійно збільшується. Станом на серпень 2022 р. в Україні зареєстровано 2 мільйони підприємців, і їхня кількість збільшується на 7 тис. щомісяця [1, c.2]. Малий бізнес є одним з джерел надходження до бюджету країни, здійснює вплив на зайнятість населення, тому потрібно звернути увагу на низку проблем, що перешкоджають розвитку їх діяльності.
Дослідженням проблем інноваційної діяльності малих підприємств займалися такі науковці, як Н. Няньчук, О. Чуприн, В. Власенко, Т. Калинюк, О. Гурченкова та інші. Разом з тим, деякі аспекти теорії і практики управління інноваційною активністю малих підприємств залишаються недостатньо дослідженими.
Розвиток малого бізнесу є важливим для економіки держави, оскільки він є мобільним та може швидко реагувати на потреби і зміни ринку, а також завдяки пропозиції унікальних послуг та товарів є прибутковим. Існують певні ризики, труднощі та негативні фактори, що впливають на ведення інноваційної діяльності малого підприємництва. Основною з таких проблем є недостатнє фінансування та ускладненість залучення фінансових ресурсів. Високе податкове навантаження та високий рівень корупції не дають можливості спрямувати необхідні ресурси на впровадження інновацій та освоєння нових технологій. Наступною проблемою, що здійснює значний вплив на розвиток малого бізнесу є нестабільність на ринку. Про це свідчить висока вартість інновацій, тривалі строки їх окупності, а також низький платоспроможний попит на вітчизняні інноваційні товари та послуги. Недостатність та обмеженість в інформації про застосування нових технологій, про досвід зарубіжних підприємців теж залишає свій слід у розвитку діяльності малих підприємств. Новітні технології у виробництві та в наданні послуг впроваджуються далеко не одразу з моменту їх створення, оскільки українські підприємці необізнані в сучасних підходах до розвитку діяльності власної справи, на відмінну від зарубіжних. Не менш проблемною є недостатня кваліфікація працівників підприємства, які не мають мотивації та бажання розвиватись, вдосконалювати свої знання та вміння, а також правильно їх застосовувати. Спостерігається недостатня державна підтримка впровадження інновацій для забезпечення розвитку малого підприємництва. А постійні зміни в законодавстві і політиці збільшують ризики ведення бізнесу і приводять до банкрутства багато підприємств. У середньому по Україні лише близько 6 % малих промислових підприємств інноваційно активні, тоді як для малих підприємств Німеччини цей показник перевищує 60 % [2, c.2].
Отже, для забезпечення гарних умов розвитку малого підприємства в Україні необхідно забезпечити прозорість і стабільність законодавчої бази, збільшити кількість державних заходів щодо стимулювання створення нових малих інноваційних підприємств в різних галузях, збільшити інформаційне забезпечення та кількість проведених заходів для підвищення кваліфікації працівників, залучати інвесторів для впровадження інновацій, застосовувати світовий досвід підприємців у власній справі.
Список використаних джерел:
1. Як підтримати малий бізнес в Україні. URL: https://eba.com.ua/yak-pidtrymaty-malyj-biznes-v-ukrayini/
2. Зянько В.В. Особливості інноваційної діяльності малих підприємств у перехідній економіці. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 20121. № 5. С. 48-52.
______________
Науковий керівник: Кудельський В.Е., кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту, фінансів, банківської справи та страхування, Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова
|