Вступ. Розглядаючи питання трансформації процесів в системі охороні здоров’я, не можна оминути тему якості медичної допомоги. Надання якісної медичної допомоги у більшості країн світу розглядається як основа національної політики в сфері охорони здоров’я [1].
Актуальність дослідження значною мірою зумовлюється і необхідністю знаходження нових шляхів забезпечення високої якості надання медичної допомоги населенню з огляду на дефіцит фінансування галузі, появу високовартісних технологій, зростання потреб пацієнтів у якісній медичній допомозі [2].
В усьому світі задоволеність пацієнта медичною допомогою є невід’ємною складовою оцінювання системи охорони здоров’я країни до потреб населення. Однак виявлення частки пацієнтів, які задоволені медичною допомогою, та відстежування динаміки показника в часі є одним із дороговказів, які стимулюють чуйність системи охорони здоров’я до потреб пацієнтів [3, 4].
Коли пацієнт має позитивний попередній досвід наданою медичною допомогою, а отже, не боїться відвідувати лікаря при появі симптомів захворювання, підтримують стосунки з надавачем медичної допомоги та рекомендують звертатися по допомогу іншим.
Мета дослідження: вивчити особливості та рівні задоволеності пацієнтів якістю надання спеціалізованої стаціонарної медичної допомоги.
Матеріали і методи: проведене соціологічне опитування, на підставі спеціальної розробленої анонімної анкети, опитано 100 пацієнтів (по 50 різної статі, віком від 20 до 60 років), які отримали спеціалізовану стаціонарну медичну допомогу в КМП ОКЛ Івано-Франківської обласної ради. Використали методи: соціологічний, медико-статистичний.
Результати дослідження. Окремо вивчалися задоволеність доступністю та задоволеність якістю спеціалізованою стаціонарною допомогою. Результати опитування показали, що більшість (р<0,001) респондентів задоволені доступністю та якістю стаціонарної допомоги - 68,00±4,66% та 68,00±4,66% відповідно. Частково задоволені доступністю 21,00±4,07% та якістю 16,00±3,67% опитаних і не задоволені – відповідно: 11,00±3,13% і 18,00±3,84%.
Встановлено, що більшість опитаних жінок (84,00±7,33%) та чоловіків (64,00±9,60%) є мешканці міста. Звертає на себе увагу, що серед респондентів рівень вищої освіти у жінок значно (р<0,001) вищий (72,00±8,98%) ніж у чоловіків (20,00±8,00%).
Щодо рівня довіри опитаних до лікарів, серед жінок повністю лікарям довіряє більше половини (56,00±9,93%) (р<0,01) проти третини (32,00±9,33%) чоловіків.
Аналіз вільного вибору лікаря показав, що більша половина (р<0,05) чоловіків (64,00±9,60%) та майже половина жінок (48,00±9,99%) такої можливості не мали. Тотожна ситуація склалася і при можливості вибрати палату для лікування (60,00±9,80% – жінок, 56,00±9,93% – чоловіки).
За результатом дослідження встановлено, що більшість респондентів (р<0,001) задоволені (72,00±8,98% – жінок і 64,00±9,60% - чоловіків) рівнем надання медичних послуг в даному закладі.
Висновки. Встановлено, що більшість респондентів задоволені доступністю і якістю спеціалізованої стаціонарної допомоги та рівнем надання медичних послуг в даному закладі. Більший рівень довіри до лікарів та медичного персоналу спостерігався у жінок.
Врахування результатів таких досліджень допоможе сформувати політику пацієнто-орієнтованої медичної послуги.
Список використаних джерел:
1. Дячук ДД, Ліщишина ОМ, Зюков ОЛ, Гандзюк ВА. Індикатори якості в системах охорони здоров’я: в фокусі національних ресурсів результати, процеси та продуктивність. Клінічна та профілактична медицина 2022; (19):1:90-101.
2. Юрочко ТП, Заремба СМ. Задоволеність пацієнтів якістю медичної допомоги як індикатор оцінювання ефективності запровадження змін у сфері охорони здоров’я: огляд літератури. Державне управління: удосконалення та розвиток. Електронний журнал «Державне управління: удосконалення та розвиток» 2019. № 11. [Інтернет]. 28 лист. 2019 [цитовано 6 бер. 2023]. Доступно на – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1526
3. Donabedian’s Lasting Framework for Health Care Quality [Інтернет]. 16 трав. 2002 [цитовано 6 бер. 2023]. Доступно на – https://www.researchgate.net/publication/305486019
4. Степурко ТГ. Задоволеність доступністю та якістю медичної допомоги в Україні, Польщі та Угорщині [Інтернет]. 11 черв. 2002 [цитовано 6 бер. 2023]. Доступно на - http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10882
|