Сьогодні виникає необхідність вибору сфери діяльності і видів продукції, що виробляється в залежності від транспортної доступності, наявного ринку збуту, віддаленості від постачальників техніки. Тому необхідно розглядати доцільність переробки виробленої продукції на місці. У сільському господарстві логістика наявна на всіх етапах виробничого процесу таких як вирощування продукції, збирання урожаю, доставка урожаю до складів, зберігання урожаю і доставка до споживача. Організувавши ефективну логістику цілком можливо вирішити ряд завдань, отримати очікуваний ефект не затрачаючи додаткові фінансові ресурси.
Ефективна і раціональна логістика можлива за наявності і розвитку таких складових як розвинута дорожня інфраструктура, раціональний вибір сільськогосподарської і транспортної техніки, методи обслуговування даної техніки, віддаленість від місць виробництва до місць переробки і зберігання сільськогосподарської продукції, постачання світлих нафтопродуктів (пальне для сільськогосподарської техніки) тощо. Складські приміщення сільськогосподарської продукції повинні бути складовою сільськогосподарського хабу, який в свою чергу повинен мати зручне розташування. Зручне розташування хабу повинно вирішувати важливе для логістики завдання – оптимізація витрат і часу на транспортування товару. Тож зручне розташування хабу характеризують такі параметри як: віддаленість і якість інфраструктури. Віддаленість від місць виробництва (збору урожаю) до місць переробки і зберігання сільськогосподарської продукції впливають на транспортні витрати [1]. Якісна інфраструктура автомобільних доріг державного значення з автодорогами місцевого значення, які ведуть до сільськогосподарських підприємств впливають на час транспортування. Такий підхід зменшує частоту перевалок продукції і кількість ланок системи доставки. Базуючись хоча б на цих обставинах, запропонований механізм наближує виробника до споживача, оптимізує ціну на сільськогосподарську продукцію.
Якщо кожен фермер буде займатися транспортуванням: насіння, зібраного врожаю, паливо-мастильних матеріалів (світлих нафтопродуктів) самостійно, то втрачається ефект масштабу і витрати на доставку складатимуть значну частку в собівартості продукції, що, у свою чергу, завідомо не є рентабельним. При роздрібній системі витрати на транспортування – значні [2, 3]. Для прикладу, доставка паливно-мастильних матеріалів власним транспортом призведе до витрат сільськогосподарського підприємства на закупку спецтранспорту (паливовоза) і дозвільні документи (маршрути, ліцензії, страхівка, акти повірки цистерни тощо), зменшуючи при цьому прибуток підприємства. Тому необхідне створення єдиної системи транспортування насіння, світлих нафтопродуктів, готової продукції від виробників в місця зберігання або до переробників. Дане завдання по оптимізації витрат можливо вирішити шляхом кооперації сільськогосподарських і транспортних підприємств з складськими підприємствами (хаби з наявними вантажно-розвантажувальними пунктами). Таким чином логістика дасть змогу оптимізувати кооперативні зв'язки.
Перелік літературних джерел:
1. Shelenko D., Balaniuk I., Shpykuliak O., SAS L., Humeniuk M., Matkovskyi P. Simulation of change in performance indicators (net profit, land area, number of employees) of agricultural cooperatives of Ukraine. Scientific Papers Series Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development. Vol. 22, Issue 1, 2022. Рp. 569-579.
2. Matkovskyi P., Kornukh O., Cherep O., Dashko I., Rozhenko O., Cherep A. Strengthening economic security of enterprise on the basis of investing in staff management system. Academy of Strategic Management Journal Volume 21, Special Issue 4, 2022., Рр. 1-10.
3. Матковський П.Є., Сас Л.С. , Левандівський О.Т. Диджиталізація логістики агропродукції між власником-господарем землі та споживачем у системі контролінгу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2022. №1 (34). С. 27-30.
___________________
Науковий керівник: Матковський Петро Єгорович, доктор економічних наук, професор, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
|