Вступ. Питання вдосконалення підготовки майбутніх фахівців медичними закладами вищої освіти залишається актуальним та потребує особливої уваги. З початком оголошення військового стану в Україні виникла потреба в прискореній підготовці висококваліфікованих фахівців з досвідом надання невідкладної допомоги в екстрених ситуаціях. На стоматологічному прийомі нагальним питанням є надання допомоги пацієнтам при виникненні невідкладних станів: гіпертонічний криз, алергічні реакції на медикаментозні засоби, колапс. Це потребує від фахівця комплексних знань, клінічного мислення та мануальних навичок, в процесі тренінгового навчання виділяють теоретичні та практичні етапи [1]. Однією з умов успішного засвоєння навичок є багаторазове повторення, в результаті чого дії трансформуються, їх виконання доводиться до автоматизму. Важливе значення в навчанні і тренуванні надається спеціальним технічним пристроям – тренажерам-симуляторам. Їх використання важливо не тільки для формування конкретних мануальних вмінь, але й для моделювання певних клінічних ситуацій з метою адекватного реагування на них [2].
Симуляційна форма навчання передбачає використання манекенів або статистів, що дозволяє сформувати стійкий алгоритм дій та відпрацювання командної роботи в імітованій конкретній ситуації [3,4]. Теоретичні основи симуляційного навчання були сформульовані Девідом Габа, який визначив симуляцію на моделювання різних аспектів реального світу в інтерактивному режимі [5].
Мета. На кафедрі післядипломної освіти лікарів-стоматологів Полтавського державного медичного університету в учбовому процесі впроваджені інтерактивні методики надання невідкладної допомоги які дозволяють збільшити відсоток засвоєння практичного матеріалу, особливо коли мова йде про навчання реанімаційним заходам на основі симуляційних сценаріїв: при зупинці серця, раптовій коронарній та гострій серцевій недостатності використовується тренінг з серцево-легеневої реанімації (СЛР). Цикл тренінгового навчання включає в себе правові аспекти надання невідкладної допомоги, згідно чинного законодавства України, розшифрування певних термінів, таких як здоров’я, хвороба, критичний стан, анестезіологія, реаніматологія, етапність, особливості ознак незворотніх процесів та їх часовий фактор [6,7,8].
Матеріали і методи. Навчання лікарів-інтернів проводиться на базі Центрального навчально-тренінгового центру при Полтавській обласній клінічній лікарні ім. М. В. Скліфосовського сертифікованими викладачами згідно методичних розробок кафедри. Оптимальна кількість слухачів групи – 10-12 осіб. На теоретичній частині керівник представляє мету, план заняття, у логічній послідовності викладає матеріал. Теоретична частина представлена мультимедійною презентацією. На практичній частині інструктор-викладач визначає рівень володіння клінічними навичками лікарів-стоматологів, навчає роботі на електронних муляжах, моделює реальні симуляційні сценарії. Лікарі вирішують поставлені завдання і відпрацьовують практичні мануальні навички з базових реанімаційних заходів при роботі в команді. На електронних фантомах-симуляторах лікарі-інтерни знайомляться з елементами роботи реанімаційної бригади при наданні невідкладної допомоги пацієнту з термінальним станом. Зокрема при зупинці серця застосовують методики серцево-легеневої реанімації. Одночасно сформованою реанімаційною бригадою проводиться штучна вентиляція легень через маску в ділянці голови фантома, моделюється правильність постановки повітроводу. Перевіряється правильність постановки ларингоскопу та введення ларингеальної трубки або накладання ларингеальної маски. Лікарі відпрацьовують навички використання маски з мішком Амбу. Інструктор перевіряє ефективність виконання кожного прийому.
Результати. На базі тренінгового центру впроваджуються наступні форми симуляційного навчання: тренінг-семінари, командні конкурсні змагання з проведення серцево-легеневої реанімації. Заняття завершується проведенням аналізу тренінгових маніпуляцій. Завдяки цифровим показникам електронних пристроїв манекенів є можливість більш якісно оцінити роботу кожного лікаря-стоматолога і команди в цілому з подальшим детальним аналізом допущених помилок та усуненням недоліків.
Висновок. Практичний тренінг із застосуванням сучасних електронних манекенів і комп’ютерною обробкою результатів виконаних маніпуляцій сприяє підвищенню компетенції лікарів-стоматологів у наданні допомоги при невідкладних станах, дає можливість впевненого застосування отриманих знань для підвищення якості медичної допомоги пацієнтам.
Cписок використаних джерел
1. Богашова Л.Я. Невідкладна допомога в хірургічній стоматології / Л.Я.Богашова, В.Л. Мельник, В.М. Чміль, І.Б. Шевченко. – Полтава, 2006. – 140 с.
2. Етапи формування навичок. Тренування і тренажери. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://psyera.ua/etapy-formirovaniya-navykov-trenirovka-i-trenazhery-929.htm
3. Льовкін О.А. Форми симуляційного навчання лікарів-слухачів, лікарів-інтернів, середнього медичного персоналу та парамедиків / Льовкін О.А. , Рязанов Д.Ю., Серіков К.В.// Медицина невідкланих станів. - 2016.- № 5 (76).- – С.94-97.
4. Єхалов В. В. Принципи підготовки лікарів різних спецільностей з циклу «Невідкладні стани» / В.В. Єхалов, В.І. Слива, Д.М. Станін [та ін.] // Медицина невідкладних станів. — 2011. — № 4. — С. 124-129.
5. Омельчук М.А. Методика використання симуляційного навчання у процесі формування компетентності з надання першої долікарської допомоги у провізорів / Вісник Черкаського університету. – 2016.- Вип. № 10. - С.118-123.
6. Наказ МОЗ України від 15 січня 2014 року № 34. Уніфікований клінічний протокол екстреної медичної допомоги «Раптова серцева смерть». URL: http://document.ua/pro-zatverdzhennja-ta-vprovadzhennja-mediko-tehnologichnih-d-doc189851.html.
7. Part 14: Education: 2015 American Heart Association Guidelines Update for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care / F. Bhanji, A.J. Donoghue, M.S. Wolff [et al.] // Circulation. — 2015. — Vol. 132, 18 Suppl. 2. — P. 561-573.
8. Part 16: education, implementation, and teams: 2010 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care / F. Bhanji, M.E. Mancini, E. Sinz [et al.] // Circulation. — 2010. — Vol. 122, 18 Suppl. 3. — P. 920-933.
|